• MissJenny84

Fikabricka?

Hej!
    Ni som snittats, har ni fått någon fika bricka efteråt? ni vet den berömda med mackor, rosa/blå servetter, flagga och lite pommac? Vid mitt senaste kejsarsnitt fick vi ingen bricka och jag blev lite besviken efteråt, som om vi inte blev uppvaktade ordentligt. Är det bara jag som är larvig? Eller tycker du precis som jag att alla borde få den och få fira den nya bebisen tillsammans då man kommit upp på BB-avdelningen och fått lite lugn och ro?

• Svar på tråden Fikabricka?
  • FOA

La Lola: Men oj vad arg då låter.

Menade bara att om det är en viktig grej så är det väl bra att det står med eftersom det tycks påverkar många negativt. Från vad man läser är det inte tradtion på alla sjukhus, speciellt inte efter ett KS el SR.
    För mig är det inte så viktigt fast jag fick fika på uppvaket med nr 1, där både mannen och barnet fick vara med. Med nr 2 fick jag inget fika alls.

• La Lola
    FOA skrev 2011-10-12 10:28:02 följande:
    La Lola: Men oj vad arg då låter.

Menade bara att om det är en viktig grej så är det väl bra att det står med eftersom det tycks påverkar många negativt. Från vad man läser är det inte tradtion på alla sjukhus, speciellt inte efter ett KS el SR.
    För mig är det inte så viktigt fast jag fick fika på uppvaket med nr 1, där både mannen och barnet fick vara med. Med nr 2 fick jag inget fika alls.
    Det är nog bara som du tolkar det. Jag har ingen anledning att vara arg.

Alla är vi olika.
    För mig var fikat en viktig sak.

Enligt min erfarenhet läser BM ändå inte vad som står...nu hade jag visserligen inget speciellt förlossningsbrev men det stod lite grejer i min journal.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • straw2008
    k girl skrev 2011-10-12 09:54:14 följande:
    Dessutom, kan jag tillägga, att den här diskussionen dyker upp emellanåt på Familjeliv, och det verkar vara väldigt vanligt att brickan uteblir för kvinnor som snittats. Det är ju lite galet, tycker inte du det? Eller tror du att det finns noll resurser kvar när dessa snittade kvinnor borde ha fått sina fikabrickor därför att all personal tröstar föräldrar som har fött fram ett dött barn?

Att plocka fram en i ordninggjord bricka och hälla upp ett glas saft och plocka ut en macka ur kylen tar inte mer än någon minut. Så resurskrävande kan det inte vara.
    Jag har snittats med båda mina barn.

Klart att maten måste göras i ordning av någon när det nu är. O just då kanske denna personen gjorde något annat viktigare, låt första maten ni får vara er firarbricka istället :O)
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • straw2008
    FOA skrev 2011-10-12 09:58:55 följande:
    Detta med fikabrickan är kanske något som fler bör skriva in i sina förlossningsbrev om det är en sådan viktig grej.
    precis
  • straw2008
    Mumin80 skrev 2011-10-12 10:04:12 följande:
    Jag hade ingen aning om att man "skulle" få en bricka, och för oss blev hela upplevelsen lite surrealistisk eftersom vi bara var på förlossningen 5 timmar ungefär, så vi hann inre göra oss hemmastadda direkt. Direkt efter förlossningen skickades maken och dottern dessutom till observation på annan avdelning dit jag också rullades när jag slutat blöda Så vi fick åka tillbaka till förlossningen senare, fika (vilket gick på en kvart eller nåt) å sen rullas till bb. Men såhär i efterhand så är jag imponerad över att personalen kom ihåg oss, när allt var så snurrigt. Det är väl det som är problemet med att inte få fikat kan jag tro, det är inte fikat i sig som är grejen, utan det att det skulle kännas som att personalen glömt bort en och tycker att ens förlossning är ointressant, när dom glömmer att fixa brickan. Nu när vi fick brickan så vet jag ju att personalen på förlossningen i alla fall märkte att jag var där, även om jag inte gjorde det själv så att säga.
    Men bb personal missar absolut inte att det ligger en nyförlöst kvinna i ett rum, lovar o svär.
  • straw2008
    Rödaskor skrev 2011-10-12 10:14:59 följande:
    Kan inte låta bli att hålla med Straw2008, hur kan en bricka med några mackor vara så viktig? Jag trodde det stora Wow-ögonblicket var att föda barn, inte äta mackor?
    Förmodligen är det för stort fokus på denna "bricka" kan inte för mitt liv förstå det ?

Jag o ingen jag känner hade hört talas om detta fenomen innan vi födde.
  • Koppkaka

Blev akutsnittad och fick ingen bricka. Det jag fick var ett glas vatten efter uppvaket, yay.. Sambon fick ingenting såvitt jag minns. Inte fick vi heller sätta någon blå nål på tavlan heller, så det känns faktiskt lite som att man glöms bort om man blir snittad.

Om det blir akutsnitt tycker jag faktiskt att man borde vara noga med sånt där på ett extra sätt, eftersom man ofta är lite chockad efter vad som hänt också. Andra dagen på BB fick jag ingen mat förrän vid typ halv sex på kvällen pga att dom ANTOG att min sambo hade hämtat det åt mig. Bara det att han var inte där hela dagen pga att vi har en hund också som behövde tillsyn. Tack för den liksom. Men då såg sköterskan rätt skamsen ut faktiskt..

Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • Koppkaka

Och ni som inte fattar grejen med brickan, det är inte själva grejen att få äta mackor. Utan det är det att man får en mysig, intim stund med sin nya lilla familj och får fira! Sen att den är jäkligt omtalad och berömd, och man sen blir snuvad på denna stund är det som svider. Mackorna i sig var väl egentligen skitsamma.

• Koppkaka
    MissJenny84 skrev 2011-10-11 16:35:27 följande:
    Hej!
    Ni som snittats, har ni fått någon fika bricka efteråt? ni vet den berömda med mackor, rosa/blå servetter, flagga och lite pommac? Vid mitt senaste kejsarsnitt fick vi ingen bricka och jag blev lite besviken efteråt, som om vi inte blev uppvaktade ordentligt. Är det bara jag som är larvig? Eller tycker du precis som jag att alla borde få den och få fira den nya bebisen tillsammans då man kommit upp på BB-avdelningen och fått lite lugn och ro?
    Lugn och ro på BB-avdelningen?
  • Pussesnuttan

Vi har varit på kurs/infoträff på förlossningen och då pratade barnmorskorna om brickan och när man får den och att det är tradition och ett sätt att fira. Klart man skulle bli besviken om den inte dyker upp när man ligger där.
    Straw2008, eftersom du tydligen inte fått brickan vid något tillfälle är det ju lätt att förstå att du bara är avundsjuk.
    Sedan kan jag berätta att personalen har OLIKA uppgifter, det är inte den som förlöser barn eller snittar dom serverar brickorna. Bra va?

Svar på tråden Fikabricka?