Inlägg från: Tekla78 |Visa alla inlägg
  • Tekla78

Juli bebis 2012

Jag körde mjölkfritt i 4v och tyckte mig inte se någon solklar förbättring. Var färdig att döma ut läkaren... Sen fick Emil mjölkfri ersättning två kvällar på raken och vips hade jag en frisk bebis utan diarré efter det! Det tar lång tid innan mjölkprotein försvinner ur kroppen. I vårt fall är han ju allergisk mot soja också så byt ut mot havreprodukter till en början.

• Tekla78

Jag somnade med 4-åringen i hans säng igår vid 20 och gick upp kl 7 :) Inte klockren komfort, men skönt att få sömnen någorlunda utan uppvak en lååång natt!

• Tekla78

Egen gröt var verkligen ingen höjdare här heller.

Krya på alla magsjuka och förkylda! Lycka till på VC idag Grahnkotten

• Tekla78

Emil är också tandlös Fast tänderna har skymtats under tandköttet i flera månader.

Emil började göra ansats till att krypa för första gången idag. Ställde sig på knäna och gungade lite när han låg på mattan. Än är det nog ett bra tag kvar, men det går framåt :) Välter fortfarande när han sitter.

• Tekla78

Jag tror att vi lyckats förskjuta "nattmålet" till kl 05-05.30. Innan var det omöjligt att hålla Emil vaken längre än till 17. Nu somnar han ca 18-18.30 och vaknar till mellan 3-5, men kan oftast somna om. När storkillen sover inne hos oss har vi inte "råd" att truga så mycket utan flaska utan ger upp ganska fort.

Barnläkaren på 6-månkollen sa att han inte behöver målet nu, men det är först vid ca 1 års ålder som man försöker få föräldrarna att aktivt jobba bort nattmålet. Det är tydligen viktigt för barnet att få en längre periods sammanhängande nattsömn för att växa bra. (?)

• Tekla78

Juliaannaeva, skönt med en natts paus! Ni kommer att mysa såå med lilltjejen imorgon

Anjiali, hoppas det vänder snart.

Själv var jag ute och åt och drack en skvätt vin igår med två väninnor. Mycket trevligt! Sen sov jag i 4-åringens säng "hela" natten mellan 00-05.50 bortsett från att han bökar en del... Men jag slapp ju stoppa i napp, byta blöja och/eller göra flaska iaf.

• Tekla78

Det är 3,5 år emellan våra pojkar och det funkar bra hittills! 4-åringen är för det mesta supergullig, men ibland behöver han bara "testa lite" vad som händer om han klappar lite hårt etc. Det är 3,5 år mellan mig och min närmste bror och mig och vi bråkade som tusan när vi växte upp, men älskade varandra lika mycket som vi bråkade.

Angående sömnen så sover lilleman oftast när han somnat och vaknar någon eller några enstaka gånger mitt i natten, typ 22, 00, 03 och/eller 05. Har inte riktigt kommit underfund med när han ska somna på kvällen. Ikväll blev det 19, vilket är det senaste han somnat på flera veckor. Ska försöka hålla det så eftersom kl. 17-18 är på tok för tidigt som det varit innan.

Någon mer som börjar få en rörligare bebis, dvs svårare att natta? Hur gör ni? Hur funkar tassmetoden med rörliga bebisar? Det är inte långt kvar tills Emil börjar sätta sig upp själv nu och snurrar runt gör han så fort han får chansen nästan och då somnar han såklart inte lika lätt.

• Tekla78

Emil vaknar ofta av att han kissat igenom blöjan. Någon som har en idé om det oftare blir så för pojkar? Vi har Libero, men båda mina pojkar har varit känsliga mot pampers. Tips?

• Tekla78

Det var samma med 4:an och5:an på libero. Han väger 9kg och 4:an går upp till 10 tror jag.

Välling och gröt är ju i princip samma sak, men är du orolig för hård mage så ha i lite k-plommonpure.

• Tekla78

Jag har fått ta ut semester när jag har velat. De brukar inte vilja att man har kvar så många innan nästa period kommer iaf. Men om nästa barns fp:s 120 första dagar skulle vara semestergrundande kan jag inte svara på.

Svar på tråden Juli bebis 2012