• Cloudberry

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Bonanza skrev 2011-10-01 20:06:44 följande:
    Ja, alla barn är ju olika. Jag vet bara att jag personligen hade kört på burkmat med tredje ungen också ifall jag inte fått reda på det här med blw - att göra egen barnmat finns inte på kartan för mig.

Så ifall någon är som jag kan det ju vara jätteskönt att veta att det för många barn går precis lika bra att ge vanlig mat från början, bara i greppvänlig storlek.  
    Jag testade burkmat för ett tag sedan då jag insåg att han inte vill ha plockmat ännu men det är verkligen inget för mig.

Dels är den för rinnig och dels så känns den för näringsfattig om man jämför med hemgjort som bara har lite tillsatt vatten och inget förtjockningsmedel.
  • Parniara
    Cloudberry skrev 2011-10-02 15:19:30 följande:
    Dagens mat blev

20-30 gram nötfärs
    2 potatisar
    2 morötter
    4-5 broccolibuketter 

kokade och mixade helt slätt.

rapsolja som vanligt sen i maten.

Tog bara lite köttfärs för att han är så pass liten ännu men det kan man ju öka ju äldre de blir. 

mosad banan till efterrätt. 
    Hur gör du med köttfärsen, för mig blir de inte finfördelade nog och hon sätter dem i halsen. Den man köper färdig är ju helt slät, men jag lyckas inte.

Helt paff idag när min 6,5 månaders satte i sig en helt burk lever och risgryta (1,5 dl) plus en burk persiko/päronpuré. Efter en halvtimme drack hon 150 ml ersättning. Detta var vid halv ett, sen deckade hon i soffan och sover fortfarande som i koma.

Jag använder Avents bröstmjölkskoppar eftersom jag pumpade och frös mjölk, har 45 st. Så jag är van att ha en låda i frysen upptagen.
  • Cloudberry
    Parniara skrev 2011-10-04 15:45:50 följande:
    Hur gör du med köttfärsen, för mig blir de inte finfördelade nog och hon sätter dem i halsen. Den man köper färdig är ju helt slät, men jag lyckas inte.

Helt paff idag när min 6,5 månaders satte i sig en helt burk lever och risgryta (1,5 dl) plus en burk persiko/päronpuré. Efter en halvtimme drack hon 150 ml ersättning. Detta var vid halv ett, sen deckade hon i soffan och sover fortfarande som i koma.

Jag använder Avents bröstmjölkskoppar eftersom jag pumpade och frös mjölk, har 45 st. Så jag är van att ha en låda i frysen upptagen.
    Härligt!

Jag använder en stavmixer och mixar allt  i en shake. Mixar ganska länge och upp och ner så att alla bitar blir riktigt finfördelade.
  • Lavish

Idag gjorde jag en riktigt god grönsakspuré till lillen om jag får säga det själv.

Två små jordärtskockor
    En medelstor potatis
    Finmalen persilja
    Olja

Koka jordärtskokorna och potatisen riktigt mjuk, mixa med övriga ingredienser. Mamma blev bra sugen på att äta upp purén själv...

• Parniara
    Lavish skrev 2011-10-05 19:00:35 följande:
    Idag gjorde jag en riktigt god grönsakspuré till lillen om jag får säga det själv.

Två små jordärtskockor
    En medelstor potatis
    Finmalen persilja
    Olja

Koka jordärtskokorna och potatisen riktigt mjuk, mixa med övriga ingredienser. Mamma blev bra sugen på att äta upp purén själv...
    Har du provat persiljerot? Det ger också fin smak.

Gårdagensmiddag blev en favorit, min lilla älskar ju spiskummin. Tror jag de flesta barn gör.

Lamm i tomatsås kryddad med spiskummin och mynta. 

Lammkött

Lök

Vitlök
    Selleri

Krossade tomater

• Parniara

Vad konstig texten blev, men ni fattar säkert.

• Lavish
    Parniara skrev 2011-10-05 20:03:46 följande:
    Har du provat persiljerot? Det ger också fin smak.

Gårdagensmiddag blev en favorit, min lilla älskar ju spiskummin. Tror jag de flesta barn gör.

Lamm i tomatsås kryddad med spiskummin och mynta. 

Lammkött

Lök

Vitlök
    Selleri

Krossade tomater

Sambon gjorde en sats med potatis persiljerot men han använde för lite persiljerot (enligt mig).

Det där lät riktigt smarrigt. Min bebis är inte riktigt 6 månader än så vi har inte börjat med kött än och avvaktar nog lite med lök pga gaser. Men när han blivit lite större låter det som något att testa!
  • Parniara
    Lavish skrev 2011-10-05 20:05:46 följande:
    Sambon gjorde en sats med potatis persiljerot men han använde för lite persiljerot (enligt mig).

Det där lät riktigt smarrigt. Min bebis är inte riktigt 6 månader än så vi har inte börjat med kött än och avvaktar nog lite med lök pga gaser. Men när han blivit lite större låter det som något att testa!
    Att lök skulle ge gaser har jag inte ens sett som ett problem som min lilla hasar runt på magen på dagarna. Men hon har inte verkat ha trubbel med magen överhuvudtaget även om jag åt både lök och kål när hon fick bröstmjölk.

Men idag fick hon en äppelklyfta men hennes 1 mm tand finfördelade den snabbare än jag hann reagera så jag fick pilla ut smådelarna, så det ska vi nog vänta med.   
  • Lavish
    Parniara skrev 2011-10-05 20:17:24 följande:
    Att lök skulle ge gaser har jag inte ens sett som ett problem som min lilla hasar runt på magen på dagarna. Men hon har inte verkat ha trubbel med magen överhuvudtaget även om jag åt både lök och kål när hon fick bröstmjölk.

Men idag fick hon en äppelklyfta men hennes 1 mm tand finfördelade den snabbare än jag hann reagera så jag fick pilla ut smådelarna, så det ska vi nog vänta med.   
    Hehe ja det kanske blir lite knip av det.

Vår bebis har tyvärr en del problem med gaser i magen så det är därför vi vill vara försiktiga.
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!