Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!
Bra tråd! Har just börjat experimentera med lite minismakupplevelser till min dotter på 4.5 månader. Hon har fått lite lite potatismos (ca 1/2 tesked) två dagar nu och även fått smaka någon droppe sås från min tallrik några gånger. Tänker hålla det på den nvån några veckor i alla fall. Potatisen var inte så jättepopulär, hon spottade inte så mycket men såg ganska förvirrad ut. Bäst gick det med lite kokosmjölksoppa med curry (mild sådan, och bara en droppe). Det svalde hon glatt. Vet inte om det var konsistensen som var lättare eller om hon vill ha mer smak. Vad kan man smaksätta med så här i början? Vad brukar de gilla?
Jag försökte göra broccolipuré idag. Jag ångade broccoli mjuk och mixade. Det blev dock väldigt trådigt så jag fick passera genom en sil också. Det blev kvar en massa trådiga rester. Brukar det bli så eller fick jag tag på ovanligt dålig broccoli? Jag köpte Änglamarks frysta, ville gärna ha ekologisk.
Jag har en fråga om gröt också. När har ni börjat med det? Vilken har ni gett? Det rekomenderas ju köpegröt för järnets skull, men läser man på innehållet är det mer järn i vanliga havregryn. Kan man inte göra gröt av smulade havregryn och servera med lite fruktpuré istället? Funderar också på gluten. Har läst att gröt är en bra källa till att introducera lite gluten medan man fortfarande ammar. Men i havre finns ju inte mycket gluten. Har ni några förslag på hemmagjord gröt med gluten i? Jag är ingen grötmänniska själv så är inte så hemma i det området.