Inlägg från: Tekla78 |Visa alla inlägg
  • Tekla78

Juli bebis 2012

Å, just det! Det verkar som om Emils "allergi" (intolerans) växer bort. Han klarar mjölkbaserad gröt och välling samt mjölk i mat. Vi håller på att kolla yoghurt/fil nu och om det funkar bra ska jag testa att ge honom ren mjölk att dricka *hoppas, hoppas det går vägen*

Hur går det ni andra med allergier?

• Tekla78

Tibell, för en månad sedan när jag frågade så var det 4-10ggr /dag kanske. Nu har det varit 0-3ggr/dag de senaste dagarna.

• Tekla78
    skuttare skrev 2013-04-07 19:50:49 följande:
    Nån som vet? Får maken vara hem å vabba när lillan är såpass dålig så hon bara vill sova i famnen och stora tjejen är frisk och är härjig men man inte törs släppa henne till dagis ifall det är magsjuka. Bävar för morgondagen helt enkelt. Kommer liksom inte bli bra för nån av mina barn.

Maken får ta föräldraledigt om du själv är sjuk, då måste du anmäla dig sjuk och så får du en karensdag. Annars ska man kunna ha två barn hemma om man inte har läkarintyg på annat. Sen skulle man kunna ta en dubbeldag om man vill ha ersättning från dag 1. Ring och kolla med F-kassan för säkerhets skull. Tycker de är bra på att svara/hjälpa till när reglerna är krångliga.
  • Tekla78

Tibell, vad jobbigt med så många kräkningar. Det uppmuntrar ju inte direkt till att servera fiskgrytan Eller den kanske hon ändå inte kan äta pga allergi.

Emil verkar sova i direkt relation till när han somnar. Sover ca 2,5h på dagen. Somnar han 19 vaknar han 05, somnar han 20 kan vi få sova till 06.

Igår tittade tand nr 2 fram, 2dagar innan 9-månadersdagen. Tur att han inte verkar ha ont mer än när den spricker igenom. Bävar för kindtänderna, hua!

• Tekla78

Skuttare, stackars liten. Krya på!

Har precis pratat med min chef. Ringde för att fråga om lönen efter min befordran (vi kollar större lägenhet och jag ville veta vad jag har att röra mig med) varpå jag får svaret att "eh... alltså det är inte helt klart än. Vi håller på att kolla på bemanningen och "headcounts" och det kanske inte blir så att du får den tjänst jag lovat". Nu har jag visserligen fått den vanliga löneförhöjningen ändå och kommer minst tillbaks till min gamla tjänst, men det är sjukt att de kan lova en sak en minut och dra tillbaks det nästa. Får se vad mitt nästa steg blir... Inte helt omöjligt att jag söker nytt så fort jag börjat. Får väl se vad de kommer fram till tillslut.

SaJo81, föräldraledigt i aug/sep låter lockande...

• Tekla78

Emil får tänder och kniper igen munnen. Verkar dock som om släta konsistenser funkar bättre nu. Funkar också bättre med distraktion, typ matbitar att plocka med eller sked eller burklock att pilla med.

AAEV, visst var det du som körde den där BW-nånting. Där barnen äter all mat själva? Provade att ge en lite större bit päron idag, men han stoppar ju in hela biten och sätter nästan i halsen så jag måste ta ut biten ur munnen igen. Hur håller du huvudet kallt? Vill ju inte åka till akuten med en blå unge :-S

• Tekla78

Chess, AAEV, ja jag får väl göra det. En kompis barn fick gnaga päron när han var ca 5mån och satte i halsen så illa att han kräktes en massa, fick åka ambulans och vara kvar på akuten sen.

Sladdis, jobbigt att mensen kom nu då. Fast bra kanske med tanke på sömnen. Vi blev skraja för några månader sedan för vi vill verkligen inte ha en till, men skulle inte vilja ta bort det om det hände. Maken funderar t.o.m. på att knipsa sädesledaren.

Vi har försökt åka iväg på resa tre gånger nu, men blivit stoppade av sjukdom. En av mina bästa kompisar bor på Tjörn och i februari fick lillen RS så vi inte kunde åka och smitta ner deras bebis. Sen skulle jag träffa en annan kompis för ca 2v sedan och fick då kräksjuka själv. Hade bokat om Tjörnresan till i onsdags, men 4-åringen började kräkas då :( Blev så ledsen och besviken! Nu är resan ombokad till på måndag så jag undrar vad som händer på söndag...

• Tekla78

Angående salt behöver man inte helt utesluta det ur kosten. Njurarna har ju viss funktion och ju äldre våra bebbar blir desto bättre klarar de saltet. 2g/dag är det som rekommenderas som max, men behöver man inte salta (t.ex. pastavatten) så ska man inte göra det. Har en barndietist i mammagruppen som bl.a. skriver i tidningar och har varit med på morgon-TV och hon säger just det, att man ska undvika saltet där det går. Min BVC-sköterska menade att det är ok att ge t.ex. korv och liknande då och då. Jag brukar ge Emil vår mat i den utsträckning det går och ibland ta undan mat till honom innan jag saltar. Bröd får han i princip varje dag.

FruSandra, hoppas att han blir bättre snart. Det enda som gjordes när Emil hade RS var ju hjälp med andningen och behövs inte det så kan man ju inte göra så mycket. Kolla om han kan få luftrörsvidgande om han verkar ha svårt att hosta upp eller om det ser ut att göra ont. Killar får oftare problem med trånga luftrör. Båda mina har fått det i bebisåldern.

SaJo81, hoppas det är tänder eller något sånt och att det går över snart. Kanske kindtänder på G?

Själv har jag ont i en visdomstand och måste nog ringa tandläkaren imorgon. Blä... Känner med våra bebisar som har ett helt gäng tänder som ska upp, inte kul!

• Tekla78

Sessan, det har nog med tänderna att göra. Hon får äta det som går ner. Kanske kylskåpskall fruktpure är skönt när det gör ont i munnen? Macka i små bitar kanske också är snällt eftersom man oftast tuggar (maler i detta fallet då, hihi) det längre bak?

Svar på tråden Juli bebis 2012