• MissJenny84

Fikabricka?

Hej!
    Ni som snittats, har ni fått någon fika bricka efteråt? ni vet den berömda med mackor, rosa/blå servetter, flagga och lite pommac? Vid mitt senaste kejsarsnitt fick vi ingen bricka och jag blev lite besviken efteråt, som om vi inte blev uppvaktade ordentligt. Är det bara jag som är larvig? Eller tycker du precis som jag att alla borde få den och få fira den nya bebisen tillsammans då man kommit upp på BB-avdelningen och fått lite lugn och ro?

• Svar på tråden Fikabricka?
  • Hanniz84
    straw2008 skrev 2011-10-11 16:43:01 följande:
    I sthlm får man inga såna brickor med färgkoder men efter att ha läst på FL så är jag införstådd med att förlusten av leverpastejmacka gjord av en uska betyder mer än ett friskt barn o tom är utlösande för en deppression.

Ingen aning om jag fick någon "speciell" bricka eller inte ? Min man kom rusande med fulla matpåsar o en ordentlig bricka med räkmackor.

Har o ska aldrig i livet lägga ägna en tanke åt en speciell bricka, förmodligen behövdes uskan på förlossningen o inte i köket.

Japp skitlarvigt, ni fick förmodligen friska barn - Ring any bells ???
    fast det är väl ingen som påstår att dom får depression eller att det är viktigare med fika än med ett levande friskt barn?
    man måste väl ändå få tycka att vissa saker är orättvisst o känna sej besviken över det..
    Isa-09 Leo-11 <3 <3
  • straw2008
    MissJenny84 skrev 2011-10-11 17:00:42 följande:
    Straw2008: För det första tycker jag att du har ingen rätt att använda den "tonen" som du har. Tex "prata med din man om du har någon". Självklart har jag en man, sedan 7år tillbaka! Och jag undrade bara om fikabrickan för att JAG, PERSONLIGEN tycker att det är en väldigt mysig sak! Att du får kassar fulla med räkmackor eller vad det nu var är lixom inte min smak! Varför måste folk hela tiden hålla på att skriva en massa elaka kommentarer och dylikt? Fattar inte du att VISSA kanske tycker att det ÄR viktigt? Jag blir nästan förbannad. Låt oss få skriva/tycka/känna vad vi vill, utan att någon blir stött. 
    Menade inget illa ang om du är ensamstående eller inte, lovar!

Men om detta är så viktigt för dig varför inte prata med din man innan om det? Ge honom en ärlig chans att fixa detta ? De som jobbar i vården sköter sitt jobb, lovar o svär att de inte lägger någon värdering i hur du fött(någon hänvisade till snitt o att då inte vara värd fika osv) alla får väl mat på sjukhus ? Varför inte se första brickan med mat som ert firande ?
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • straw2008
    La Lola skrev 2011-10-11 17:22:28 följande:
    Vem f-n har pratat om depression? Inte jag iaf.
    Och varför ska jag prata med min man om detta när han inte var med när Alma föddes? Obestämd
    Pappan till barnet du föder ska ju givetvis göra brickan eller fråga personalen om den om den är så viktig.

Det ser jag som en pappas absolut viktigaste uppgift, att stötta sin fru med.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • La Lola
    straw2008 skrev 2011-10-11 17:29:00 följande:
    Pappan till barnet du föder ska ju givetvis göra brickan eller fråga personalen om den om den är så viktig.

Det ser jag som en pappas absolut viktigaste uppgift, att stötta sin fru med.
    Detta är 11 år sen o jag är inte tillsammans med den personen längre.
    Ej heller var jag hans fru.

Du såg kanske inte vad jag skrev så jag tar det igen (tar det jag vill få fram med fetstil):
    "På den tiden var inte jag så himla tuff av mig, ej heller min dotters pappa.
    Vi vågade helt enkelt inte fråga efter brickan."

Han hade säkert kunnat fixa brickan, utbildad kock som han är.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Tessla

Jag blivit snittad 2 gånger, och fått bricka båda gångerna :)

Sen om man fått de första gågen, och inte andra gången skulle kännas konstigt.
    men om de är så att man aldrig fått de, så tycker jag inte de spelar någon roll!.

men visste skulle de vara både skönt och mysigt att få sig en macka efter allt och känna sig lite firad. precis som alla födelsedagar kommer innebära .. att bli firad! :)

• Morsan83

Har inte fått det nån gång och jag har både akut och planeradesnitt.

L 041216 - M 060224 - A 090630 - BF111120
  • annniel

Nja min man fick bricka, jag fick ju inte lov att äta eller dricka på flera timmar  :(( 

• La Lola
    Tessla skrev 2011-10-11 17:43:47 följande:
    men om de är så att man aldrig fått de, så tycker jag inte de spelar någon roll!.
    Och om man tänkte sig att man bara skulle ha ett barn o visste att man aldrig skulle få nån mer chans att få den där brickan...?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Tessla
    La Lola skrev 2011-10-11 18:00:48 följande:
    Och om man tänkte sig att man bara skulle ha ett barn o visste att man aldrig skulle få nån mer chans att få den där brickan...?
    du menar att man fått ett barn, utan en fikabricka. Att man blir besviken då att man aldrig fått uppleva att få den där brickan?. De verkar som många inte fått den där brickan, att de kanske inte är så att man får brickan på alla BB ?

• k girl

Jag blev inte snittad, men hela poängen är väl att det lätt blir bortglömt vid kejsarsnittsförlossningar och att man känner sig... ja, just det, bortglömd? Det kan jag absolut sympatisera med, jag skulle ha blivit lite ledsen om jag inte hade fått någon bricka som alla andra. Tycker att du har sjukt trist ton, Straw.

Svar på tråden Fikabricka?