• Anonym (Fyyy äckel)

Dagis ger mitt barn VITLÖK...

Jag spyr nästan när barnet kommer hem. Sova i samma rum går ju fasiken inte. Man ger inte barn vitlök i någon form. Kan ju vara allergiska. Ska kräva lökfri kost till mitt barn, går det?

• Svar på tråden Dagis ger mitt barn VITLÖK...
  • Trynträ

Du får käka nåt med vitlök du med så slipper du lida. Det är ju vitlök i det mesta när man äter på restaurang och jag tror inte skolorna är nån skillnad. Tror tyvärr inte man kan beställa vitlöksfri mat eftersom det är en vanligt förekommande krydda.

• NeLi
    puss skrev 2011-10-07 19:34:50 följande:
    kan du inte bara byta barn? ta nån som luktar gott?
    ahahahaha
  • Anonym (HJÄLP)

Jag blir faan mörkrädd, tycker de e uppenbart att TS är en VAMPYR *ryser*
    jag visste inte dom faan på riktigt.... HJÄLP!!!! dags o fixa en Påle o ha hemma ifall de finns fler.. hänga vitlök på dörren....

Och sen ska jag ringa sonens dagis, dom gav han KÅLPUDDING ?!?!?!?!? fatta han sket illa sen :O o inte tala om hur mycke han bajade, va sannslöst, fick ju nästan slänga ut han i garaget, så illa lyuktade bajset, ojoj

• Anonym (mia)
    cloudberry79 skrev 2011-10-07 22:40:30 följande:
    +2
    +3
  • Anonym

Vitlök luktar vidrig andedräkt på många meters håll, men här har ingen märkt nåt. Kejsarens nya kläder?

• Lingonflickan
    Linda1976 skrev 2011-10-07 21:45:24 följande:
    Nu är det väldigt OT, men när min unge gick på förskola, så fick man skriva om det var vissa saker man inte ville att barnen skulle äta. Jag skrev blodpudding och leverbiff för inälvsmat är vedervärdigt, och inget mitt barn ska äta om hon inte själv kan välja. När hon kom upp i åldern fick hon välja själv förstås. Så nej, man behöver inte läkarintyg på att barnen ska slippa viss mat - inte överallt iaf.

Vitlök däremot, haha... nä, ts - den valsen köper jag inte  
    Det är inget jag känner till och bra om det inte finns. Barn får smaka annat än det de får hemma och göra sina egna preferenser. Mina Barn älskar blodpudding - som jag avskyr. Det är synd om dagis  begränsar barnens matkunskap (och näring) utefter föräldrarnas smak. Men väldigt OT som sagt.

Jag tror att dagis serverar med vitlök inte bara för att det är en god smakförstärkare utan också för dess positiva effekter för barnens hälsa och förebygger många VAB-dagar på det viset.  
    Född Kvinna och skitstolt över det!
  • Anonym (2 barnsmor)

Mitt grundskolebarn luktar ALDRIG vitlök när han kommer hem men mitt förskolebarn luktar viktlök ca en gång i veckan. Jag håller med om att det luktar illa för både min make och den yngsta sonen luktar riktigt illa när de ätit vitlök medan stora sonen och jag luktar inte alls likadant! Det är nog våra kroppar som reagerar olika och gör att vitlöken luktar olika!

Men jag ber inte om en puss när jag känner att han luktar så...  Men inte skulle jag neka min fina unge att äta mat med vitlök för att jag tycker att det luktar lite skunk efteråt. Man får härda ut, ha god min och låtsas som ingenting!  

• AxelVK

Tyvärr så verkar det som om att 99% av de som svarar i denna tråd är 100% puckade. Det väljer man väl för faan själv om ens barn ska äta vitlök eller inte. Alla ni som skriver att det är nyttigt eller gott har inte fattat ett dugg - det hör inte hit! TS vill inte att ungen ska ha vitlök och då är det det som gäller. Punkt och slut.
    Skulle dagiset vägra så skulle jag byta dagis helt enkelt. Så går det till där jag bor.

• Anonym (undrande)
    AxelVK skrev 2011-10-08 10:48:18 följande:
    Tyvärr så verkar det som om att 99% av de som svarar i denna tråd är 100% puckade. Det väljer man väl för faan själv om ens barn ska äta vitlök eller inte. Alla ni som skriver att det är nyttigt eller gott har inte fattat ett dugg - det hör inte hit! TS vill inte att ungen ska ha vitlök och då är det det som gäller. Punkt och slut.
    Skulle dagiset vägra så skulle jag byta dagis helt enkelt. Så går det till där jag bor.
    Men jag undrar var du bor? I min kommun och de kringliggande, (där jag jobbar) kan man INTE byta förskoleplats på grund av vitlök! Man kan begära på grund av allergi eller religion, en annan kost, tex inte fläsk eller liknande, om det sen inte funkar, har förskolan ett försök till på sig, den som lagar maten får ju fortbildning i detta. SEN kanske man får byta plats. Men jag skulle vilja se den förskolechef som beviljar ny plats på ny förskola på grund av att en förälder inte gillar doften av sitt barn. Som många redan påpekat är vitlök ganska nyttigt och en bra smakförstärkare. Om TS inte klarar av lukten är det tyvärr inte förskolans problem. 
Svar på tråden Dagis ger mitt barn VITLÖK...