• MissJenny84

Fikabricka?

Hej!
    Ni som snittats, har ni fått någon fika bricka efteråt? ni vet den berömda med mackor, rosa/blå servetter, flagga och lite pommac? Vid mitt senaste kejsarsnitt fick vi ingen bricka och jag blev lite besviken efteråt, som om vi inte blev uppvaktade ordentligt. Är det bara jag som är larvig? Eller tycker du precis som jag att alla borde få den och få fira den nya bebisen tillsammans då man kommit upp på BB-avdelningen och fått lite lugn och ro?

• Svar på tråden Fikabricka?
  • k girl
    Sum quod sum skrev 2011-10-12 08:58:35 följande:
    Undrar jag med..jag hade inte ätit på över 24 timmar och efter ca 3 timmar på uppvak så fick jag nog och sa att jag ville ha dricka och något att läsa. Jag var ensam på uppvaket så de gick och fikade. Nyårsnatten. Narkosläkaren var mer hos mig och höll sällskap. Min sambo fick inte besöka uppvak då då hade haft en misstänkt svininfluensa patient där..men jag fick ligga där i timmar. Inget stämde eller lät vettigt.
    Anhöriga brukar inte få vistas på uppvaket, så det är helt i sin ordning vad jag vet. Det handlar, vad jag vet, om hygienskäl men också att alla ska kunna återhämta sig ordentligt. Om du var enda patienten där kan man ju dock tycka att de kunde ha gjort ett undantag.
  • straw2008
    k girl skrev 2011-10-12 08:41:09 följande:
    Ok, låt mig omformulera mig för alla de som läser bokstavligen och inte läser mellan raderna. Om det på det sjukhus man föder är kutym att barnafödande kvinnor får ut en bricka med flagga, cider och leverpastejsmörgås - hur torftigt det fikat nu än kan tänkas vara - skulle jag känna mig förfördelad om jag inte fick ut någon bricka med flagga, citer och torr leverpastejsmörgås. (där jag födde fanns det redan i ordninggjort, bara att bära ut till den födande mamman).

Att min man än hade kommit med hundra smörgåsar brie och salami, bagel med philadelphiaost och rökt lax eller lyxiga räkmackor hade inte kompenserat det, jag hade fortfarande känt mig bortglömd. Och i mitt nyförlösta tillstånd, kanske jag till och med hade känt mig besviken över det sätt jag fick föda och funderat på om jag inte var värd en fikabricka på samma sätt som vaginalförlösta kvinnor.

När jag födde min son fick vi ligga kvar i förlossningsrummet, vi fick ut brickan och myste med vår nye son, de hade släckt ner belysningen och det var jättemysigt. Maten intogs senare i allrummet och hade inte någon flagga eller någon sorts firande eller någon mysfaktor whatsoever, om du nu trodde det. Vidare så handlar det ju inte direkt om näringen (vilket du verkar tro, eller gör du dig bara dum?) utan om att bli ihågkommen och firad - som alla andra. Och för att förtydliga, återigen, där det är praxis.
    Om jag hade höga förväntningar på att bli ihågkommen skulle jag se till att min man sa till om detta speciella firande om det uteblev.

O nej jag skulle fortfarande tänka o tro att deras viktiga resurser fanns någon annan stanns, kanske hos en mamma som fött ett dött barn.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • straw2008
    La Lola skrev 2011-10-12 08:43:02 följande:
    Bra skrivet.
    Om uskan som skulle gjort dina mackor tröstade en mamma som fött fram ett dött barn, skulle de då vara OK ? Det händer varje dag vet du...
  • La Lola
    straw2008 skrev 2011-10-12 09:45:21 följande:
    Om uskan som skulle gjort dina mackor tröstade en mamma som fött fram ett dött barn, skulle de då vara OK ? Det händer varje dag vet du...
    Fast nu jobbar det ju inte enbart 2 personer på en förlossningsavdelning.
    Och vem säger att den där fikabrickan måste serveras direkt efteråt?
    Jag låg inne i 5 dagar.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • straw2008
    La Lola skrev 2011-10-12 08:43:32 följande:
    Du vill verkligen inte förstå va?
    Jo men om resurserna ligger på att förlösa/sy ihop/trösta/stötta ett annat par som har det "värre" än er på något sätt skulle jag inte bry mig det minsta. Jag förstår att man blir uppblåst o ego då man fött o tror att världen kretsar kring dig o din fika, men så är det inte o det har jag alltid varit medveten om med mitt "bagage".

Skulle aldrig vilja att en personal gör brickor till 10 nyförlösta istället för att närvara hos en mamma som fött fram ett dött barn tex, skulle ni verkligen det ?
  • straw2008
    La Lola skrev 2011-10-12 09:46:43 följande:
    Fast nu jobbar det ju inte enbart 2 personer på en förlossningsavdelning.
    Och vem säger att den där fikabrickan måste serveras direkt efteråt?
    Jag låg inne i 5 dagar.
    Men på 5 dagar måste du väl fått mat ??? Varför inte se första serverade måltiden som firande ? Släcka lite själv i rummet osv ?

Fortfarande skulle jag tänka att resursena låg någon annan stanns, men absolut inte heller dragit mig för att säga till om något kändes helt fel.
  • k girl
    straw2008 skrev 2011-10-12 09:45:21 följande:
    Jag upprepar det jag skrev tidigare.
    k girl skrev 2011-10-12 08:54:03 följande:
    Jag fattar inte vad det är som är så svårt med att göra i ordning en bricka med smörgås och saft? Där jag födde var det som sagt redan i ordninggjort, där min mamma jobbar (hon är anestesisköterska och jobbar på uppvaket) förvarar de färdigblandad saft och färdiga smörgåsar - som de gör i ordning på morgonen - i kylen i fikarummet. Vad är problemet liksom?
  • La Lola
    straw2008 skrev 2011-10-12 09:47:47 följande:
    Jo men om resurserna ligger på att förlösa/sy ihop/trösta/stötta ett annat par som har det "värre" än er på något sätt skulle jag inte bry mig det minsta. Jag förstår att man blir uppblåst o ego då man fött o tror att världen kretsar kring dig o din fika, men så är det inte o det har jag alltid varit medveten om med mitt "bagage".

Skulle aldrig vilja att en personal gör brickor till 10 nyförlösta istället för att närvara hos en mamma som fött fram ett dött barn tex, skulle ni verkligen det ?
    Återigen; man måste inte servera fikabrickan direkt efteråt.
    Det hajar du väl?

Jag har aldrig nånsin trott att världen kretsar kring mig o min bebis.
    Så den uppfattningen kan du behålla för dig själv om den nu var menad till enbart mig.
  • straw2008
    k girl skrev 2011-10-12 09:51:22 följande:
    Jag upprepar det jag skrev tidigare.
    k girl skrev 2011-10-12 08:54:03 följande:
    Jag fattar inte vad det är som är så svårt med att göra i ordning en bricka med smörgås och saft? Där jag födde var det som sagt redan i ordninggjort, där min mamma jobbar (hon är anestesisköterska och jobbar på uppvaket) förvarar de färdigblandad saft och färdiga smörgåsar - som de gör i ordning på morgonen - i kylen i fikarummet. Vad är problemet liksom?
    Skulle maten helt utebli skulle jag säga till, men jag er det absolut INTE som en stor grej att ens någon ska göra något extra för att fira mig (förutom min man eventuellt) skulle aldrig kräva det av förlossningspersonal.
  • La Lola
    straw2008 skrev 2011-10-12 09:51:21 följande:
    Men på 5 dagar måste du väl fått mat ??? Varför inte se första serverade måltiden som firande ? Släcka lite själv i rummet osv ?

Fortfarande skulle jag tänka att resursena låg någon annan stanns, men absolut inte heller dragit mig för att säga till om något kändes helt fel.
    Men herregud....
    Nu börjar jag ju undra vissa saker men de behåller jag för mig själv för att inte bli anmäld för påhopp.

Känner du nån som legat på BB i 5 dagar utan att ha fått mat?
    Det gör inte jag iaf.
Svar på tråden Fikabricka?