Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!
Två små jordärtskockor
En medelstor potatis
Finmalen persilja
Olja
Koka jordärtskokorna och potatisen riktigt mjuk, mixa med övriga ingredienser. Mamma blev bra sugen på att äta upp purén själv...

Idag så kokade jag morötter, potatis, ärtor och lite broccoli, hällde av allt vatten och mixade till en slät grötsmet.
(Min gillar än så länge bara smaklös mat så därför kommer jag bara med rätt smaklösa och lättätna rätter just nu..)
Serverade det med välmosad krämig äggröra och det uppskattades. På eftermiddagen så fick han bara den purén+ olja och det fungerade också.
Någon som har tips på bra efterätter? Jag har än så länge bara gett sånt på burk eller mosat banan.
4 potatisar
3-4 morötter
3 tomater
6-8 broccoli
1 dl ärtor
Koka, häll av allt vatten och mixa.
Igår gjorde jag fisk och räkor i dillsås, kokt potatis och stekt zucchini.
2 dl räkor
1 spättafilé
2 msk smör
3 msk mjöl
2 dl mjölk
1 dl vispgrädde
½ paket dill
½ zucchini
Gör såhär:
Smält smöret i en kastrull.
Rör ner mjölet och häll sedan på mjölk och grädde.
Koka upp under vispning tills såsen tjocknat.
Ha i dill och lite vitpeppar.
Lägg i fisken och räkorna och låt sjuda några minuter under omrörning, tills fisken är kokt.
Skiva zucchinin och stek den i lite smör på båda sidor tills den mjuknat.
Lägg alltsammans tillsammans med kokt potatis i en matberedare och mixa slätt.
Angående efterrätter har jag hittills:
- kokat äppelen och päron, tillsammans och var för sig, till mos. Lite kanel på äpplena.
- mixat ett paket tinad fursen mango med en banan
- gjort puré på katrinplommon och torkade aprikoser som fått ligga i blöt över natten. Bara att mixa och späda med blötläggningsvattnet.
Någon som vet hur det är med pumpa? Är det stoppande för magen?
Gör butternutt pumpa till mig och sambon ikväll och funderade på om man skulle ta och mixa en bit.