• MissJenny84

Fikabricka?

Hej!
    Ni som snittats, har ni fått någon fika bricka efteråt? ni vet den berömda med mackor, rosa/blå servetter, flagga och lite pommac? Vid mitt senaste kejsarsnitt fick vi ingen bricka och jag blev lite besviken efteråt, som om vi inte blev uppvaktade ordentligt. Är det bara jag som är larvig? Eller tycker du precis som jag att alla borde få den och få fira den nya bebisen tillsammans då man kommit upp på BB-avdelningen och fått lite lugn och ro?

• Svar på tråden Fikabricka?
  • k girl
    straw2008 skrev 2011-10-12 09:47:47 följande:
    Jo men om resurserna ligger på att förlösa/sy ihop/trösta/stötta ett annat par som har det "värre" än er på något sätt skulle jag inte bry mig det minsta. Jag förstår att man blir uppblåst o ego då man fött o tror att världen kretsar kring dig o din fika, men så är det inte o det har jag alltid varit medveten om med mitt "bagage".

Skulle aldrig vilja att en personal gör brickor till 10 nyförlösta istället för att närvara hos en mamma som fött fram ett dött barn tex, skulle ni verkligen det ?
    Dessutom, kan jag tillägga, att den här diskussionen dyker upp emellanåt på Familjeliv, och det verkar vara väldigt vanligt att brickan uteblir för kvinnor som snittats. Det är ju lite galet, tycker inte du det? Eller tror du att det finns noll resurser kvar när dessa snittade kvinnor borde ha fått sina fikabrickor därför att all personal tröstar föräldrar som har fött fram ett dött barn?

Att plocka fram en i ordninggjord bricka och hälla upp ett glas saft och plocka ut en macka ur kylen tar inte mer än någon minut. Så resurskrävande kan det inte vara.
  • La Lola
    k girl skrev 2011-10-12 09:54:14 följande:
    Dessutom, kan jag tillägga, att den här diskussionen dyker upp emellanåt på Familjeliv, och det verkar vara väldigt vanligt att brickan uteblir för kvinnor som snittats. Det är ju lite galet, tycker inte du det? Eller tror du att det finns noll resurser kvar när dessa snittade kvinnor borde ha fått sina fikabrickor därför att all personal tröstar föräldrar som har fött fram ett dött barn?

Att plocka fram en i ordninggjord bricka och hälla upp ett glas saft och plocka ut en macka ur kylen tar inte mer än någon minut. Så resurskrävande kan det inte vara.
    Exakt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Strumpan82
    annniel skrev 2011-10-11 18:00:03 följande:
    Nja min man fick bricka, jag fick ju inte lov att äta eller dricka på flera timmar  :(( 
    Samma här, fick inte äta på nästan ett dygn efter tror jag! Fick lite nyponsoppa bara! Min man däremot fick den berömda brickan innan han och bebisen kom till mig på uppvaket!
  • FOA

Detta med fikabrickan är kanske något som fler bör skriva in i sina förlossningsbrev om det är en sådan viktig grej.

• La Lola
    FOA skrev 2011-10-12 09:58:55 följande:
    Detta med fikabrickan är kanske något som fler bör skriva in i sina förlossningsbrev om det är en sådan viktig grej.
    Varför?
    Föder man på ett ställe där man har denna tradition så ska det väl inte behövas skrivas in?
  • Mumin80

Jag hade ingen aning om att man "skulle" få en bricka, och för oss blev hela upplevelsen lite surrealistisk eftersom vi bara var på förlossningen 5 timmar ungefär, så vi hann inre göra oss hemmastadda direkt. Direkt efter förlossningen skickades maken och dottern dessutom till observation på annan avdelning dit jag också rullades när jag slutat blöda Så vi fick åka tillbaka till förlossningen senare, fika (vilket gick på en kvart eller nåt) å sen rullas till bb. Men såhär i efterhand så är jag imponerad över att personalen kom ihåg oss, när allt var så snurrigt. Det är väl det som är problemet med att inte få fikat kan jag tro, det är inte fikat i sig som är grejen, utan det att det skulle kännas som att personalen glömt bort en och tycker att ens förlossning är ointressant, när dom glömmer att fixa brickan. Nu när vi fick brickan så vet jag ju att personalen på förlossningen i alla fall märkte att jag var där, även om jag inte gjorde det själv så att säga.

• Rödaskor

Kan inte låta bli att hålla med Straw2008, hur kan en bricka med några mackor vara så viktig? Jag trodde det stora Wow-ögonblicket var att föda barn, inte äta mackor?

• La Lola
    Rödaskor skrev 2011-10-12 10:14:59 följande:
    Kan inte låta bli att hålla med Straw2008, hur kan en bricka med några mackor vara så viktig? Jag trodde det stora Wow-ögonblicket var att föda barn, inte äta mackor?
    Ja om jag hade fått den förlossningen jag drömde om så hade den där fikabrickan säkert inte varit lika viktig.
    Men nu blev det inte så o känslan av att vara värdelös förstärktes eftersom fikat uteblev. Det kändes som om vi inte var värda att bli firade som nyblivna föräldrar.
  • k girl
    Rödaskor skrev 2011-10-12 10:14:59 följande:
    Jag kan tänka mig - men det är spekulationer från min sida, någon får gärna bekräfta eller inte - att det inte är någonting man reflekterar över förräns ett tag efteråt. Kanske till och med sedan man har kommit hem.
Svar på tråden Fikabricka?