• Cloudberry

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Precis fyll inte hela burken så är det ok.

Och gör inte barnmat med ris om ni inte har en riktigt bra mixer, risbitarna går inte att få tillräckligt finfördelade och min pojk kväljs av en enda tugga. Makaroner eller potatis är bra till riktigt små bebisar, ris är dåligt. 

• Lizzan89

oh, den här tråden måste jag ha i favoriter sen när det är dags för skruttan att börja äta riktig mat ;D

• Cloudberry

Quinoa fungerar också bra som kolhydratkälla men  det ska koka längre än vad som står på förpackningen.

• Makka Pakka
    Cloudberry skrev 2011-09-29 18:45:48 följande:

Och gör inte barnmat med ris om ni inte har en riktigt bra mixer, risbitarna går inte att få tillräckligt finfördelade och min pojk kväljs av en enda tugga. Makaroner eller potatis är bra till riktigt små bebisar, ris är dåligt. 
    Det är nog lite olika. Min son vägrade släta puréer och ville gärna ha nåt att tugga Ris var mumma!

Alla små glasburkar är bra. Bara diska i diskmaskin eller koka. Har själv användt typ burk från pesto, tomatpuré, salsa osv. Olika storlekar men bra ändå!    
    ♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Makka Pakka

Här är några av sonens favoriter:

Fiskpudding från ca 7 mån

1 dl grötris
    1 dl mjölk
    5 dl vatten
    200 gr vit fisk
    1 dl broccolipure
    Pyttelite (ett hörn) fiskbuljong eller lite osaltad buljong om man har det
     1 ägg

Koka riset med vätskan och buljongen i ca 35 min, sjud fisken separat tills den är färdig. Gör en färs av fisken i en blender/mixerstav. Blanda fisk ,ris och ägget till en smet, blanda i broccolipuren fördela detta i 6 st ungsfasta formar (ca 150 gram i varje) eller en stor. Baka av i ugnen i ca 30 min på 200 grader.

Majsplättar
    1 ägg
    1 dl vetemjöl
    2 dl mjölk
    1 msk olja
    ca 2 dl majs

Mixa majsen, blanda ihop alla ingredienser och stek i smör i plättlägg. Ni vet bäst själva hur slätt ni måste mixa beroende på hur stora bitar era barn klarar av att äta.

Couscous med kyckling och tomatsalsa (6 mån)

2 tomater (ca 200g)
    1 kycklingfilé (ca 150g)
    ½ Röd paprika (ca 75g)
    50g skalat äpple
    Oregano och/eller Basilika
    2 dl färdig couscous (ca 1 portion)

Lägg kycklingen i kastrull o täck med vatten +lite till. Koka upp, sila bort köttsaft-skum. Lägg i paprika, tomat och äpple samt kryddor. Låt koka 10-15 min. Gör couscousen i separat kastrull och blanda sen i. Mixa till lagom konsistens. Tillsätt olja nu eller när man tar upp o tinar. Äter barnet bitar så kan man blanda couscousen efter man mixat andra ingredienser.

• Makka Pakka

FISK MED DILLSÅS

2 potatisar
    ½-1 liten fiskfilé
    1-2 msk grädde
    dill efter smak
    1 klick smör

Skala och tärna potatisen och koka eller ång koka den. Dela fisken i mindre bitar och koka.  Blanda fisk, potatis, grädde, dill och mixa/mosa. Räcker för att fylla 2 burkar. Från 6 mån.

• Parniara
    Cloudberry skrev 2011-09-29 18:45:48 följande:

Det går alldeles utmärkt, man passerar bara maten genom en sil efter man har mixat.
  • Cloudberry
    Makka Pakka skrev 2011-10-01 10:21:02 följande:
    Det är nog lite olika. Min son vägrade släta puréer och ville gärna ha nåt att tugga Ris var mumma!

Alla små glasburkar är bra. Bara diska i diskmaskin eller koka. Har själv användt typ burk från pesto, tomatpuré, salsa osv. Olika storlekar men bra ändå!    
    Visst har du helt rätt där..
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!