Inlägg från: Tekla78 |Visa alla inlägg
  • Tekla78

Juli bebis 2012

Tibell, nädå, Emil kan sitta en stund, men kastar sig ofta bakåt eller tippar framåt så han är inte att lita på. Juldagen var första dagen han snurrade runt till mage och sedan dess ligger han inte på rygg mer än 5sek. Han snurrar på stället på mage, men absolut inte framåt eller bakåt.

Blev 6 mån för en vecka sedan. Sen är han oftast bara nöjd i 5 min i stöten, så var glad för att din lilla håller sig go & glad

• Tekla78

Slutade amma efter 3,5 mån då jag uteslöt mjölk o soja slaviskt, men ändå lyckades få i mig något som Emil reagerade på. Dessutom hade jag ju konstanta mjölkstockningar så vi mådde båda bättre efter även om det var ett svårt beslut.

Libe, jag gjorde ett häromdagen och läkaren sa att jag skulle få en blödning av det han varit inne och petat. Iofs tog han andra prover också. Hade nog lite mol efter.

• Tekla78

Och äntligen fick sonen gå till dagis idag! Blir lätt lite intensivt att vara hemma med en halvfrisk 4-åring som man inte kan göra så mycket med. i helgen ska vi vara hemma så lite det bara går

• Tekla78

Hoppas ni haft kul ni som var ute!

FruSandra, kanske var första ägglossningen?

Grahnkotten, skönt att allt gick bra, men vilken skräck innan. Krya på dig i ryggen!

Milifjor, badda, badda, badda. Från yttre ögonvrån och inåt. Ta bort så fort det är klet. Räcker med ljummet vatten eller koksaltlösning på bomullstuss. De brukar knipa igen ögonen jättehårt så det är svårt att få bort allt. När det var mycket höll jag Emil över handfatet och tvättade bort. Sen är det viktigt att tvätta händer (dina egna och barnets), örngott och sånt som ögonklegget kan ha fastnat på också. Om det inte blir bättre om en vecka, sök läkare. Jag pratade med en ögonläkare som sa att ögoninflammation oftast är ett virus som inte alls blir hjälpt av salvor som finns. Det finns salvor både på recept och utan. Krya på honom fort! Så jobbigt att hålla på och badda hela tiden!

• Tekla78

Vår kille är dödstrött vid 17-18. Ibland kan vi hålla honom vaken till 18.30-19, men när han blir för gnällig måste vi lägga honom. Sen vi börjat peta i honom välling i sömnen kl 22 sover han till mellan 4-6 och vill ibland vara vaken en timma innan han somnar om till mellan 8.30-9.30. På vardagar lämnar jag 4-åringen kl 9, så då stör jag lillens rytm.

Anna, om det är en rytm som passar er tycker jag att ni struntar i vad andra säger. Ni märker om det funkar eller inte för ert barn. Sen när barnet börjar på dagis blir det en annan grej, men innan dess spelar det ju ingen roll!

• Tekla78

Härligt att känna sig någorlunda utvilad. Det ska tydligen till att man somnar kl 21 för det. Ett antal uppvak och väckning kl 04.45 känns helt ok då.

Säger som Anna, om ett tag kommer man att längta tillbaks (och den ytterst selektiva delen av hjärnan har glömt sömnbristen).

• Tekla78

Jag var beräknad till 7/7 enl mens och senarelades till 10/7 enl UL. Fick en kille, så det stämde inte på mig. Min kille är dessutom ganska stor.

• Tekla78

Tibell, stackars er! Vet de vad det beror på? Är det allergier eller allvarlig förkylning?

Jag är nog en av de få som inte är emot välling... Tycker själv att det var gott med en vällingslurk ända upp i tonåren (fullkornsvälling som finns för vuxna) och det känns varmt, gott och mysigt i magen. Är det så mycket mer tillsatser och dåliga ingredienser i välling än i t.ex. bröd? Nu får Emil välling från grunden, men Ludvig dricker fortfarande fast i pipmugg och då är han 4 år. Han äter ändå frukost på morgonen.

Vi har Esska-flaskor och var tvungna att byta till skåra (det finns Litet, Normalt, Stort och skåra) mellan 4 och 5 månader för Emil blev så frustrerad över att det inte kom tillräckligt snabbt. Han åt då lite och ofta. Nu äter han ca 200ml per gång ca var 3:e timme (varvat med gröt och mat).

• Tekla78

damn... nu försvann en massa text :(

Tibell, hur länge har ni permis?

Skuttare, stackars liten! Hoppas ni får sova mer med medicinen nu.

Min kille vägde 8880g och var 69cm på 6-månaderskontrollen. (6mån + 2v)

Krya på med förkylningarna!

• Tekla78

Momster, vi har någon britax som är lite fällbar. Dvs om barnet sover kan man luta den något. Den funkar klockrent, men det är ju inte direkt lätt att byta till en annan bil om man säger så... Tung och otymplig jämfört med babyskyddet. Monteras med bältesspännen i stolen framför.

Vi har inte direkt struliga nätter, men jag är helt slut ändå! Tror det är vintern som påverkar massor. Fast det förstås... går oftast och lägger mig runt 22-22.30, kommer inte i säng innan dess. Sen kommer 4-åringen in någon gång på natten och snurrar som en propeller, snackar i sömnen ibland och har nattskräck ibland. Emil vaknar och snackar någon gång per natt och efter det ligger man som på helspänn för man tror att han ska vakna för dagen. Sen vips är klockan 05 och det är "rise and shine". Kanske inte så konstigt att man känner sig trött?

En tanke om nätter och person som ligger bredvid. En BVC-sköterska sa till mig att man som ammande mamma luktar som en hel bullfabrik. Tänk själv att sova bredvid en sådan, vad hungrig/sugen man skulle vara om man inte fick smaka lite då och då :)

Svar på tråden Juli bebis 2012