• Cloudberry

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

figuerine skrev 2011-10-17 20:06:59 följande:
    Gjorde en god rätt idag:)

En bit laxfilé
    2 potatisar
    Lite ärtor

Detta kokades mjukt och klart och sedan mixades allt med lite dill, gräslök och en liten skvätt grädde..mycket uppskattat av min lilla iaf:)
    Synd att min inte tål grädde. Det där lät som en hit.
  • Cloudberry
    llotta skrev 2011-10-17 21:21:14 följande:
    Funkar det bra för er att mixa pasta utan att det blir klistrigt? Vilka sorter kör ni?
    Kungsörnens gammeldags makaroner.

Jag försöker köra med sorter som bara innehåller durumvete och inget vanligt vete.
  • Mornie Alantie
    Cloudberry skrev 2011-10-18 09:24:18 följande:
    Synd att min inte tål grädde. Det där lät som en hit.
    Funkar havregrädde? I matlagnnig tycker jag det går lika bra som vanlig, det blir krämigt och gott. Har dock inte testat till bebisar eftersom min lilla inte äter så mycket ännu.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • MamaPapa
    Kycklinggryta 1:
    1/2 lök, skalad o finhackad
    15g osaltat smör
    100g kycklingfile, skuren i bitar
    1 medelstor morot, skalad och skuren i skivor
    275g sötpotatis, skalad och skuren i små bitar
    300 ml kycklingbuljong (hemgjord eller gjord på köpt med lågsalt) 

Fräs löken i smöret tills den är mjuk men se till den inte bränns. Lägg i kycklingbitar, grönsaker och buljong. Låt sjuda i ca 30 minuter eller tills du tycker grönsakerna är tillräckligt mjuka. Mixa eller mosa ihop.

Kycklinggryta 2:
    Som ovan fast byter ut  två tredjedelar av sötpotatisen mot blandade rotfrukter och butternut pumpa. Tex kålrot, palsternacka, rotselleri. 

Pasta o köttfärssås:
    1 msk olja
    1 liten lök, skalad och finhackad
    1 medelstor morot, skalad och finriven
    1/2 selleristjälk, finhackad
    100g mager köttfärs
    3 medelstora tomater, skalet borttaget och finhackad
    1/2 tsk tomatpure
    150 ml osaltad kycklingbuljong (hemgjord eller gjord på köpt osaltad)
    3 msk små pasta av någon form (stjärnor eller dyl)

Fräs lök, morot och selleri i oljan på medelvärme ca 4 minuter. Lägg i köttfärsen och bryn (men inte bränn!) och rör hela tiden. Rör i tomaterna, tomatpuren och kycklingbuljongen. Låt sjuda 15-30 minuter. Under tiden kokar du pastan enligt instruktioner på paketet (men utan salt förstås). Mixa såsen och blanda sedan med pastan (för mindre bebisar mixar man pastan tillsamans med såsen). 
  • MamaPapa

Min son älskar butternut pumpa - den är så användbar både i "varmrätter" och efterrätter. Till efterrätt kan man ångkoka den och päron (ungefär 50/50) och mixa. Sötpotatis är också poppis hemma hos oss. Funkar med både fisk och kyckling tex.

En annan fruktpure som är populär är 1 Mango och 1 äpple - rensade, skurna i bitar och kokade ihop med lite vatten. Sedan bara mixa och frysa i tex iskubsformar så kan man ta fram så mycket man behöver. 

• Älva
    MamaPapa skrev 2011-10-18 12:03:03 följande:
    Kycklinggryta 1:
    1/2 lök, skalad o finhackad
    15g osaltat smör
    100g kycklingfile, skuren i bitar
    1 medelstor morot, skalad och skuren i skivor
    275g sötpotatis, skalad och skuren i små bitar
    300 ml kycklingbuljong (hemgjord eller gjord på köpt med lågsalt) 

Fräs löken i smöret tills den är mjuk men se till den inte bränns. Lägg i kycklingbitar, grönsaker och buljong. Låt sjuda i ca 30 minuter eller tills du tycker grönsakerna är tillräckligt mjuka. Mixa eller mosa ihop.

Kycklinggryta 2:
    Som ovan fast byter ut  två tredjedelar av sötpotatisen mot blandade rotfrukter och butternut pumpa. Tex kålrot, palsternacka, rotselleri. 

Pasta o köttfärssås:
    1 msk olja
    1 liten lök, skalad och finhackad
    1 medelstor morot, skalad och finriven
    1/2 selleristjälk, finhackad
    100g mager köttfärs
    3 medelstora tomater, skalet borttaget och finhackad
    1/2 tsk tomatpure
    150 ml osaltad kycklingbuljong (hemgjord eller gjord på köpt osaltad)
    3 msk små pasta av någon form (stjärnor eller dyl)

Fräs lök, morot och selleri i oljan på medelvärme ca 4 minuter. Lägg i köttfärsen och bryn (men inte bränn!) och rör hela tiden. Rör i tomaterna, tomatpuren och kycklingbuljongen. Låt sjuda 15-30 minuter. Under tiden kokar du pastan enligt instruktioner på paketet (men utan salt förstås). Mixa såsen och blanda sedan med pastan (för mindre bebisar mixar man pastan tillsamans med såsen). 
    Hur många portioner räknar du att det där blir?

Varför jag frågar är för att jag börjar fundera ifall jag gett min flicka för lite kött. Har följt rekommendationen från "mosboken" där det står att man kan ge 2 msk kött.

Jag brukar göra storkok av kyckling, fisk och kött/köttfärs. Göra mos av det och sedan frysa in det. Sen varierar jag med tillbehören som potatis, sötpotatis, majs, broccoli, vitlök och örter.
    Har gjort en veckomatsedel:)
  • MamaPapa
    Älva skrev 2011-10-18 14:33:05 följande:
    Hur många portioner räknar du att det där blir?

Varför jag frågar är för att jag börjar fundera ifall jag gett min flicka för lite kött. Har följt rekommendationen från "mosboken" där det står att man kan ge 2 msk kött.

Jag brukar göra storkok av kyckling, fisk och kött/köttfärs. Göra mos av det och sedan frysa in det. Sen varierar jag med tillbehören som potatis, sötpotatis, majs, broccoli, vitlök och örter.
    Har gjort en veckomatsedel:)
    Det blir ca 4-5 portioner av varje recept
  • NatalieH

Kanon bra att få lite inspiration :) Jag hoppas verkkigen att  Lindsey kan äta våran mat så snart som möjligt. Syster hennes gjorde det ganska på en gång :)

• knisse

4dl risottoris

20g smör

2dl äpelljos

0,5 dl saltfri buljong

100g parmesan

Tillagning

1. Fräs ris och smör i en kastrull utan att det tar färg. Tillsätt vatten och äpeljos. Sjud under omrörning i ca 35 - 40 minuter.

2. När riset fortfarande har tuggmotstånd slå på resten av vinet. Salta och peppra efter smak och avsluta med att hälla i grovriven parmesanosten.

3. Smaka av med örter och peppar.

till det passar en pyrerad kyckling file med pesto.
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Cloudberry
    knisse skrev 2011-10-18 17:09:08 följande:

4dl risottoris

20g smör

2dl äpelljos

0,5 dl saltfri buljong

100g parmesan

Tillagning

1. Fräs ris och smör i en kastrull utan att det tar färg. Tillsätt vatten och äpeljos. Sjud under omrörning i ca 35 - 40 minuter.

2. När riset fortfarande har tuggmotstånd slå på resten av vinet. Salta och peppra efter smak och avsluta med att hälla i grovriven parmesanosten.

3. Smaka av med örter och peppar.

till det passar en pyrerad kyckling file med pesto.
    Det lät supergott.
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!