Inlägg från: MissFörstånd |Visa alla inlägg
  • MissFörstånd

Juni-barn

gammelmamma skrev 2012-03-27 10:02:58 följande:
    jag har hört att mycket förvärkar är bra förberedelser inför förlossningen:) Jag har haft mycket förvärkar tidigt alla gånger och jag har haft smidiga förlossningar så jag väljer att tro på det:) Denna gången blir det ju snitt så det känns lite onödigt att inte kunna sova pga det också. Det hade räckt med värken;)

Och jag läste precis att det inte hade någon betydelse inför förlossningen . Stod att alla är olika och det spelar ingen roll om man haft mycket sd eller förvärkar , alla har ändå samma utgångspunkt när förlossningen startar
    ღ ♥Joline 2007 - Bebis 2012♥ ღ
  • MissFörstånd
    gammelmamma skrev 2012-03-27 10:54:50 följande:
    2010 gjorde jag en urinlackageoperation. Jag fick frågan om jag skulle skaffa fler barn och det var inte tänkt så. När jag sen blev med barn berättade jag om detta men alla sa bara att ja då får du nog räkna med att göra om operationen. Okej tänkte jag, det får jag väl göra då. När jag var på samtal om igångsättning förra veckan berättade jag av en händelse för den spec läkaren att jag var opererad ( jag läcker ganska mycket nu). Han sa direkt att då får det bli snitt!!! Helt oförberedd på detta men men det är bara att gilla läget. JAg kommer att sterilicera mig samtidigt. Nu blir det "bara" en operation. Jätteskönt för jag gillar inte att bli sövd, jag blir så dålig efter. Om det inte hade blivit så här så hade det ju först blivit förlossning sen urinlackageoperation sen sterilicering. Jag har fått en tid i dag för planering och tidsbokning av snitt:)

Kommer du vara sövd under snittet?
  • MissFörstånd

Jag fick nu ikväll när vi var på affären en nerv i kläm , har ju problem med ischias till och från och nu är det nått som inte släpper. Det gör så fruktansvärt ont, en smärta man inte kan ta på och verkligen inte få bort. Försöker ligga med en kudde mellan knäna, sitta, stå, ligga vanligt men ingenting hjälper. Jag undrar hur denna natt ska bli .

• MissFörstånd
    gammelmamma skrev 2012-03-27 21:34:48 följande:

Har du provatett bad eller dusch
    Nej faktiskt inte.. Kan det hjälpa? Badkar har vi inget, men en dusch har vi iaf
  • MissFörstånd

Gammelmamma - ja värsta lyxen med dusch . Det har släppt lite i benet, så nu försöker jag läggs mig och sova annars blir det en duschning inatt.

• MissFörstånd
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-03-28 06:45:21 följande:
    Angående snittet så försöker jag förtränga att jag ska göra det. För mig handlar det om pest eller kolera. Har dock kommit fram till att ett snitt har fler fördelar för mig. Ser inte fram emot att vara vaken och känna hur de skär och drar i magen men det är dessvärre ett måste.
    Men du kommer inte känna att de skär i magen. Har du gjort snitt förut? Jag tyckte det var ok, men då är jag inte rädd för operationer eller sjukhus. De kändes inte att de slet i magen, bara att man rörde sig lite fram och tillbaka på sängen.
  • MissFörstånd
    stjärnfrukt skrev 2012-03-28 09:09:06 följande:
    Ska jag vara ärlig så vet jag inte till 100%, tror det kan ha o göra med att hon är sjukpensionär pga sin diagnos asperger, + depressioner (minns inte riktigt vad det heter, men hon har varit deprimerad många år, dock inte de senaste 2åren) så hon får aktivitetsbidrag/stöd (minns inte vilket av dem) och hennes pojkvän går på gymnasiet, som dessutom också har asperger. Min syster hade ju då redan kontakt med socialen antar jag, hon har ju även haft en stödperson som kommit och hjälpt till att handla, tvätta (de har gjort det tillsammans alltså) m.m, men nu kommer personen i fråga bara förbi och "tittar till läget" typ. Dessutom har hon en godman om det nu kan spela någon roll...

Kanske inte låter som de allra bästa förutsättningarna, men min syster är så barnkär och har jättefin hand med min dotter och har varit barnvakt tillsammans med min mamma, då Nova skrek jättemkt och min syster gick och bar och sjung på henne i 2 timmar tills hon somnade för natten, och min syster höll sig lugn hela tiden som ett exempel.  

Självklart är det skillnad när man får egna  barn, men hur man kommer att reagera som mamma kan väl ingen veta. Det jag är orolig för som skulle kunna hända är ju att hon får förlossningdepression, då jag har för mig jag har läst att man lättare kan drabbas av det om man varit mkt deprimerad innan, men att hamna på ett behandlingshem där man inte bara kan få finna sin roll som mamma hemma i tryggheten skulle nog inte ha positiv inverkan på det. 
    Usch vilken hemsk situation för er alla att behöva svara på en massa frågor. Låter verkligen konstigt att de inte ska få komma till sitt eget hem och lära känna barnet först. Kan de inte få ha en typ stödperson eller assistent dygnet runt i början då så de ser hur det fungerar? För de är väl kanske på nätterna när man inte fått sitt sömn som man kan bli frustrerad. Det blev iaf jag och jag har inte ens en diagnos, det är ju inte lätt med en bebis. Hoppas verkligen att det löser sig och att de får bo och leva med sin lilla själva!

Själv har jag gråtit som en tok här på morgonen. Har en dotter på 4 år som just nu är i en "utvecklingsfas" (aka trots ). Vi tjafsade som vanligt om kläder, vi bestämmer alltid kläder kvällen innan för att det inte skulle bli bråk men det blev det i vanlig ordning. Till slut blir jag arg och stänger in mig i mitt sovrum och hon kommer efter och skriker att jag är inte någon snäll mamma och ingen bra mamma. Då går jag till vardagsrummet och där kan jag inte hejda mig längre. Jag bara gråter och gråter och gråter. Jag hulkar och kan inte ens smyga lite med att jag blev ledsen. Hon får såklart dåligt samvete och kommer och tröstar mig. Jag ser det på olika sätt det som hände. Det är bra att hon får se att vuxna också kan bli ledsna, man kan inte säga vad man vill, det kan faktiskt såra människor. MEN hon som är 4 ska inte behöva trösta mig och hon ska kunna vara sig själv. Men men det är väl mycket hormoner i mig också som gör att både tålamodet och humöret svajar rejält! Usch, känner mig hemsk hemskt hemsk!
  • MissFörstånd
    fyrklöver81 skrev 2012-03-28 09:41:03 följande:
    Jaha sorry, har lärt mig att man absolut inte ska ta morfin inte heller citodon om det inte är absolut nödvändigt, då bebisen kan bli abstinenet.
    Men jag har ofta fel =)

Eller citiodon fick jag inte alls ta denna graviditet för min migrän.

Jaja ,  coccilana är ju det bästa, så det är ju bra!! =)
    Citodon får man ta men bara i värsta nödfall. Jag fick det utskrivet för min huvudvärk men vågade aldrig ta. Bebisen kan få abstinens när den föds.

Nu har jag en hickande bebis i magen    
  • MissFörstånd

Pio - Jag blir väldigt lät flåsig också, det är väl den ökade blodmängden som bidrar till det. Hur ligger du i blodtryck då? Bebisen är ju ganska stor nu och trycker en del på lungorna så ibland känns det som andnöd.

• MissFörstånd

Pojkarnasmamma - ok, men jag kan lova dig att du inte kommer känna när de skär i dig. Hoppas det blir en positiv upplevelse för dig.

Carwho - låter som du haft det jobbigt! Klart du är välkommen "tillbaka".

Pio - skönt att det inte var något allvarligt, försök vila och vila i några veckor till.

Svar på tråden Juni-barn