• Dancia

Juni-barn

Alltså jag börjar bli riktigt less på att inte få.någon ordentlig hjälp mot dessa sammandragningar.

Jag började få SD rätt så ofta i förmiddags men de gjorde inte så jätteont så jag tog det mest lugnt och kunde somna en stund vid 2-tiden. Vid 3-tiden vaknade jag av en JÄTTE sammandragning som gjorde så ont att jag inte kunde ligga still och fick flåsa mig igenom. Sedan fick jag flera påföljande lika smärtsamma och tog panodil och duschade varmt, inget hjälpte. Ringde min BM för att höra om det kommit in något svar på min urinodling från igår och det hade det inte. När hon hörde hur svårt jag hade för att prata under samandragningarna sa hon till mig att åka in till gynakuten direkt.

Väl där inne såg alla prover bra ut, till och med urinstickan. Livmodertappen var opåverkad (tack och lov) och min lilla tjej när bra inne i magen.

Jag frågade om de kunde kolla efter GBS på tappen men hon sa att det visar sig på urinodlingen om jag har GBS. Men vad jag förstått det som så är det ju inte alltid det gör det?

Jag har läst om andra gravida här på fl som berättat att de haft GBS på livmodertappen och fått kåvepenin och att SD blivit mycket bättre efter det. Men på mig ville de inte ens ta något prov??

Ursäkta ett väldigt långt inlägg men hoppas att någon orkade läsa och kanske känner någon eller själva har någon erfarenhet av detta?

• Dancia
    NinnaBus skrev 2012-01-31 18:09:20 följande:
    Tror bebis har vänt på sig lite...

Förut låg han med ryggen ut och sparkade bara innåt.

Men efter en del rumlande där inne så har han börjat sparka en del utåt också nu...

Så idag var första gången sambon kunde känna sparkarna ordentligt.

Mysigt...

Ni som haft mycket sammandragningar...

Har ni fått som träningsvärk efteråt?

Öm i hela magen, men sammandragningarna har minskat... Bara haft ett par st idag...

Fick inget vettigt svar av bm...

Det känner jag verkligen igen. Jag har ju iof fortfarande massa SD nu men jag har som träningsvärk emellan och det gör ont att gå upprätt.
  • Dancia
    NinnaBus skrev 2012-01-31 22:21:05 följande:
    Ont att gå upprätt... samma här...

Och öm när man tar på magen...

SD har minskat hos mig... Fick rådet att vila så har legat på soffan sen i söndags... Bara varit uppe kortare stunder.

Har haft mycket mer ont i magen och ryggen idag än vad jag hade igår, men upplevt att sammandragningarna varit mindre och färre... Bara haft ett par som varit jobbiga...

Visst, magen blir spänd i mellanåt, men inte sådär stenhård... Bara lite halvhård... Så vet inte riktigt om man ska räkna det som sammandragningar då eller inte...

Vad är GBS?

Ja det bästa är att vila, men tyvärr hjälper inte det för mig så mycket för jag gör inget annat än att vila känns det som. Min man sköter det mesta i hushållet och jag pluggar hemma. Så det enda jag gör vissa dagar är att lämna barnen på dagis, hämta och laga mat ibland (det gör också mannen oftast).

Jag hade nog räknat även halvhårda som sammandragningar. En sammandragning är ju alltid en sammandragning även om den inte håller i lika länge eller gör lika ont varje gång.

GBS är en bakterie (grupp b streptokocker) som finns normalt i tarmarna. Var tredje gravid bär på det även i underlivet och urinvägarna kan då bli inflammerade. Dessa bakterierna kan då vara en orsak till sammandragningar.
  • Dancia
    carwho skrev 2012-01-31 23:17:21 följande:
    Men att de inte tog prover på det för dig? 

Var en "pain in the..." då!! Får du SD imon, åk in igen, fråga om GBS...IGEN! Man tycker ju att de tids nog borde ta det där testet... Eller så säger du bara att "Jag åker inte hem förrän ni tagit det testet, för jag är jätteorolig för det!"  Lycka till ! 

Tack för dina peppande ord :). Ja om SD inte har lugnat sig till imorgon tänker jag kräva ett prov. Men tycker det är förj*vligt rent ut sagt att de inte själva kollar det. Jag vet ju att det inte är stress som påverkar mina SD och jag är övertygad om att det inte bara är för att jag är omföderska, vanliga sd har jag haft gott om denna graviditeten, men så här smärtsamma ska inte vara ok att gå med, då kommer jag ju inte kunna göra nånting.
  • Dancia

Min BM ringde mig imorse och frågade hur det gått med sd inatt. Hon tycker nu att vi borde ta ett GBS prov iaf så det ska tas på måndag förmiddag. Skönt att hon tar mig på allvar och förstår att det inte är alls roligt att gå med så här smärtsamma sd.

• Dancia
    PIO skrev 2012-02-01 06:34:25 följande:
    God morgon tjejer! Då går man in i ny vecka idag då :) 21+0 nu vill ja bara att veckorna ska rusa iväg o att våren o sommaren ska komma!

Har sovit som skrutt inatt. Vaknade av att ja mådde jätte illa. Trodde nästan att ja skulle bli magsjuk men de gick över efter ett tag. Nu har min man o son åkt till jobb resp dagis o ja ska försöka sova en stund till. Har ju varit sjukskriven sen början på dec o kommer vara det resten av graviditeten säger läkaren. Känns sådär men de är bara att bita ihop fast vissa dagar känns faktiskt skit!!!

Redan v.22, härligt :). Vilken tur att det inte var magsjuka du hade. Det går mycket sånt nu och måste vara fruktansvärt att ha när man är gravid.
  • Dancia
    emma78 skrev 2012-02-01 08:34:41 följande:
    yEsssss!!!!! Barnvagn beställd!! Det blev en Brio Sing iaf.....Tro det eller ej,men det var min man som letade fram den:)) Han hittade en annons på blocket,från någon barnvagnsbutik....2011 års modell,sitt,ligg och babyskydd 5995:-  Nu kan vi andas lugnt:))

Å vad roligt! Man känner ett sånt lyckorus när man beställt/köpt vagn då det är en av de stora sakerna man införskaffar :).
  • Dancia
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-02-01 09:46:09 följande:
    Jag har ju åkt in akut två gånger den här graviditeten pga sammandraningar, alltså i förlossningsvärkstyrka typ. Första gången tog de ett urintest men inte andra gången. Dock har de ju tittat så inte livmodertappen är påverkad eller att moderkakan ligger konstigt. Men jag verkar fortsätta få sammandragningar titt som tätt, senast igår kväll. Fick brutalt ont, låg i soffan x antal timmar och då var det mycket bättre bara öm, men så fort jag gick upp för trappen fick jag kraftiga sammandragningar igen. Fick stanna i trappen för att andas. Det är skönt att inget är påverkat, men ska man verkligen ha sammandragningar som har styrka som typ förlossningsvärkar?

Nej när jag pratade med min bm imorse så sa hon att man ska absolut åka in när SD gör så ont, liknande förlossningsvärkar. Hon sa också att man ska ju inte behöva ha så ont även om de är ofarliga just nu så därför ska vi gå till botten med att hitta anledningen och kolla gbs och allt. Du borde kanske prata med din bm om det också? Om inte annat kanske du kan få en sjukskrivning? För mig känns det inte lönt med en sjukskrivning då vila inte hjälper och jag pluggar bara ändå.
  • Dancia
    Elvis Mamma skrev 2012-02-01 11:46:41 följande:
    Idag har jag varit på TUL, allting såg bra ut å den lilla hade växt bra sen sist å vi fick veta att vi väntar en liten tjej

Vad härligt! Grattis :)
Svar på tråden Juni-barn