• tm78

BF juni 2012

Testade positivt idag, och om jag har räknat rätt så blir det BF 2 juni 2012...
    Första graviditeten, så jag vet inte vad jag har att vänta mig. Spännande, och nervöst!

Än så länge har jag inte märkt något speciellt, mer än att jag har ömma bröst.

Fler som har BF i juni 2012, som vill följas åt?

• Svar på tråden BF juni 2012
  • bejb

Alla gravida finska medborgare har rätt till denna låda (kan alltså bara fås i Finland) man får den från folkpensionsanstalten. Med detta moderskapsunderstöd är det egentligen tänkt att man ska klara sig i klädväg med sånt man behöver till en baby. Så man får ju det mesta man behöver med detta paket. Väldigt bra för sådana som har det lite sämre ställt ekonomiskt.
    Man får alltså en sån låda varje gång man ska få baby, och väntar man tvillingar får man givetvis 2 lådor.
    Annars är mycket sjukt dyrt och fel i detta land,men det här har dom faktiskt lyckats med! (fpa.fi/in/internet/svenska.nsf/NET/171001105505EH)

• RocketQueen

Oj vad trist, måste varit nån slags rusch eller nåt... Vad finns det mer för roliga boxar? Jag har hämtat den på Kronan, Apoteket och Babyland.

• Dancia
    fröken01 skrev 2012-03-16 16:18:16 följande:
    I Allt för Föräldrars box fick man ett kupong på en gratis body hos KappAhl.

Ska man hämta den boxen eller får man den hemskickad?
  • Bumman79
    Det är svårt att veta hur länge man klarar av att jobba tycker jag. Man vet inte om gravidpenningen kommer att gå igenom och OM den gör det så vet jag inte om jag ska ta den och sluta jobba...skulle den gå igenom är det from 19 april för mig.
    Men jag har en tanke om att försöka jobba fram tills den sista maj som max pga ekonomin.
    Har beräknad BF 17 juni. Så då är det ju 17 dagar ledigt innan och mer om man går över tiden. Är det för lite?
    Sen har jag inte pratat med min chef om hur länge jag har tänkt att jobba eller hur länge jag har tänkt att vara föräldraledig men hon har inte frågat heller...har ni andra gjort det?

Det är ju även svårt att veta hur länge man kan vara hemma med sitt barn..hur länge föräldrapenningen kommer att räcka. Det skulle ju vara bra om man kunde vara hemma tom Augusti 2013 så att man slipper skola in sitt barn mitt i sommaren.