Inlägg från: Jamtlandstaus |Visa alla inlägg
  • Jamtlandstaus

Juli bebis 2012

Lilltjejan är nu 9 dagar, tiden går fort!
    Har som knivar i brösten fortfarande o det ena kan jag bara inte amma ifrån längre. Ska till Mammott imorgon för att kolla om jag drabbats av svamp på vårtorna eftersom smärtan inte ger med sig. Känns som om vi har någon form av sjukhustid varje dag...
    Bävar för natten.
    Jag ammar med två timmars mellanrum o det tar 1-1 1/2h, så sömn blir det lite för lite av! Ändå har hon inte kommit upp till födslovikt igen.
    Jag tappar fort i vikt o omfång o ligger nu på -2kg från utgångsvikt. Tuttarna har vuxit ännu en kupstorlek

• Jamtlandstaus

Oj vad här händer mycket! Både glatt o ledsamt. Kram till er som fått ut er bebis o kram till er Down under o Ellabella som förlorat era kära!

• Jamtlandstaus

Oj, allt kom inte med...
    Tiden rusar på o vår Bente blir 3 veckor på söndag. Jag har varit inlagd för infektionsmisstanke men det avskrevs tack o lov.
    Mina bröstvårtor har varit såriga o jätteömma. Jag kunde inte amma på det ena bröstet till slut utan pumpade o gav på flaska. Inte ens amningsnapp hjälpte. På inrådan från BVC så bokade jag tid på amningsmottagningen för provtagning efter bakterier eller svamp på brösten. Det visade sig att jag hade bakterier så nu går jag på antibiotika o det har blivit mycket bättre!

Anjiali, det enskilt bästa tipset jag fick var att handmjölka till utdrivningsreflexen kommer innan bebis får suga, då minskar man den värsta belastningen på vårtan. Man tar med rena händer ett grepp med tumme o pekfinger på vårtgården o trycker in mot kroppen sen pressar man ihop o drar utåt. Efter ca 25 drag rinner mjölken till o du kan erbjuda bebis bröstet.
    Amningsnapp när det är jäkligt är oxå bra som avlastning.
    Jag hade gått 9 dagar när jag blev rekommenderad att söka, så går man längre än en vecka när det inte blir bättre så bör man nog söka hjälp.

• Jamtlandstaus

Grattis till alla nya bebisar!
    Många uttrycker lite skamset att ni erbjuder er bebis napp, vad är dumt med det?? Jag använder napp till min tjej o det funkar bra o behövs då o då. Är det risk för att störa amning?
    Själv har jag problem med att brösten inte vill härda, har fortfarande sår på ena bröstvårtan :-S trots en antibiotikakur
    Tösen har dessutom får väldigt ont i magen o skriker extra mycket sedan igår, stackars liten. Funderar på om det är för att jag åt pannkakor i går till middag, mycket mjölk i det.
    Hoppas det släpper snart! Ska undvika mjölk nu.

• Jamtlandstaus

Miss Murrig; såg bilden på din sötnos, har han bruna ögon eller mörkt blå?
    Om han har bruna, när började dom skifta färg?
    Både jag o pappan har bruna ögon men dottern har fortfarande blå även om de är mörka (hon är 1 månad). Vi hoppas på färgskifte snart

• Jamtlandstaus

Min tjeja har oxå en skrikperiod. Inte helt lätt att veta om det är ont i magen eller hunger heller tycker jag!
    Den uppenbara magsmärtan har blivit bättre efter att vi ökat på till dubbel dos Minifom vilket jag kan rekommendera er som har bebisar som har koliksmärtor!
    Mitt högerbröst fortsätter krångla Har nu fått en smärtsam blåsa på vårtan vilket gör amning utan amningsnapp omöjligt pga smärtan o med amningsnappen på så ger hon lätt upp o bara snuttar utan att äta effektivt redan efter ca 5min.
    Trodde aldrig att det skulle vara så stressande med amningen. Känner mig som en dålig följetong inne på Mammamottagningen! Var där idag igen för råd o check av amningsteknik Känns som jag har fått alla råd nu o inget hjälper :'-(
    Lipar en hel del, vet inte om det beror mest på hormoner, stress/press eller trötthet eller en kombination...
    Nu vill jag att amningen bara ska funka så jag kan göra andra saker än att bara amma eller tänka på amning!!

• Jamtlandstaus

Tack för amningstips men det var tyvärr inga nyheter
    Sladdis, BVC sa att det var ok dubbel dos Minifom efter att vi frågat, hade läst det på nätet.
    Observerade idag att det såg ut som om lillan har kort tungband o ringde BVC o fick komma o visa upp henne. Hon tyckte oxå att det såg så ut så nu har vi tid hos läkare nästa vecka. Kanske är det det som den krånglande amningen beror på...
    Tycker att vår tjej fortfarande är liten, har bara gått upp 600g på 5veckor, men det är ok säger BVC...

• Jamtlandstaus

FroggyL; storebror helammade jag i 5-6mån delammade tills han var ett år. Han fick mjölk-, ägg-, pollen- o pälsdjursallergi ändå... Så jag säger som Sladdis; inga garantier finns.
    Men jag förstår dina skuldkänslor, är rädd för att jag hamnar där själv men i mitt fall kanske jag måste sluta då jag inte står ut med smärtan
    Ska ge det till torsdag nästa vecka då vi har tid hos läkaren för att kolla om hon har för kort tungband... Har hon inte det o det fortfarande gör ont så ger jag upp. Känns fruktansvärt jobbigt...!!

• Jamtlandstaus

Min BVC-sköterska sa att de slutat med bikarbonaten i vichy så att det inte var effektivt längre utan rekommenderade bikarbonatlösning i stället.
    Har ni såriga bröstvårtor efter drygt en vecka så kan det vara läge att ta odling på brösten, både för bakterier o svamp. Själv fick jag konstaterat bakterier o fick äta en antibiotikakur. Kontakta er amningsmottagningen (motsv) i såna fall.

• Jamtlandstaus

Anjiali, kör ni på dubbel dos Minifom? Vi märkte skillnad när vi började med 20droppar istället för 10! BVC rekommenderar det oxå.

Svar på tråden Juli bebis 2012