• Cloudberry

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Liil skrev 2011-10-01 16:53:09 följande:
    Jag kollar på deras hemsida.....hittar dom inte!
    Annars så fungerar silkonmuffinsformar lika bra med plastfolie över.
  • Bonanza

Enklast är dock att ge vanlig mat från början. Skippa mos och puré och allt sånt och bara ge av familjens mat. 

Om man nu inte gillar att stå och jobba i köket:

(Baby led weaning, med andra ord) 

enligtellen.blogspot.com -
  • Cloudberry
    Bonanza skrev 2011-10-01 19:43:47 följande:
    Enklast är dock att ge vanlig mat från början. Skippa mos och puré och allt sånt och bara ge av familjens mat. 

Om man nu inte gillar att stå och jobba i köket:

(Baby led weaning, med andra ord) 
    Jag vet vad det är och har kört det med mina två andra kids, den här sista ungen är krånglig av sig och vill tyvärr bara äta puré som smakar bra. Hade gärna bara ammat eller gett ersättning fram till 6-7-8 månader men den idén sprack och då får man vara kreativ.

Men det är bra att du informerar om saken för många barn vill och kan äta bitar själv på en gång.
  • Bonanza
    Cloudberry skrev 2011-10-01 19:56:06 följande:
    Jag vet vad det är och har kört det med mina två andra kids, den här sista ungen är krånglig av sig och vill tyvärr bara äta puré som smakar bra. Hade gärna bara ammat eller gett ersättning fram till 6-7-8 månader men den idén sprack och då får man vara kreativ.

Men det är bra att du informerar om saken för många barn vill och kan äta bitar själv på en gång.
    Ja, alla barn är ju olika. Jag vet bara att jag personligen hade kört på burkmat med tredje ungen också ifall jag inte fått reda på det här med blw - att göra egen barnmat finns inte på kartan för mig.

Så ifall någon är som jag kan det ju vara jätteskönt att veta att det för många barn går precis lika bra att ge vanlig mat från början, bara i greppvänlig storlek.  
    enligtellen.blogspot.com -
  • Cloudberry

Dagens mat blev

20-30 gram nötfärs
    2 potatisar
    2 morötter
    4-5 broccolibuketter 

kokade och mixade helt slätt.

rapsolja som vanligt sen i maten.

Tog bara lite köttfärs för att han är så pass liten ännu men det kan man ju öka ju äldre de blir. 

mosad banan till efterrätt. 

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!