• Dancia

Juni-barn

Lycka 4: Jag tänker också väldigt mycket på det här med amningen eftersom jag väldigt gärna vill. Mitt första barn gick inte alls, han var för liten och för medtagen när han föddes så han orkade inte suga ordentligt på bröstet. Det blev tillskott redan första dagen och sedan gick vi över helt rill flaska efter 2 veckor.

Andra barnet gick mycket lättare eftersom hon föddes större och piggare och amningen fungerade nästan problemfritt i 3 månader. Sen ville hon inte amma mer, hon blev irriterad när utdrivningsreflexen slutade och då bara skrek och slogs hon, så då fick jag sluta på dagen och fortsätta på natten några veckor till.

Denna gången är jag väldigt orolig över att inte kunna amma alls eftersom jag förminskade brösten väldigt omfattande för snart 2 år sen. Finns en risk att mjölkgångarna är helt borta eller att de inte när fram till bröstvårtan och då kommer det ju ingen mjölk alls. Jag hoppas innerligt att det kan komma mjölk, iaf från ett av brösten så man ändå har en liten chans att amma.

• Dancia

Gud vad jag längtar! 5 dagar kvar till ultraljudet! Min man har tagit ledigt hela tisdagen och Ultraljudet är på förmiddagen så vi får en mysig dag ihop efter att vi sett det lilla livet och ska visa bilderna för barnen :). Hoppas ju också att vi får veta könet så man kan föreställa sig lite mer vem som gömmer sig där inne :).

• Dancia
    OHs mamma skrev 2012-01-20 09:45:20 följande:
    Är det nån mer än jag som funderar på att göra ett planerat kejsarsnitt?

Absolut inte om jag inte skulle bli tvungen :). Är inte glad för operationer och vill gärna undvika det i den mån det går :). Har ju redan fött 2 barn vaginalt som jag inte ångrat att jag gjort trots att vissa saker var väldigt jobbiga. Men förlossningarna är verkligen det mest fantastiska jag varit med om och vill verkligen att det ska gå vagibalt denna gången också. Ska också ställa lite andra krav på BM på förlossningen och tillämpa dyktekniken som nog kommer göra denna förlossningen ännu bättre än de andra :).
  • Dancia

För er som är rädda för förlossningen och framför allt smärtan, men även för er andra som ska föda rekommenderar jag verkligen att läsa denna tråden :). Där finns väldigt mycket tips om avslappning m.m för att förlossningen ska gå smidigt och mindre smärtsamt. Finns även boktips och berättelser från andra mammor som fött barn med eller utan dyktekniken :).

m.familjeliv.se/forum/thread/52647483-att-foda-med-dyktekniken-3

• Dancia
    OHs mamma skrev 2012-01-20 10:06:55 följande:
    Ah okej, vad är det du är rädd för?

Jag är rädd för att spricka så ofantligt mycket som jag gjorde sist och konsekvenserna av det. Så för mig känns det nog som den enda utvägen att ta ett snitt om man ser till konsekvenserna efteråt för min del.

Det är inte så vanligt att man spricker så mycket andra gången. Jag sprack också väldigt mycket första gången, nog för att jag hade för bråttom i slutet. Andra gången behövde jag bara 3 ynka stygn och kunde i princip sitta normalt efter och det var en sån lättnad :). Det viktiga är att berätta för BM att man är rädd för att spricka så kan hon se till att använda perinatalskydd och guida dig i ditt krystande för att minimera risken.
  • Dancia
    OHs mamma skrev 2012-01-20 10:36:14 följande:
    Visst är det många som inte går sönder mycket andra gången men det finns ingen garanti. Tänk om jag spricker lika mycket och i värsta fall får avföringsinkontinens?

Med sonen fick jag i alla fall ligga kvar 3 dygn pga komplikationer och enorm smärta och jämfört med det känns snitt mycket lindrigare och mindre riskfyllt. Självklart är alltid en operation en risk, men jag har nästan aldrig hört om nån vars snitt gått fel.

Du kanske ska prata med din BM om det så du har möjlighet att välja snitt om det känns bäst?

Men vill iaf dela med mig av min egen uppfattning som i princip inte sprack nåt alls andra gången och då var ändå andra barnet mycket större än första :). Jag fick också ligga i 3 dygn med massa smärtlindring och isbinda och allt vad det gav mig :P. Jag upplevde verkligen allt helt annorlunda efter andra gången än första eftersom jag själv kunde gå redan första dagen och åka hem dagen efter :).
  • Dancia

Oj vad jag blir förvirrad av alla namnbyten, hoppas att man vänjer sig snart och känner igen er :).

Lillagrynet: dyktekniken är en sorts avslappningsteknik som man använder sig av under förlossningen för att lindra smärtan. När hela kroppen slappnar av varje gång det kommer en värk upplever man smärtan på ett annat sätt, mer positivt, och låter kroppen jobba själv. I den tråden jag tipsade om finns många tips om avslappningsmetoder och böcker som beskriver förlossningens förlopp och hur kroppen reagerar i olika skeden av förlossningen. När man har mer vetskap över hur kroppen och förlossningen fungerar kan man uppleva smärtan på ett helt annat sätt, kanske till och med njutsam. Jag hoppas att jag med denna metoden kommer kunna slippa epiduralbedövning och behålla lugnet under hela förlossningen.

• Dancia

Idag har jag äntligen fått träffa min nya BM och en bättre BM får man nog leta efter. Helt underbar rent ut sagt :D. Hon verkar väldigt mån om hur jag mår och erbjöd att få lyssna på hjärtljuden idag trots att de inte brukar göra det innan v.24 i graviditeten för hon tyckte att jag behövde lite positivt att tänka på med alla krämpor :).

Hon påminde mig att jag kan ringa mobilnumret och skicka sms när jag vill. Känns så ovant men riktigt skönt att ha en fullt kontaktbar BM. Tidigare BM har alltid varit väldigt svåra att få tag i.

Kollade HB värdet som jag misstänkte var alldeles för lågt men det låg på 128 så det var en stor lättnad :). Då slipper jag ta hemska järntabletter och klarar mig bra på multivitaninerna och allsidig kost :).

Urinodling skickad som jag får svar på nästa vecka.

• Dancia

Jag valde att inte byta signatur eftersom jag har ett helt eget hotmail lösenord och så länge de inte kan komma åt mitt hotmailkonto så kan det inte hända nåt. Det är ju bara FL kontot och här känner jag att jag inte har något hemligt och samtidigt tror jag inte att det är någon fara med något längre när hackningen är över. FL:s rekommendationer är bara en försikhighetsåtgärd.

• Dancia

Nu känner jag verkligen att bebisen växer och växer där inne eftersom jag nu även känner när den vrider sig och sträcker på sig. Det känns som att den har armar och ben överallt ;).

Svar på tråden Juni-barn