• MissJenny84

Fikabricka?

Hej!
    Ni som snittats, har ni fått någon fika bricka efteråt? ni vet den berömda med mackor, rosa/blå servetter, flagga och lite pommac? Vid mitt senaste kejsarsnitt fick vi ingen bricka och jag blev lite besviken efteråt, som om vi inte blev uppvaktade ordentligt. Är det bara jag som är larvig? Eller tycker du precis som jag att alla borde få den och få fira den nya bebisen tillsammans då man kommit upp på BB-avdelningen och fått lite lugn och ro?

• Svar på tråden Fikabricka?
  • k girl
    Koppkaka skrev 2011-10-12 11:41:16 följande:
    Lugn och ro på BB-avdelningen?
    Vi hade det jättemysigt. Min man var med mig på BB hela tiden vi var där, sex dagar. Vi hade eget rum och det var vi + en tjej som var där för hotande förtidsbörd + ett annat par som hade tv inne på rummet och aldrig visade sig ute i korridorerna + en postop-patient som behövde vara kvar några dagar över helgen (ordinarie avdelning stängde nämligen).
  • straw2008
    Koppkaka skrev 2011-10-12 11:36:31 följande:
    Och ni som inte fattar grejen med brickan, det är inte själva grejen att få äta mackor. Utan det är det att man får en mysig, intim stund med sin nya lilla familj och får fira! Sen att den är jäkligt omtalad och berömd, och man sen blir snuvad på denna stund är det som svider. Mackorna i sig var väl egentligen skitsamma.
    Varken jag eller någon jag känner har hört talas om detta fenomen ?

Du blir absolut inte snuvad på det, varför kunde inte din man hämta fika o släcka ljuset lite i rummet ?
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • straw2008
    Pussesnuttan skrev 2011-10-12 12:38:15 följande:
    Vi har varit på kurs/infoträff på förlossningen och då pratade barnmorskorna om brickan och när man får den och att det är tradition och ett sätt att fira. Klart man skulle bli besviken om den inte dyker upp när man ligger där.
    Straw2008, eftersom du tydligen inte fått brickan vid något tillfälle är det ju lätt att förstå att du bara är avundsjuk.
    Sedan kan jag berätta att personalen har OLIKA uppgifter, det är inte den som förlöser barn eller snittar dom serverar brickorna. Bra va?
    Om du sett vad jag skrivit så skulle du se att jag absolut inte är avundsjuk, visste ju int eens om att detta fenomen existerade ?

Min man kom rusandes med överfulla matpåsar o bricka full med räkmackor !!
  • straw2008
    Pussesnuttan skrev 2011-10-12 12:38:15 följande:
    Vi har varit på kurs/infoträff på förlossningen och då pratade barnmorskorna om brickan och när man får den och att det är tradition och ett sätt att fira. Klart man skulle bli besviken om den inte dyker upp när man ligger där.
    Straw2008, eftersom du tydligen inte fått brickan vid något tillfälle är det ju lätt att förstå att du bara är avundsjuk.
    Sedan kan jag berätta att personalen har OLIKA uppgifter, det är inte den som förlöser barn eller snittar dom serverar brickorna. Bra va?
    Det är ingen på en bb avdelning eom endast är ansvarig för att göra mat.
  • Hettie

Jag blev inte snittad men fick SR och blev sövd efteråt. Har också varit besviken över att jag inte fick någon bricka. Jag fick tjata till mig något att äta eftersom jag var så galet hungrig och fick efter några timmar en torr ostmacka slängd på mitt brickbord. Inte ens en tallrik var jag värd tydligen. Någon mat fick vi inte heller serverat  på rummet utan fick gå till en matsal och fråga en annan patient om hur det fungerade med maten där. (maten stod i ett värmeskåp i en annan korridor men det var ingen som tyckte att det var vikigt att informera om.)

Innan någon nu kommer med en näsvis kommentar om huruvida mitt barn var friskt eller inte så kan jag ju säga att jag är oerhört glad och tacksam över att jag fick en välskapt pojke.
    Men grejen med fikabrickor handlar ju om föreställningen man har innan. Som en målbild. Jag fokuserade mycket under värkarbetet på två målbilder. Den ena var just när vi som nybliven familj skulle få mysa tillsammans med lite fika på bb. Nu blev det inte så och det är en besvikelse. Och man har faktiskt rätt att vara besviken över "skitsaker" ibland... 

• MammaBella

Jag blev akutsnittad. Jag fick en äcklig flygande jakob från dafgårds till lunch under igångsättningen. Blev snittad ca 9:30. Låg en stund på förlossingen och sen upp till BB nån gång under natten. Vid klockan 8 frågade jag försiktigt om jag kunde få något att äta men fick då till svar att det fick min man hämta i sånna fall. Vi hade då sovit i ca 2-3 timmar. Skitkul att väcka honom då. Det är jag för snäll för. Bortglömd var precis den känsla jag hade under förlossning och BBtiden! Avsaknaden av fikabricka förstärkte verkligen den känslan!

• Pussesnuttan

Straw2008,
    Nej, DU visste inte att det fanns, men du är väldigt snabb att raljera över att de som vet att det är en tradition blir besvikna när de inte får den....
    Ät dina räkmackor du!

• k girl
    straw2008 skrev 2011-10-12 12:47:28 följande:
    Om du sett vad jag skrivit så skulle du se att jag absolut inte är avundsjuk, visste ju int eens om att detta fenomen existerade ?

Min man kom rusandes med överfulla matpåsar o bricka full med räkmackor !!

Min man hade annat att göra än att springa ut på stan och köpa mat.
  • MissJenny84
    Koppkaka skrev 2011-10-12 11:36:31 följande:
    Och ni som inte fattar grejen med brickan, det är inte själva grejen att få äta mackor. Utan det är det att man får en mysig, intim stund med sin nya lilla familj och får fira! Sen att den är jäkligt omtalad och berömd, och man sen blir snuvad på denna stund är det som svider. Mackorna i sig var väl egentligen skitsamma.
    Det var detta jag ville komma fram till! Bra skrivet Mium {#emotions_dlg.flower}
  • MissJenny84
    Koppkaka skrev 2011-10-12 11:41:16 följande:
    Lugn och ro på BB-avdelningen?
    Tss, kanske formulerade mig lite fel Glad
    Du förstår säkert Flört
Svar på tråden Fikabricka?