• Anonym (Men för livet)

Men för livet efter normal förlossning

Med hur många procent tror ni antalet (planerade) kejsarsnitt skulle sjunka med, och med hur många procent tror ni kvinnors förlossningsskräck skulle sjunka med om det skulle finnas en adekvat sjukvård som tog ansvar för den mänskliga fortplantningens baksidor och hjälpte födande kvinnor att få tillbaka normala underliv efter en vaginal förlossning? (Och då menar jag alla födande kvinnor, inte endast dem var ändtarmen har gått sönder eller andra allvarliga komplikationer).

Jag var livrädd inför min egen förlossning eftersom jag hört sådana skräckhistorier om bristningar och framfall (dvs extremt vanliga "normala" förlossningspåföljder) att jag bönade om kejsarsnitt, men blev övertalad av både barnmorska och läkare och psykolog att vaginal förlossning är det bästa och att man blir ihopsydd vid ev bristning och sen lever man lycklig i alla sina dar. Vilken fruktansvärd lögn!

Så nu sitter jag här, 2år efter vaginal (helt normal, komplikationsfri) förlossning. Livmodertappen hänger ner i slidmynningen, trots en miljard knipövningar är underlivet så slappt och vidgat att jag kan stoppa in hela handen utan att det känns. Problem med luft och vatten (vid bad) som konstant åker in i underlivet, problem med att tömma tarmen. Mellangården är ca 3cm kortare än tidigare trots att jag blev ihopsydd. Tanken på att jag nånsin kommer kunna ha ett sexliv igen har jag gett upp för länge sedan.

Jag har ingen slida längre, det är en krater rakt upp i magen och detta anses som något normalt? Blev för fjärde gången hemskickad från Gynekologen med kommentaren "jag tycker det ser bra ut, bara åk hem nu och kniiiiip så mycket du bara orkar, så ofta nu bara kan, i resten av ditt liv".

Observera att jag inte hade en komplicerad förlossning, och mina problem är tydligen inte ovanliga. Jag vill verkligen inte skrämma någon men känner att jag inte kan tiga om detta då många lider efter "normala" förlossningar. Sedan finns ju solskenshistorier såklart, med mammor som både är tajtare, mer vältränade och känsligare i underlivet än innan VF, men de är inte ämnet för denna tråd.

Mitt (under)liv är förstört och jag får ingen förståelse eller hjälp av vården.
    Vad ska man göra för att slippa riskera detta handikapp? Att inte skaffa barn överhuvudtaget? Är det enda lösningen? Gråter
  • Svar på tråden Men för livet efter normal förlossning
  • Anonym

Folk är väl medvetna om att det tar ca 6 år för kroppen att återhämta sig efter barnafödande? Så problemen man upplever strax efter förlossning eller 1 år efter, kanske faktiskt försvinner så småningom? Tycker heller inte att KS ska ges till höger och vänster bara för att kroppen/underlivet inte är sig likt efter.. no shit liksom! Det är en stor bukoperation som medför risker som vilka operationer som helst. För att inte tala om att vaginal förlossning VANLIGTVIS (givetvis inte alltid) är bäst för barnet.

• Anonym

Här är riskerna med kejsarsnitt.. Men att riskerna är högre för barnet vid kejsarsnitt kanske kvittar?

För mammans del är risken för blödning och infektion något större vid ett kejsarsnitt än vid en vanlig förlossning. Smärtan efter ett kejsarsnitt är också mer uttalad. Det finns också en liten risk, mindre än 1 procent, att man skadar urinblåsa, tarm eller barnets hud under operationen. Om kvinnan blir gravid igen finns det en ökad risk för att moderkakan fäster långt ned över ärret i livmodern. Därmed ökar risken för blödningskomplikationer. Riskerna ökar för varje genomgånget kejsarsnitt.

För barnets del är risken att andningen måste övervakas eller behandlas fem gånger högre efter ett planerat kejsarsnitt, eftersom barnets bröstkorg inte pressas samman som under en vaginal förlossning.

För barnet innebär mammans livmodervärkar vid en vaginal förlossning en positiv stress, som medför att barnet andas bättre, håller temperaturen bättre och kommer igång med amningen fortare.

Låter inte heller så trevligt?
  • Anonym (Alla rätt)
    MsCaptaine skrev 2011-11-12 11:17:30 följande:
    MsMartin; hur hittar jag gruppen om framfall, är det tråden om framfall? Jag fick en stor bristning som BM sydde ihop utan ordentlig bedövning. Har sen fått framfall och nu har det visat sig att jag även har en sfinkterruptur.

Ni som pratar om att man är medveten om riskerna med en förlossning, vad menar ni egentligen? Nej, jag visste inte att man kunde spricka sönder så mycket att tom ändtarmsmuskeln skulle bli skadad och att man kunde bli analinkontinent för resten av livet. Och nej, det är inte så ovanligt som man tror. 1 av 20 lider av någon form av anal inkontinens, de flesta är kvinnor och en av de vanligaste orsakerna är skador från vaginala förlossningar. Det man inte ens vet om kan man heller inte söka information om innan.

Jag visste att man kunde brista men att det tog typ en vecka att läka för man har sååååå bra läkkött i underlivet. Jag visste också om att man kunde få urininkontinens men det var bara att knipa duktigt så skulle även det gå över. Likadant med framfall.

Sen finns väl ingen annan kroppsdel som vi skulle acceptera att lappas ihop så här bristfälligt. Om någon skulle spränga sönder händerna på en hemmagjord smällare skulle vi då tycka att det var helt ok att en sköterska satt på en vårdcentral och sydde ihop lite si och så?
    Men då har ju något blivit fel. Bristningar grad 3 och 4 sys av en läkare. Mindre bristningar sys av bm och det har de utbildning för!
  • Sjömamma

Men snälla du, anonym, som skrivit de två senaste inläggen; det här är ju inte en tråd om kejsarsnitt vs vaginal förlossning. Det är omöjligt att veta vad som är bäst för moder och barn eftersom det skiljer sig från fall till fall och vi är alla individer.

Här förs en diskussion om vad som faktiskt kan hända och vilka komplikationer som kan uppstå efter en vaginal förlossning. Samt varför eftervården och prioritet av dessa skador är så dålig.

De skador vi diskuterar är inte "att kroppen/underlivet inte är sig likt" utan riktiga skador som ger men för livet och starkt påverkar livskvaliten negativt. Skador som i många fall kan undvikas och dessutom behandlas men som inte prioriteras av vården.

Vi kan föra den eviga diskussionen kejsarsnitt vs vaginalförlossning tills vi trillar av pinn men vi kommer ändå aldrig att få något svar på vad som är "bäst".

• Anonym (a)

TACK alla ni som har skrivit i denna tråden och berättat om era förstörda/förändrade underliv. Tanken har inte ens slagit mig att jag skulle kunna drabbas av bestående men efter en VF. Jag väntar mitt första barn om 2,5 månad. Kan alla kräva ett kejsarsnitt? Hur bär man sig åt då? Jag är inte rädd för en VF, men jag vägrar att drabbas av ett förstört underliv. Det borde väl vara allas rätt att själva avgöra?!

• Anonym
    MsCaptaine skrev 2011-11-12 12:12:00 följande:
    Men snälla du, anonym, som skrivit de två senaste inläggen; det här är ju inte en tråd om kejsarsnitt vs vaginal förlossning. Det är omöjligt att veta vad som är bäst för moder och barn eftersom det skiljer sig från fall till fall och vi är alla individer.

Här förs en diskussion om vad som faktiskt kan hända och vilka komplikationer som kan uppstå efter en vaginal förlossning. Samt varför eftervården och prioritet av dessa skador är så dålig.

De skador vi diskuterar är inte "att kroppen/underlivet inte är sig likt" utan riktiga skador som ger men för livet och starkt påverkar livskvaliten negativt. Skador som i många fall kan undvikas och dessutom behandlas men som inte prioriteras av vården.

Vi kan föra den eviga diskussionen kejsarsnitt vs vaginalförlossning tills vi trillar av pinn men vi kommer ändå aldrig att få något svar på vad som är "bäst".
    Men tänk då alla som är osäkra på hur de vill/ska göra med förlossning och går in och läser här? Du tycker inte det ger en missvisande bild av förlossning överhuvudtaget? Borde inte all fakta vägas in?
    Vad ska man göra för att slippa riskera detta handikapp? Att inte skaffa barn överhuvudtaget?
    Detta är frågeställningen i TS och folk menar då att KS är enda alternativet, MEN viktigt att komma ihåg att KS innebär risker med!
  • Minnie7

Anonym: Varför ska man dölja de skador man faktiskt kan få pga en vaginal förlossning? Önskar jag vetat detta tidigare så jag åtminstone varit förberedd- sökt fakta och därefter tagit ställning till vilka risker jag varit beredd att ta.

Anonym (a): nej man kan inte kräva ett KS. Men läs på ordentligt och fundera därefter. För många är en VF något de VILL uppleva och då kan ju konsekvenserna vara lättare att acceptera. För de som blir "tvingade" till en VF kan det vara värre att gilla läget efteråt.

• straw2008

För er som vill ha snitt kan jag tipsa om att ljuga om sexuella övergrepp hota med att ta livet av er osv osv men först kan ni börja me att be snällt. Jag sa som det var att jag har en aborttid bokad om jag inte fåt snitt SÅ rädd är jag. Fick snitt på 5 min utan att behöva allas runt till aurora eller så.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
Svar på tråden Men för livet efter normal förlossning