• Dancia

Juni-barn

bebisgalen skrev 2012-02-01 18:03:40 följande:
    Hej alla!

Har inte skrivit här på evigheter då vi har haft flytt och grejer den senaste tiden men måste bara tipsa om dessa underbara skötväskor. Jag ska snart klicka hem en ;)

Vilken snygg skötväska :). Var köper du den och vad kostar den?
  • Dancia

Usch. Känner mig riktigt nere idag. Har sovit fruktansvärt dåligt inatt på grund av sd och en förkylning som spränger i huvudet. Kändes heller inte alls kul att gå och lämna barnen på dagis idag. Min dotter som snart är 2,5 sa att hon ville stanna hemma. Tyvärr var det en hel del vab både förr förra och förra veckan så jag måste lämna dem så jag har en chans att komma ikapp med studierna. Hade varit mycket mysigare att sitta hemma och mysa och pyssla med barnen. Men istället fick jag tvinga på min dotter kläder, vantar skulle hon absolut inte ha och när vi kom ut stog hon och grät för att hon hade ont i händerna. På med vantarna och traska bort till dagis. Väl där fick mina barn inte något trevligt välkomnande alls och personalen verkade vara irriterad över att vi var sena trots att jag pratat med dem innnan att jag ofta kan bli sen på grund av mitt illamående och foglossningen. Jag ser iaf alltid till att inte komma med barnen mitt i samlingen och då har de sagt att det är helt ok.

Nej, försöka plugga och så längtar jag till i eftermiddag när jag får krama om mina barn igen. Är nog lite extra känslig idag känns det som :(.

• Dancia
    Sweet life skrev 2012-02-02 10:59:58 följande:
    Måste bara få skriva av mig lite av ren lycka..

Som ni kanske läst har jag och sambon haft väldiga problem sen jag vart gravid. Han ville inte ha barnet och inte mig heller. Sen gjorde han helt om några gånger för att sen till nyår verkligen fatta vad det här handlar om och bestämma sig för att vi kör...

Veckorna som gått har bara blivit bättre och bättre. Han är kärleksfull, myser med magen och fick igår känna för första gången när miniräkan hade karateträning där inne... Jag är såååå lycklig och känner att det här kommer bli bra nu!

Vad härligt att höra att det bara blir bättre och bättre och att han nu förstår vad han.egentligen vill :).
  • Dancia
    Lina007 skrev 2012-02-02 15:13:19 följande:
    Ringde till vårdcentralen det första jag gjorde i morse för att få boka läkartid. Enda tiden de hade var en akut-tid en timme senare som jag gladeligen roffade åt mig och i hets fick ringa till min arb.givare och be om ledigt den stunden.

Kommer till vc, blir inledd till ett undersökningsrum och sedan kommer läkaren in och säger: du har gått alldeles för kort tid för att jag ska kunna sjukskriva dig och du går heller inte med kryckor, vilket försäkringskassan kräver så här tidigt. Du kan ju ringa till dem och höra om de kan göra något undantag så kan du ringa mig sen i så fall. Annars finns det risk att de drar in din sjukpenning.

Sen gick hon, det hela var avklarat på bara någon minut.

Tack för den! Jag kan gladeligen gå med denna hemska värk tiden ut och få hjälp av sambon att komma i och ur sängen och klä på mig.

Men gud vad var det för en konstig och fruktansvärt elak läkare? Gå genast till en annan för det finns absolut inget som säger att man måste ha kryckor??

Jag blev sjukskriven för foglossningen runt v.22 med första barnet och blev det sen även resten av graviditeten och det var inga problem att få det beviljat hos fk. Bara för att man inte använder kryckor så ännebär ju inte det att man inte har rejält ont!

Stå på dig, du har samma rätt som alla andra.

Man betalar ju faktiskt moms och skatt här i livet av en anledning, jo bl.a för att det ska finnas bra sjukvård och ekonomisk hjälp när man blir sjuk.
  • Dancia

Tog faktiskt en sjukdag från plugget idag och valde att stanna hemma med barnen då jag är riktigt förkyld och har ont överallt. Tur var nog det eftersom jag nu ligger och får sammandragning efter sammandragning. Hade inte varit lätt att skriva prov i detta läget. Istället åt jag frukost extra länge med barnen imorse och bara njuter av att ha dem hemma. Nu får vi en extra helgdag känns det som :).

Jag har inget emot när någon nära vän eller någon i familjen vill känna på magen, men om en person man inte känner så väl ska fram och känna känns det inte riktigt ok, men jag kan inte säga ifrån om någon vill känna heller. Är nog lite för mesig för det :P.

• Dancia
    LillaGrynet skrev 2012-02-03 14:20:37 följande:
    Önskar att jag stannat hemma idag också å inte lämnat sonen på dagis.. Istället blev det jobb 07-19 så bara 5 timmar kvar å jag håller på att avlida av smärta i rygg å rumpa av att bara sitta å vänta ut tiden för att få komma hem å fredagsmysa.. Mitt jobb är väldigt mkt stillasittande och mkt tunga arbetsmoment när man gör når.. Att vara stillasittandes kan många ggr vara värre tycker jag.. Har ont i hela kroppen å ska jobba hela helgen lör å sön 07-19 oxå.. Orkar faan inte mer rent ut sagt å inte kan jag sova på nätterna heller ligger vaken i timmar varje natt.. Särskilt om jag vet att jag ska upp å jobba då jag verkligen spyr på mina långa arbetspass.. är på pissigt humör idag måste få gnälla av mig!:-P

Men fy vilka långa arbetspass du har! Förstår verkligen att det är riktigt jobbigt.
  • Dancia
    LillaGrynet skrev 2012-02-03 14:42:41 följande:
    Danica: Det är fruktansvärt med så långa pass!! Jobbade halvtid 3 v 6 Tim istället för 12 Tim och det kändes helt perfekt å något som jag klarat utan att känna mig mörbultad.. Men det är väl bara å kämpa på.. "andra människor" tycker ju att jag har det perfekt som bara jobbar i snitt 3 pass i veckan.. Men jag önskar inget hellre än att jobbat fler pass å mindre timmar åt gången.. Den ledigheten jag får av att jobba så långa pass är inte värt det för jag är ändå fullkomligt slut efter att jobbat 36 Tim på 3 dagar så ligger helt utslagen på min lediga tid å orkar inte göra nått.. Usch va gnällig jag är idag!:-P

Jag förstår dig verkligen. Den ledigheten är ju inte värt mycket när man jobbar så långa pass och är helt slutkörd.
  • Dancia
    gammelmamma skrev 2012-02-03 17:45:37 följande:
    Hon är 22 år och jag är snart 42. Det är bara roligt att ni frågar. Era funderíngar kan säkert hjälpa mig att förstå henne också:) Min dotter bloggar, jag har tipsat henne om att skriva om detta, om inte annat som lite terapi;) I bland blir jag också sugen på att blogga men jag är så dplig på allt sånt här. På tal om det, flera av er pratar om bildtråden, vad är det?

Jag förstår att det är en väldigt speciell situation, men som du säger så är ni mitt inne i småbarnstiden så det blir ju lätt för er att ställa upp med barnbarnet och det är ju roligt för barnbarnet att det finns jämnåriga lekkamrater hos mormor och morfar :). Min mamma blev mormor som 38-åring och hon säger också att det är väldigt speciellt med barnbarn :). När jag fick mitt första barn var det henne jag frågade när jag hade funderingar och frågor kring graviditeten och nyfödd. Hon kunde verkligen stötta och ge tips, men en hel del kom hon inte riktigt ihåg eftersom det var längesen hon själv fick barn då, så det kan ni ju se som en fördel att du är mitt i det fortfarande och lätt kan svara på din dotters frågor om hon är orolig eller vill ha tips :).

När jag blev gravid denna gången så var det helt oplanerat och jag kände mig inte alls redo för ett tredje barn och min man ville göra abort. När det verkligen sjönk in att jag är gravid och funderade över situationen och insåg att det faktiskt kan gå så tog det inte lång tid innan jag insåg att jag inte ens kunde se en abort som ett alternativ. Pratade mycket med mamma om detta och hon förstog mig verkligen. Detta var dock efter att jag och mannen tagit beslut om att behålla. När vi pratade om detta så sa min mamma att hon heller inte hade kunnat göra en abort. Då frågade min syster om hon inte ens skulle göra det om hon blev gravid nu (mamma är 41 år idag) och då svarade hon att hon hade behållt.

Min syster blev lite chockad över svaret men jag förstår henne, jag hade nog bara tyckt att det hade varit lite roligt och speciellt om mamma fick barn i samma veva som mig :). Kanske är det för att jag redan har barn, så din dotter kanske känner annorlunda när barnen väl kommit .
  • Dancia
    JennieJ skrev 2012-02-03 18:14:38 följande:
    Skriver här i lite smått panik?? Har åter igen fått hemska sammandragningar och tagit 2 Alvedon men om de inte släpper ska man då vända sig till förlossningen eller gynmottagningen? Är i vecka 22

Förlossningen, jag tror att de har en gräns vid v.22 och man får absolut bäst hjälp där. Hoppas att det ger med sig, vet hur jobbigt det är :(.
  • Dancia

Gammelmamma: jag glömde nämna att min bästa vän jag träffade på gymnasiet var moster till sin jämngamla systerson :). Hennes mamma fick alltså barn samma år som hennes syster, precis som ni :).

(Min bästa vän lever tyvärr inte längre idag och ni undrar varför jag skriver att hon *var* moster).

Svar på tråden Juni-barn