• Anonym (Men för livet)

Men för livet efter normal förlossning

Med hur många procent tror ni antalet (planerade) kejsarsnitt skulle sjunka med, och med hur många procent tror ni kvinnors förlossningsskräck skulle sjunka med om det skulle finnas en adekvat sjukvård som tog ansvar för den mänskliga fortplantningens baksidor och hjälpte födande kvinnor att få tillbaka normala underliv efter en vaginal förlossning? (Och då menar jag alla födande kvinnor, inte endast dem var ändtarmen har gått sönder eller andra allvarliga komplikationer).

Jag var livrädd inför min egen förlossning eftersom jag hört sådana skräckhistorier om bristningar och framfall (dvs extremt vanliga "normala" förlossningspåföljder) att jag bönade om kejsarsnitt, men blev övertalad av både barnmorska och läkare och psykolog att vaginal förlossning är det bästa och att man blir ihopsydd vid ev bristning och sen lever man lycklig i alla sina dar. Vilken fruktansvärd lögn!

Så nu sitter jag här, 2år efter vaginal (helt normal, komplikationsfri) förlossning. Livmodertappen hänger ner i slidmynningen, trots en miljard knipövningar är underlivet så slappt och vidgat att jag kan stoppa in hela handen utan att det känns. Problem med luft och vatten (vid bad) som konstant åker in i underlivet, problem med att tömma tarmen. Mellangården är ca 3cm kortare än tidigare trots att jag blev ihopsydd. Tanken på att jag nånsin kommer kunna ha ett sexliv igen har jag gett upp för länge sedan.

Jag har ingen slida längre, det är en krater rakt upp i magen och detta anses som något normalt? Blev för fjärde gången hemskickad från Gynekologen med kommentaren "jag tycker det ser bra ut, bara åk hem nu och kniiiiip så mycket du bara orkar, så ofta nu bara kan, i resten av ditt liv".

Observera att jag inte hade en komplicerad förlossning, och mina problem är tydligen inte ovanliga. Jag vill verkligen inte skrämma någon men känner att jag inte kan tiga om detta då många lider efter "normala" förlossningar. Sedan finns ju solskenshistorier såklart, med mammor som både är tajtare, mer vältränade och känsligare i underlivet än innan VF, men de är inte ämnet för denna tråd.

Mitt (under)liv är förstört och jag får ingen förståelse eller hjälp av vården.
    Vad ska man göra för att slippa riskera detta handikapp? Att inte skaffa barn överhuvudtaget? Är det enda lösningen? Gråter
  • Svar på tråden Men för livet efter normal förlossning
  • Anonym (inlägg nr 10 osv)
    Essien skrev 2011-10-15 12:47:22 följande:
    Alltså, jag köper inte resonemanget att man ska betala ks själv om inga fysiska anledningar till detta finns bara för att "man visste vad man gav sig in på" när man blev gravid och valde att behålla barnet. Då tycker jag att alla extremsportare ska få betala sin vård när de får skador som är vanliga för dem, lungcancerpatienter som rökt till sig sjukdomen, kolpatienter, missbrukare som sabbat sin lever med flera med flera ska i sådana fall betala sin egna vård till 100%. de vet PRECIS vad de riskerar när de ger sig in på va de nu aktivt valt, vart fasen är skillnaden? Vård som vård, varför ska just barnafödande vara ett undantag? Barnet kommer att växa upp och betala skatt så att ett ev ks betalas av flera ggr om ändå! Jävligt fånigt rent ut sagt!
    Hmm fast dom människorna du rabblade upp vet ju inte om att dom eventuellt kommer att hamna på sjukhus, så lite skillnad är det ju.
    Jag, som inte är rädd eller så för att föda vaginalt, tycker att det skulle va jätte konstigt om man fick välja ett ks "bara för att".
  • Anonym (kniiiip)
    Anonym (inlägg nr 10 osv) skrev 2011-10-15 13:21:18 följande:
    Hmm fast dom människorna du rabblade upp vet ju inte om att dom eventuellt kommer att hamna på sjukhus, så lite skillnad är det ju.
    Jag, som inte är rädd eller så för att föda vaginalt, tycker att det skulle va jätte konstigt om man fick välja ett ks "bara för att".
    Men att extremsportare eller liknande "inte vet att de kan hamna på sjukhus" är väl inget försvar mot samma argument? Det finns risker med sport och dyl. Det vet de. Det finns risker med förlossningar också.

Jag tror inte på argumentet att "bara de som varit utsatta för något, är rädda osv ska slippa betala själva". Då får vi ett system där folk ljuger för att få "rätt". Man ska inte behöva ljuga. Jag tror inte att det skullle öka så dramatsikt med KS om man fick välja. Alltför många skulle vilja föda vaginalt ändå. Och klara sig.
    Anonym (kniiiip) skrev 2011-10-15 13:43:21 följande:
    Men att extremsportare eller liknande "inte vet att de kan hamna på sjukhus" är väl inget försvar mot samma argument? Det finns risker med sport och dyl. Det vet de. Det finns risker med förlossningar också.

Jag tror inte på argumentet att "bara de som varit utsatta för något, är rädda osv ska slippa betala själva". Då får vi ett system där folk ljuger för att få "rätt". Man ska inte behöva ljuga. Jag tror inte att det skullle öka så dramatsikt med KS om man fick välja. Alltför många skulle vilja föda vaginalt ändå. Och klara sig.
    Jag tycker inte att det går att jämföra. 

Fast vad gör det egentligen att dom ljuger? Då är ju antagligen dom kvinnorna så pass rädda för att föda vaginalt att det bästa är ett ks.
    Det jag tror händer om vi får välja fritt mellan ks och vaginalt är att många kvinnor väljer ks bara pga påtryckningar från omgivningen. Det kommer alltså att bli en trend i nåt som inte ens borde kunna bli en trend. Sen kommer det ju gå upp och ner, det kommer ju va trender i att föda vaginalt också såklart. Men ändå... nä... 
    Men men
    Det är väl nästan viktigare att hjälpa kvinnor som ville föda vaginalt att bli normala igen efteråt också.  
  • Anonym
    MsCaptaine skrev 2011-10-14 16:09:17 följande:
    BM och läkare borde försöka hjälpa och stödja sina patienter istället för att tuta i dom att "allt ser sååå fint ut" och knip, knip, knip och har man ändå problem så är det patientens fel.

Jag tror inte att "alla" gravida skulle välja kjejsarsnitt om man fick välja. Men det kommer komma fram mer och mer om vilka skador som en vaginal förlossning kan ge och hur usel/obefintlig eftervården är. Det kommer leda till att fler och fler kräver kjejsarsnitt för att skydda sin egen kropp.
    bra skrivet!
  • Anonym
    Merlot skrev 2011-10-14 14:18:09 följande:
    Jag fick mitt andra barn för ett år sedan. Jag och en väninna som har ett barn på 8 mån har exakt samma problem. Men båda har fått konstaterat att vi är helt normala. Hon har t.o.m. varit på ul för att få allt kollat. Inte helt kul att leva med detta, men jag tycker faktiskt inte vården kan/ska betala för snitt till alla som vill. Att föda barn vaginalt har sina risker, det vet väl ändå de flesta. Vi är skapade för att föda vaginalt och om nåt händer så är det ju väldigt bra att det finns ks som back-up. Vill man föda med ks tycker jag det ska vara helt möjligt, men om man "bara" har som orsak att man inte vill föda vaginalt (alltså inte är sjukt rädd eller varit med om t.ex. övergrepp eller nåt) så tycker jag man kan bekosta det själv. Om man väljer att skaffa barn så vet man ju att det finns risker oberoende vilket sätt man föder på. Det kan ingen vårdpersonal ändra på.

Däremot håller jag 100% med om att vården kunde informera bättre om vad detta "normala" efter en förlossning innebär. Jag kan absolut leva med detta, men det hade känts bättre att veta att antagligen de flesta har dessa problem efteråt. Då hade det inte känts så ensamt eller jobbigt att ta upp med bm...
    vi är skapta att föda vaginalt??? nej vi går numera, vårt bäcken är inte gjort för att bära barn gåendes och föda det, med det bäcken vi har idag. om vi alla gick på alla 4 skulle bäckenet vara gjort för att föda. men genom att vi går, är bäckenet mindre och mera skört än vad det skulle ha varit. alla är inte gjorda för att föda vaginalt.

egentligen är ingen kvinna gjord för att föda. utan mer deras kropp och vävnader arvs anlag som gör att dom inte skadas lika mycket som alla andra. så dom är undantag. men alla oss vanliga då? vi som har normala vävnader som spräcks från happaranda till ystad  och spräcker svanskotan för det inte finns plats. som går över och blir ett måste att sättas igång för att få igång förlossningen. är det verkligen normalt? vi är inte gjorda för att föda. men vi är gjorda för att skaffa barn. oavsett hur och tack och lov har tekniken ökat så att vi kan föda med k-snitt.

btw bulldogs tex kan inte föda vaginalt. deras valpar har för stora huvuden så mamman dör om hon föder vaginalt. och även mammas katt tex gjorde k-snitt för annars hade den dött. även djur är inte gjorda att föda ungar många av dom dör av processen. det som skiljer oss mellan djuren är att vi har mer vetskap och mer psykiskt i det hela. ska man inte ta hänsyn till det??  vi vet att vi kan skadas och till och med dö i värsta fall.

varje människa borde få bestämma om man vill ha snitt eller inte. Det borde inte vara upp till läkarna som faktiskt skiter i hur man mår efter en vaginal förlossning! och att man kanske aldrig blir återställd.
  • Essien

Klart det går att jämföra. Väljer jag att knarka och hälla i mig kopiösa mängder alkohol förstår jag innerst inne att jag till slut kommer att behöva någon sorts vård. Du skriver själv att du inte förstår dig på förlossningsrädslan som driver folk till att hellre skära upp buken än att föda vaginalt. Ja, då har jag nog inte så mkt mer att säga, förstår man inte så gör man inte helt enkelt.

Essien skrev 2011-10-15 17:36:42 följande:
    Klart det går att jämföra. Väljer jag att knarka och hälla i mig kopiösa mängder alkohol förstår jag innerst inne att jag till slut kommer att behöva någon sorts vård. Du skriver själv att du inte förstår dig på förlossningsrädslan som driver folk till att hellre skära upp buken än att föda vaginalt. Ja, då har jag nog inte så mkt mer att säga, förstår man inte så gör man inte helt enkelt.
    Jag tycker det är lite roligt att du är arg över nåt som inte ens finns. Vill du inte föda vaginalt så kan du få ett ks, gratis. Nu är det ju inte så lätt men du kanske förstår vad jag menar.
    Jag har inte sagt att jag inte förstår, jag har sagt att jag är inte rädd. Jag har en väldigt nära vän som har blivit extremt förlossningsrädd efter sin första förlossning. Hon och jag har pratat mycket och jag förstår innerligt varför hon inte borde föda vaginalt igen. Jag tycker inte att det är nåt konstigt att inte föda vaginalt om man inte vill.

---
    Måste säga att jag förstår inte denna rabalder om att man inte får göra ks! Visst att det (som vanligt) hjälper om man får träffa en förstående läkare för att få en beviljat ks, men ändå, hur många blir nekade egentligen?

Och som sagt, eftersom det ännu inte finns nån 100% säkert sätt att föda barn så skulle jag uppskatta att vården istället utvecklades till att hjälpa kvinnor efter en förlossning.  
  • Minnie7

Är också skadad efter förlossning, och precis som för dig TS hörde jag bara positivt om vaginal förlossning trots att jag var väldigt tveksam. Det gick skit! Och nu har jag varit hos två gyn som inte tycker det ser så farligt ut. Vilket hån! Symtomen jag upplever då? Inkontinens, smärta, urinträngningar konstant, öppenhet, luftintag, att främre väggen hänger ner mm. Allt detta räknas som normalt och det gör mig så förbannad! Kan inte ta ett steg utan att känna obehag och det är normalt??? Efter snittet mådde jag prima.
    Så, nu ska jag söka privat och hoppas de kan hjälpa mig. Skulle betala vad som helst för att få hjälp men allra helst skulle vilja vrida klockan tillbaka och ha min vaginala förlossning ogjord. Lider varje sekund av mitt liv

• msMartin

Tack kära trådstartare och er som vågar berätta om liknande problem. Det skulle lika gärna ha varit jag som skrivit det du skrev.jag har startat en grupp som heter vi som lider av framfall. Gå gärna ned där. Hade gärna fått mer kontakt nmed dig! Kram

• Sjömamma

MsMartin; hur hittar jag gruppen om framfall, är det tråden om framfall? Jag fick en stor bristning som BM sydde ihop utan ordentlig bedövning. Har sen fått framfall och nu har det visat sig att jag även har en sfinkterruptur.

Ni som pratar om att man är medveten om riskerna med en förlossning, vad menar ni egentligen? Nej, jag visste inte att man kunde spricka sönder så mycket att tom ändtarmsmuskeln skulle bli skadad och att man kunde bli analinkontinent för resten av livet. Och nej, det är inte så ovanligt som man tror. 1 av 20 lider av någon form av anal inkontinens, de flesta är kvinnor och en av de vanligaste orsakerna är skador från vaginala förlossningar. Det man inte ens vet om kan man heller inte söka information om innan.

Jag visste att man kunde brista men att det tog typ en vecka att läka för man har sååååå bra läkkött i underlivet. Jag visste också om att man kunde få urininkontinens men det var bara att knipa duktigt så skulle även det gå över. Likadant med framfall.

Sen finns väl ingen annan kroppsdel som vi skulle acceptera att lappas ihop så här bristfälligt. Om någon skulle spränga sönder händerna på en hemmagjord smällare skulle vi då tycka att det var helt ok att en sköterska satt på en vårdcentral och sydde ihop lite si och så?

Svar på tråden Men för livet efter normal förlossning