• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • woo

Hmm ska nog inte skriva så långt inlägg med Mob igen blir konstigt ser jag.. Men måste bara säja att din meny Kalimero ser god ut 

• Snart lycklig

Hej alla,

Jag vill också tacka för så mycket pepp och kloka råd. Jag ska verkligen försöka stå på mig gällande Prednisolon (är dock inte helt lätt att stå upp mot läkare med vetenskapliga riktlinjer).

Vad skönt att du mår bättre, lite lugnare Lully Hill. Du ska se att det går bra på torsdag!

Vi alla verkar ha knaprat en hel massa piller. Jag ska dra ner på mina. Återkommer till vad jag ätit och vad jag tänker fortsätta med.

Hoppas du mår bra i ruvandet Kalimero.

Woo, vi har också tänkt och diskuterat detta med ÄD. MIn man har två barn sedan tidigare (vuxna) och i vårt fall är det jag som har svårt att tänka mig det. Vi funderar på embryadoption eller donation av både ägg och spermier om det finns möjlighet. Min man har ojämn spermiekvalitet, varför vi alltid gjort ISCI, så det kanske är bra att satsa på både nya färska ägg och spermier. Utgångsläget blir lika för oss båda. Denna fråga är inte helt lätt, men skönt att alternativet finns.

• woo

Snart lycklig ja d är många tankar o känslsor man hunnit lyfta fram vänt upponer inout på. Medrol (sammansättningen är densamma tror jag) har jag i min/vår plan inför nästa försök samt Trombyl efter ET som är nytt för mig. Är det nån som vet det är någon skillnad på Prednisolon o Medrol?

• Piastowska

Hej alla!
    Har läst lite i detta inlägg och tänkte hoppa in om det går bra?
    Kort om mig - är 40 och har tvillingar på 3 år med IVF (första försket) på Sophiahemmet.
    Vi var oförklarligt barnlösa som så många andra.
    Alla värden så bra ut då och även för min man, så säkerligen därför gick det bra första försöket.
    Självklart är vi oerhört glada över att det gick så bra....

Nu har vi tänkt oss få ett tredje och mina tester sen 3 veckor tillbaka är....dåliga.
    Mycket har hänt på 3,5 år.
    FSH är 2,7, LH är 2,2, Östradiol är 300 (ska vara på 150 tyckte jag hon sa) och AMH är 0,3.
    Tydligen sänker det höga ÖStradiolvärdet FSH värdet som då inte är tillförlitligt.
    Blä!
    Min cykel skuttar lite men är sen ett halvår tillbaka på runt 23-27 dgr. Tidigare var det 30-32 (CRASH IVF undrar ajg även om någon orkar förklara igen?)

Om det inte vore för våra tvillingar skulle hon avråda oss för att försöka sa hon.
    Men nu skulle de ha teammöte och höra om våra chanser. Hon menar mer att visst får vi försöka, men de vill inte ge oss för höga förväntningar.
    Nu ska hon ringa onsdag den 23 nov och ge "domen" från teammötet.
    Därför har jag (mycket via dessa inlägg, tack alla) vart och köp på mig lite extra vitaminer och dylikt.
    En del har jag redan från min hudläkare, då jag har lite hudproblem främst under vinterhalvåret.

Jag äter idag:
    B12 - äter dagligen
    Folsyra - äter dagligen
    E-vitaminer - äter dagligen
    B12 - äter dagliggen
    Magnesium - äter dagligen
    Zink - äter dagligen

Dessa ska enligt hudläkaren vara bra för min hy, men även ur barnsynpunkt menade hon.
    Har nu inhandlat bl.a rosenrot - när äter jag dessa under cykeln, dagligen?
    Bidrottninggele har jag oxå köpt, dock i ampullform, råkade köpa fel. Ska jag hellre köpa Apiforcetabletter?
    Har läst att man äter endast dessa dag 1 i menscykel och slutar sen vid ägglossning, stämmer det?

Ni som orkar och vet får väldigt gärna ge mig lite tips om hur ni själva gör och tänkt.
    Supertack för det.

TACK!

• myran6801

Piastowska, välkommen till tråden! Värdena kan verkligen sjunka rejält på bara några år, när jag tog nya i våras var de katastrofala. Tyvärr har det väl med åldern att göra och så är min egen teori att alla IVF:er påverkar också. Men du skall absolut inte stirra dig blind på bara dessa värden för guldägget kan ju fortfarande finnas även om antalet är lågt. Så resonerar man tex. på CFC i Danmark där man får göra IFV till 46 års ålder. Går du fortfarande på Sophiahemmet? Jag gick där på mitt första försök men blev mer eller mindre tvingad att byta för de var så negativa till att fortsätta med mitt dåliga resultat. Visst de kanske hade rätt, men samtidigt så resonerar jag försöker man inte så blir det ju definitivt ingenting. Vad jag vill säga är att även om du får nej på din klinik så finns det andra som kan hjälpa dig så låt dig inte slås ned. För mig tog det så onödigt lång tid innan jag kom igång igen efter det första misslyckandet bara för att jag inte visste vart och hur jag skulle gå vidare. Det har man inte tid med när man är 40!!!

Jag har blivit ordinerad Crash IVF vid mitt nästa försök i Danmark som antagligen blir i januari (får inte till det tidigare pga av julhelgen). Det beror på att jag har kort cykel 24-25 dagar och ofta spotting innan. Man börjar då med injektioner ca 6 dagar innan förväntad mens och så kör man igång med korta protokollet när mensen startar.

Gå gärna in på CFC hemsida, Copenhagen Fertility Center, och läs mer om Crash.

• woo

Hej på er! Hoppas Lully o Kalimero mår bra och alla ni andra oxå såklart! Myran en liten fråga... Jag/vi kommer troligen att starta i Jan som ni. Har dock funderingar om behandling/metod. Jag har liknande cykel som du dock ca 28 dagar. Till mig säjer dom korta metoden maila just o fråga om Crash och korta var detsamma. Men det var det inte jag som vart inne på just Crash just gör att den verkar passa oss lite äldre med dålig äggreserv osv. Är du mer insatt i dom och kanske vill förklara skillnaderna? Sen ang min fråga förut om Medrol el Prednisolon fick jag veta att substanserna är domsamma men Medrol finns med injekton. Vilket verkar vara bra tror jag eftersom alla piller måste gå via systemet med injektion slipper man kanske extra onnödiga biverkningar eftersom allt slussas till binjuren direkt?.

• Piastowska

Tack Myran!
    Jag har förstått att Sophiahemmet är lite tröga eller svåra med att köra igång fast det inte är kört.
    Har dock förstått det som att vi får göra IVF, men chanserna är dåliga menar de och vill därmed inte ge några förväntningar.
    Ska definitivt läsa mer på CFC. Men hur tusan hinner man åka dit när man jobbar och har så oregelbunden mens. Hur klara ni det som testar IVF där?

• myran6801

Piastowska, CFC har samarbetsgyn runt om i landet eller så kan man själv välja en Gyn som gör vul och skriver ut mediciner (så gäller högkostnadsskyddet). Att ta sig till kliniken i DK är lätt när det är dags för ÄP. Man hinner fram o tillbaka på dagen. Faktum är att det tar inte så mkt längre tid än när vi åkte till CvL i uppsala! De är otroligt effektiva på CFC det kan vi nog alla som varit där intyga Inget lull lull utan snabbt o effektivt! Angående om Crash är ngt för dig tycker jag du ska kontakta Prof Svend L. på CFC o se vad han säger. Du kan också skicka en fråga på deras hemsida. Han brukar svara snabbt.

• Lully Hill

Hej vänner!
    Välkommen till tråden Plastowska! Om du nu får ett trist besked av Sophiahemmet skall du inte bry dig om det precis som Myran säger. Detta är en klinik som är rädd om sin "statistik". Så länge en kvinna ägglossar finns möjlighet att bli gravid! Att ni kan det har ni ju redan bevisat så det är bara att ha tålamod!

Jag har varit orolig och tyckt att efter att ha mått så dåligt i två dar allting blev plötsligt så "tyst" i kroppen. Så jag åkte till Stein på Sibyllekliniken och satte mig utanför dörren i morse. Han hjälpte mig så jag fick se ett litet Hjärta blinka mot mig på skärmen!!!! Så underbart och gud vad skönt att kunna andas ut!
    Idag har jag varit hemma och legat på soffan för jag är sååå trött! Tänker inte anstränga mig ett dugg nu!
    Jag har kvar min riktiga VUL tid på torsdag, då skall jag dit igen och få hjälp med bilder etc att skicka till CFC.

Nu vet jag att det är ett litet pyre där inne och det lever!

Varje litet steg är ett steg framåt
Svar på tråden 45 år och planerar IVF