• bejbisen

Vår/sommarbebisar i umeå 2012

Tänkte starta en tråd för oss i umeå som väntar vår/sommarbebisar 2012.

Själv väntar jag barn nr 3 i maj/juni.

Hoppas att nån fler vill hoppa in i tråden och prata om allt mellan himmel å jord medans vi väntar på våra små guldklimpar

om ni känner igen mig, så prata inte högt om att jag väntar barn då det fortfarande är "hemligt"           

Vilhelmina ♥080825♥ Vilgot ♥100307♥
  • Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012
  • Syster Norr

Sleepingangels: skönt att allt såg bra ut. Magkatarr är ingen höjdare, hoppas medicinen hjälper.

sunshined: trist att dom inte kan umgås en dag om året, tyvärr verkar det vara en vanlig företeelse.

Vi kommer fira jul här hemma hos oss i år. Känns riktigt roligt, tänkte passa på att berätta om Gravid.

Har ni börjat fundera över vagn? Vi börjar luta åt en syskonvagn trots allt. Har en tjej som kommer vara 2½ men iom att lillgrodan anländer i juni så kommer hon vara hemma hela sommaren med oss. Vi är ofta ute och hittar på saker och ting och då tror jag en syskonvagn kan vara bra att ha om hon blir trött i benen. Måste bara sälja vår förra vagn först.

• micksaan

Jag håller på att fundera...fram och tillbaka. Vår tjej fyller 2 i april och vi är ju beräknade 21 mars så blir ganska precis 2 år emellan. Jag däremot funderar på enkelvagn med antingen ståbräda eller syskonsits. Vet inte riktigt hur det kommer se ut med dotterns vila till våren, men är man iväg och hon behöver vila så kan hon ju alltid låna vagnen och bebisen åka bärsele/bärsjal. Om man märker det behövs syskonvagn kan man ju leta någon begagnad då. Jag pluggar iaf fram till slutet på mars...eventuellt fram till sommaren beroende på hur bebis är. Klarar jag av att plugga färdigt till sommaren är det ju smidigast med enkelvagn då dottern kommer vara på dagis medan jag pluggar. Men annars kan ju syskonvagn vara smidigt. Kanske skulle behövt skaffa både och?!  

• marieotyra

Vi har kvar enkelvagnen och köper ståbräda, men sen får vi se om det blir någon begagnad syskonvagn. Kommer definitivt inte att köpa en ny iallafall. Var på barnens hus idag och passade på att titta på vagnarna och city joggern är ju sjukt smidig att köra...men 10500:- för en vagn man bara kommer att använda ett tag känns lite väl häftigt!

Vi firar jul hemma med Tyras farmor och farfar. Det blir nog rätt lugnt, men måste komma på någon bra aktivitet på förmiddagen så att vi kan vara ute. Hoppas att det hinner komma lite mer snö... 

• micksaan

Ja jag håller utkik på blocket...Så får se om det dyker upp en enkelvagn i vårt tycke snart! Blev ju ny vagn förra gången men nu vet man ju med sig att det inte behöver vara så tokigt med begagnat. Men hittar vi inget snart kanske man måste ta och beställa en ny ändå. Jag vill ju ha en Emmaljunga, med lufthjul. Så mycket smidigare än med punkteringsfria hjul, helst vintertid.  

• Syster Norr

sunshined: det brukar gå att få tag på beg syskonvagnar så är det så att ni upptäcker ett behov går det säkert att fynda.

marieotyra: tänkte du på baby jogger city select? Den är ju sjukt lång! Däremot har dom den till superpris på babyproffsen just nu, inkl babyskydd för runt 6000.

Vi funderar på en Bugaboo Donkey, deras syskonvagn. Vi måste hur som helst byta vagn då vår nuvarande inte går in i skuffen på bilen och jag vägrar vara stationerad i hemmet.

• micksaan

Donkeyn är ju heller inte så billigt. Tur jag inte har ögonen för bugaboos vagnar, vet inte varför jag tycker dom både är fula och ser så osmidiga ut.

Däremot tycker jag inte det finns någon optimal syskonvagn. Eventuellt en P&T på grund av att de inte är så stora av sig. Gillar inte vagnar med små hjul, så därför faller bugaboos vagn, emmaljungas vagn ser så bred ut. Babytravels, vill ju inte ha bebisen framåt så tidigt när liggdelen blir för liten sen. En P&T är iofsig också framåt, men bebisen känns ändå mer skyddad för omvärlden framåt i den eftersom man oftast har bebisen baktill. 

Nä enkelvagn till en början, skulle det inte fungera så får vi väl leta syskonvagn och hoppas vi får fatt i en P&T kanske.  

• Syster Norr

sunshined: P&T brukar gå att fynda, ffa i Stockholmsområdet Jag har svårt att tänka mig att ha lillgrodan nere vid marken men det är nog en vanesak. Har även kikat på mountain buggy duet men då vänds barnet framåt när det växt ur liggkorgen och det gillar jag inte.
    Jo, Donkey är verkligen inte billig men jag räknar med ett bra andrahandsvärde. Anledningen till denna vagn är att den går att göra om till enkelvagn, har stora luftfyllda svirvelhjul framtill och blir väldigt nätt ihopfälld. Men visst, den kostar skjortan!

• Zirap

Vi måste nog ha en syskonvagn. Känns ohållbart att ta en timmes hundpromenad med storebror på en bräda. Syskonsitsar till enkelvagnar har de väl slutat med pga olycksrisken, eller har jag fel?

Enkelvagnen kommer vi ändå att ha kvar. Köpte den begagnad och den kommer man ju ändå att behöva sen när man bara har ett "vagnbarn". Känns som slöseri att sälja den för att sedan köpa en ny när vi har förvaringsmöjligheter.

Jag har också väldigt svårt för små hjul och svängbara hjul rent allmänt. Funkar däremot bra på våran lilla "gå på stan-vagn" till just det ändamålet. Men när man ska gå utomhus känns det värdelöst och rappligt, även om det säkert finns någon dyr vagn som kanske skulle kunna bevisa motsatsen. 

Men jag tror att mycket vad man tycker om olika typer av vagnar har med vad man använder dem till. Jag hatar ju våran stora vagn när den ska in i bilen, men älskar den när när jag ska gå promenader just för att en är så robust (Emmaljunga) För mig passar det ledade handtaget utmärkt eftersom jag har problem med armbågarna (behöver böjningen i handtaget för att få den extra hävarmseffekten och kunna gå med så liten vinkel i armbågen som möjligt etc). Även om teleskopstyrena anses säkrare så går de fetbort för just mig. Så även fast det hade varit enklast om det bara fanns en endaste sorts barnvagn så man slapp välja, är det ändå tur att det i princip finns en för alla :) 

• micksaan
    Zirap skrev 2011-12-17 23:05:42 följande:
    Vi måste nog ha en syskonvagn. Känns ohållbart att ta en timmes hundpromenad med storebror på en bräda. Syskonsitsar till enkelvagnar har de väl slutat med pga olycksrisken, eller har jag fel?

Enkelvagnen kommer vi ändå att ha kvar. Köpte den begagnad och den kommer man ju ändå att behöva sen när man bara har ett "vagnbarn". Känns som slöseri att sälja den för att sedan köpa en ny när vi har förvaringsmöjligheter.

Jag har också väldigt svårt för små hjul och svängbara hjul rent allmänt. Funkar däremot bra på våran lilla "gå på stan-vagn" till just det ändamålet. Men när man ska gå utomhus känns det värdelöst och rappligt, även om det säkert finns någon dyr vagn som kanske skulle kunna bevisa motsatsen. 

Men jag tror att mycket vad man tycker om olika typer av vagnar har med vad man använder dem till. Jag hatar ju våran stora vagn när den ska in i bilen, men älskar den när när jag ska gå promenader just för att en är så robust (Emmaljunga) För mig passar det ledade handtaget utmärkt eftersom jag har problem med armbågarna (behöver böjningen i handtaget för att få den extra hävarmseffekten och kunna gå med så liten vinkel i armbågen som möjligt etc). Även om teleskopstyrena anses säkrare så går de fetbort för just mig. Så även fast det hade varit enklast om det bara fanns en endaste sorts barnvagn så man slapp välja, är det ändå tur att det i princip finns en för alla :) 
    Emmaljunga kör på syskonsitsar. Man ska ju givetvis aldrig släppa taget om vagnen så länge syskonet sitter i syskonsitsen.

Jag gillade också vår Emmaljugna! Så därför vill jag gärna köra på en igen. Robusta saker ska det vara. Men en Emmaljunga syskonvagn hoppar jag däremot över, de blir nog alldeles för klumpiga.
  • Sofi81

Vi kommer nog inte att köpa en tvillingvagn, hade en när Leo var lite, då det bara skiljer 18 månader mellan han och Hugo, men.den anvåndes.så lite. Så denna gång kör vi på ståbrädan och enkelvagn. Om vi ska på promena kommer vi ju ha 2 vagnar, så.tror.det.löser sig. Annars får.man väl köpa en senare. Julafton kommer vi.fira hos sambons familj. Hugo kommer att vara med sin pappa. Kommer på vara så tomt! Men Leo kommer på vara hemma ned oss...

Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012