Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!
lidel har osaltat smör.
lidel har osaltat smör.
en favorit hos oss är manna med kötfärs
en tredjedel manna
en tredje del nötfärs (om man har afär med chark be dom mala en bit fint köt)
en tredjedel morot suchini och tomat
koka mannan i vatten och häll av i en sil
koka nötfärsen och grönsakerna (jag river dom pa rivjärn för att fa sa kort koktid som möjligt) i lite vatten
blanda i lite olivolja och en skvätt rapsolja eller druvkärnolja och en skvätt tomatjos (kan man skippa om man har nog med vätska och färska tomater)
mixa slätt med örter och kryddor
Åh vilken bra tråd! Min dotter som är jättekräsen 8 mån gillade korvgrytan:
Kokt tärnad potatis
Tärnad falukorv
Koka morötter och broccoli mjuka, låt vattnet precis täcka, skiva dem inte allt för tunnt för näringen. lägg i potatis och morötter, låt få smak. Mixa allt med spadet, mums! Men servera inte varje dag (!) för lite salt är det..
En rätt utan tomter, ärter eller morötter är ingen höjdare har jag insett.
Kokade köttfärsen i bara 15 minuter och jag gissar att det hade behövts 20-30 minuter för det gick inte mixa den helt slät så det är bara att spola bort 3 portioner mat nu.
Kokar numera potatisen hel med skal och det blev bra.
Gjorde en god rätt idag:)
En bit laxfilé
2 potatisar
Lite ärtor
Detta kokades mjukt och klart och sedan mixades allt med lite dill, gräslök och en liten skvätt grädde..mycket uppskattat av min lilla iaf:)
Gjorde en rätt idag som uppskattades!!
500 gr laxfilé
Halv rotselleri
2 morötter
4-5 dl makaroner
Kokade först upp grönsakerna, sen i med laxen, kokade kanske 15-20 min tills laxen var klar. Kokade pastan i en annan kastrull. Mixade sen allt i en bunke och spädde med olja och kokspad till lagom konsistens. Frös i Barnmatsburkar. Gav mosad broccoli på sidan till detta.
Funkar det bra för er att mixa pasta utan att det blir klistrigt? Vilka sorter kör ni?
Funkar fint, fast mixar aldrig bara pastan utan blandar ihop innan jag mixar. Använde gammaldags makaroner idag.