• Anonym (Fyyy äckel)

Dagis ger mitt barn VITLÖK...

Jag spyr nästan när barnet kommer hem. Sova i samma rum går ju fasiken inte. Man ger inte barn vitlök i någon form. Kan ju vara allergiska. Ska kräva lökfri kost till mitt barn, går det?

• Svar på tråden Dagis ger mitt barn VITLÖK...
  • Anonym (Orka)

Stinas föräldrar gillar inte lukten av paprika. Kalles föräldrar gillar inte lukten av chili. Emmas föräldrar gillar inte lukten av kanel. Olles föräldrar gillar inte lukten av clementiner. Nisses föräldar gillar inte lukten från tvålen på dagis etc. Hur skulle det funka tror ni, om alla föräldrar har rätt att ställa krav?! Ska dagisen börja marknadsföra sig som "det vitlöksfria dagiset", "det clementinfria dagiset" etc?

Låt barnen bestämma själva vad de gillar och inte gillar. Låt er barn bli självständiga och göra egna val!

Tips till TS: Låt barnen sova i ett eget rum.

• Anonym (idioti)
    Anonym (Orka) skrev 2011-10-08 13:15:03 följande:
    Stinas föräldrar gillar inte lukten av paprika. Kalles föräldrar gillar inte lukten av chili. Emmas föräldrar gillar inte lukten av kanel. Olles föräldrar gillar inte lukten av clementiner. Nisses föräldar gillar inte lukten från tvålen på dagis etc. Hur skulle det funka tror ni, om alla föräldrar har rätt att ställa krav?! Ska dagisen börja marknadsföra sig som "det vitlöksfria dagiset", "det clementinfria dagiset" etc?

Låt barnen bestämma själva vad de gillar och inte gillar. Låt er barn bli självständiga och göra egna val!

Tips till TS: Låt barnen sova i ett eget rum.
    Två själar, samma tanke Hjärta
  • AxelVK
    Ökänd skrev 2011-10-08 12:47:03 följande:
    Men sen är det ju heller inte föräldern som skall äta vitlöken utan barnet.
    Men föräldern bestämmer över barnet. Och det inkluderar vad barnet får äta.
  • AxelVK
    Anonym (idioti) skrev 2011-10-08 13:15:00 följande:
    En morsa vill inte ha vitlök i maten till sin unge, en annan svamp, en annan broccoli, en annan kål, en annan gurka, en annan tomat, en annan peppar, en annan salt...ska ett dagis behöva laga 65475 olika maträtter för att föräldrarna inte gillar vissa saker?
    Laga maten till ungarna själv då och skicka med isf!
    Skulle byta skola istället. Det är enklare.
  • AxelVK
    Trynträ skrev 2011-10-08 12:46:02 följande:
    Fast det är väl oftast inte dagiset själv som lagar maten. Tror knappast det finns nån restaurang som utesluter vitlök bara för att folk inte gillar lukten.
    Spelar knappast roll vem som lagar maten. Dagiset bestämmer väl menyn. Dom som lagar mat gör bara som de blir tillsagda.
    Och går jag på restaurant så blir det minsann ingen vitlök till vare sig mej eller ungar.
  • Kimona
    AxelVK skrev 2011-10-08 11:54:06 följande:
    Det är inte alls svårt att undvika vitlök! Vill man inte ha det så använder man bara inte det. Och man behöver inte finna sig i sådant där jag bor. Men gillar man vitlökssvettiga typer så gör man och då är det ju bara att tugga på.
    Vitlök finns i de flesta kryddblandningar som används i maten. Ska man undvika en god krydda bara för att man "luktar illa"?

Jag har då aldrig känt att någon luktat illa efter de har ätit vitlök, om jag inte är inne i käften och sniffar på dom
  • stresss

Om man lagar maten själv eller är på restaurang kan man bestämma vad barnet ska äta. I skola och förskola är det många som ska äta och då kan inte var och en ha sin egen lista över vad just dom har bestämt att deras barn ska äta. Mina barn äter mat på förskolan som jag aldrig skulle drömma om att servera hemma, men ändå så kräver jag inte att dom ska ha en speciell diet för det. Jag har även ett intollerant barn, och han får lämna känsel tyg för att få specialkost.

• Anonym (idioti)
    AxelVK skrev 2011-10-08 13:25:36 följande:
    Skulle byta skola istället. Det är enklare.
    Ja, och skyffla över problemet på en annan skola så de får laga 87658 olika maträtter ist.
    Eller kanske sätta ungarna i ett madrasserat rum så de slipper bli utsatta för hemska saker som vitlök
  • Jagsjälv
    Trivelina73 skrev 2011-10-08 13:33:13 följande:
    Vampyrer tål inte vitlök
    Precis! Och då är det verkligen ett stort problem! Var har vampyrer sina barn?
Svar på tråden Dagis ger mitt barn VITLÖK...