Inlägg från: MissFörstånd |Visa alla inlägg
  • MissFörstånd

Juni-barn

Jag ringde förresten FK och frågade om grav.penning och de sa att har man inte hört något 30 dagar efter att man skickat papperen kan man ringa och tjata lite, men det beror ju på i hur god tid man sökte

ღ ♥Joline 2007 - Bebis 2012♥ ღ
  • MissFörstånd
    Bumman79 skrev 2012-03-17 22:45:41 följande:
    Ja jag pratade med min chef om att söka gravidpenning iaf...mer allmänt och jag söker det ifall att..men när jag pratade med henne så sa hon att det inte är så stor chans att man får igenom gravidpenning när man mest sitter i kassan som jag gör (jobbar även i post/förbutik)

Hon hänvisade mig till en annan tjej på kontoret att hjälpa mig med att fylla i pappren.
    Så lite koll borde ju chefen ha iaf men kanske inte exakt datum osv. Jag har sökt from 19 april och om f-kassan skulle svara ja några dagar innan hur beter man sig då? Jag är inte säker på hur jag ska göra men om jag känner att det blir för tufft att arbeta då skulle man kanske kunna gå hem tidigare OM det gick igenom.
    Om det inte går igenom, kan du bli sjukskriven då eller vill du hellre ta ut föräldrapenning på bebisen i magen? Mina chefer fick lov att skriva på papper om att jag sagt till om förflyttning till andra arbetsuppgifter så de har stenkoll på datumet . Nu är jag ju sjukskriven så egentligen behöver de inte ha koll. Svårt när man inte fått besked om det skulle närma sig, man blir ju inte så poppis hos chefen om man säger till två dagar innan man går hem .
  • MissFörstånd
    Bumman79 skrev 2012-03-17 22:55:05 följande:
    Nej jag vill helst inte ta ut föräldrapenningsdagar innan barnet kommit då jag kommer att tvingas ta ut många dagar/ vecka för att klara ekonomin då min kille är arbetslös...så helst VILL jag jobba så länge jag kan för egentligen har jag inte råd att gå hem i förtid....hade väl tänkt att försöka jobba tom sista maj då är jag hemma 17 dagar innan beräknad BF...

Men det är svårt att veta hur man ska göra och om kroppen orkar...

Förstår dig, jag vill inte heller ta föräldrapenning innan bebisen har kommit. Det känner lite konstigt för mig. Det låter tufft för dig att jobba så nära inpå med tanke på att du tycker det är tungt. Hoppas din ansökan går igenom!!! Jag har sökt också och väntar svar men jag tror inte min kommer gå igenom, men jag har sökt iaf.
  • MissFörstånd
    gammelmamma skrev 2012-03-17 22:42:24 följande:
    Jag måste fråga:
    vi har en tjej som blir 3 i juli, hon är lite till växten. Vi har två bilar men en bilstol. Funderar på vad vi ska köpa för stol till andrabilen. Hon kommer ju inte vara riktigt 4 år när syskonet vuxit ur babyskyddet.  

Vi hade en britax hi-way och var supernöjda med den. Vår dotter är lång så tyvärr fick vi vända henne tidigare för hon fick inte riktigt plats. http://www.britax.se/bilbarnstol/bilbarnstol/hi-way
  • MissFörstånd
    Bumman79 skrev 2012-03-17 23:17:06 följande:
    Vad jobbar du med då? Man vet ju aldrig hur de tänker på f-kassan..mitt jobb är tungt, superstressigt och med få möjligheter att ens gå på toa osv...men ändå kommer  de säkert att tycka att det inte är tillräckligt :(.
    Men man kanske borde ringa och fråga hur det går med ansökan snart...jag kände oxå så att jag har iaf sökt...då behöver man inte undra OM man skulle hamna i den sitsen att man måste gå hem tidigare.
    Jag jobbar som teckenspråk- och dövblndtolk och även extra som kassörska. Mitt problem är att sitta långa stunder och jag kör ungefär 200 mil/månad. Det är alldeles för tungt för kroppen.
    Ensortsmamma skrev 2012-03-18 09:42:00 följande:
    Vi är påväg in till förlossningen nu. Har fortfarande inte känt något. Men de är säkert som du säger att man jagar upp sig så och då känner bebis de. Både jag och sambon har hjärtat i halsgropen nu, detta kan inte hända oss två gånger!
    Förstår din oro! Allt är säkert som det ska, men det är bra att ni kollar upp det! Lycka till.

• MissFörstånd

Ensortsmamma - Åh vilka glädjande besked! Skönt att ni åkte och kollade så ni kan vara lugna.

Bumman79 skrev 2012-03-18 12:54:27 följande:
    Alla skriver att de blir så oroliga när de inte känt bebisen på några timmar och då börjar jag undra om jag är konstig för jag kan känna rörelser några ggr på eftermiddagen å sen brukar den börja sparka mer på kvällarna när jag ligger i soffan...men det kan gå många timmar varje dag när jag inte känner något.

Känner ni alla bebisen rulla runt å sparka i princip jämt? För mig är det som sagt några ggr på dagen ibland bara på kvällarna. Nu när jag är i v 27 (28 imorrn) börjar jag känna bebisen oftare men för bara några veckor sedan var det kanske bara på kvällarna jag kände bebisen kraftigt.

Hoppas att det är bra med bebisen iaf Ensortsmamma!
    Näe jag känner ofta bebisen en stund på natten, sen på fm, em och mycket på kvällen.
    Havsjungfrun skrev 2012-03-18 13:35:36 följande:
    Kolladee länken och den är inte gallerstickad. Den ska se ut som en väffla i mönstret med nästan som små hål mellan:
    www.barnparadiset.se/sv/barnfiltar-och-galler...

Aha, tack för svaret!

• MissFörstånd
    gammelmamma skrev 2012-03-19 09:53:56 följande:
    Tack alla, pappa överledvde natten och är mycket bättre. Det är segt virke i den gubben:)Tyvärr ligger jag med feber och ont i halsen idag, hoppas jag inte smittade honom i går, men vi hade ju munskydd på oss och jag kramade honom aldrig. Jag har också varit mycket sjukskriven. Första gången höll jag på att bli tokig men med åren lär man sig leva med detmen det är lätt att deppa ihop. Man vill så mycket, nu längtar jag till juni så att man kan börja göra lite nytta igen.  

Vad skönt att höra om din pappa, hoppas det fortsätter åt samma håll.
  • MissFörstånd
    lycka 4 skrev 2012-03-19 14:42:54 följande:
    Är på g in till förlossningen då min bm absolut ville att jag skulle kolla upp mina sd.

Lycka till!!!
  • MissFörstånd
    FiaA87 skrev 2012-03-20 07:41:54 följande:
    Åh måste bara berätta! Igår hade jag en för jävlig dag rent ut sagt. Fick även min första bristning (den var väntad, har haft piercing och huden är tunn.. men ändå!).. blev sjukt deppig i ca 30 sek. Finns ju inget att göra åt och i slutändan är det värt vartenda åkomma:) Men iaf, idag fyller jag 25 år och sambon väckte mig med present på sängen. Fick världens finaste Thomas Sabo halsbandHjärta Sen kom mina föräldrar in och av dem fick jag en matchande Thomas Sabo ring.. 

Jag är ingen romantisk person för fem öre och inte han heller egentligen, men den här presenten var så sjukt gullig! Jag blev överlycklig:)   

Ha en bra dag allihopa!

9 veckor kvar till BF!!     
    Grattis på födelsedagen
    emma78 skrev 2012-03-20 08:12:48 följande:
    Hur gott är det inte med flingor och iskall mjölk till frukost!!! LOVE IT!!

Fortfarande inget svar från FK.....om en vecka ska allt vara färdigbehandlat iaf....Har bestämt mig för att om inte grav.penningen går igenom så tar jag ut min semester och sen får jag väll börja med föräldrapenningen lite innan bebis kommer:( Känns ändå som lite tur i oturen att det just nu är så uppmärksammat i media ang. grav.penning!

Fick iaf en hel del tillbaka på skatten Solig alltid välkommet:))    

Jag får också tillbaka på skatten, känns hur bra som helst !

Idag ska jag till sjukgymnasten och prova akupunktur mot foglossningen. Jag har provat en gång på förlossningen men jag minns inte om det hjälpte. Jag vet inte om det kommer funka men jag går dit med öppet sinne

• MissFörstånd
    LillaGrynet skrev 2012-03-20 08:44:22 följande:
    Fia87: grattis! Va gulligt av din sambo o föräldrar Ni som sökt GP, har ni fått svar? Hur lång tid tog det?! Har väntat på pengar i över en månad från FK nu, men inte hört ett ljud förutom förra veckan när dem ville ha in min årsinkomst, vilket dem redan fått ett Antal ggr.. Blir sååå trött! Bara krångel.. Så vet ju inte om min sjukskrivning går igenom

När jag ringde så sa de att 30 dagar från att sista papperet kommit in så ska man få svar. Så hon sa till mig att om jag inte fått svar nästa vecka så ska jag höra av mig igen och trycka på lite. Det är inte speciellt kul om man inte har några pengar.
Svar på tråden Juni-barn