Juni-barn
Lycka 4: Jag tänker också väldigt mycket på det här med amningen eftersom jag väldigt gärna vill. Mitt första barn gick inte alls, han var för liten och för medtagen när han föddes så han orkade inte suga ordentligt på bröstet. Det blev tillskott redan första dagen och sedan gick vi över helt rill flaska efter 2 veckor.
Andra barnet gick mycket lättare eftersom hon föddes större och piggare och amningen fungerade nästan problemfritt i 3 månader. Sen ville hon inte amma mer, hon blev irriterad när utdrivningsreflexen slutade och då bara skrek och slogs hon, så då fick jag sluta på dagen och fortsätta på natten några veckor till.
Denna gången är jag väldigt orolig över att inte kunna amma alls eftersom jag förminskade brösten väldigt omfattande för snart 2 år sen. Finns en risk att mjölkgångarna är helt borta eller att de inte när fram till bröstvårtan och då kommer det ju ingen mjölk alls. Jag hoppas innerligt att det kan komma mjölk, iaf från ett av brösten så man ändå har en liten chans att amma.