Inlägg från: Tekla78 |Visa alla inlägg
  • Tekla78

Juli bebis 2012

Är han hungrig när han vaknar? Vi frågade dietist om det fanns något knep för att få bebisar att stå sig längre. Rapsolja i mat/gröt/välling trodde hon kunde hjälpa.

• Tekla78

En till tandlös:) Emil blev 7mån i lördags. (storebror fick de första två på 6-mån.dagen)

FruSandra, till Esska finns en napp med stort hål och en med skåra som är till för tjockare konsistenser. Vi har gått över helt till skåran nu.

Tibell, fy, vad det låter tufft. Ja, man får tänka positivt. Hoppas vikten vänder nu då.

• Tekla78

FruSandra, köp både skåran och stort hål för att testa dig fram. Emil behövde skåran för att få i sig ersättningen t.o.m. Annars drack han för lite och blev hungrig för tidigt.

• Tekla78

Emil sitter fram och storebror Ludvig sitter bak. Tycker också det känns skönast att kunna stoppa in nappen.

• Tekla78

Vi är nog inte så konsekventa vid nattning. Oftast lägger vi honom, sätter på speldosan och lägger snutten tillrätta. Går ut när han känns lugn. Går in när han gråter, stoppar i napp och sätter på speldosa.

Ikväll var Emil övertrött så jag gick in många gånger, när han skrek provade jag att hålla på bröstet eller buffa i rumpan. När han blev för arg tog jag upp honom och vaggade.

• Tekla78

Millifjor, hur lös/hård gör du maten? Emil ratar direkt om konsistensen är för tjock. Får ha mycket vatten i. Om han får stora bitar när han inte är beredd kräks han också direkt.

Anna, Emil är absolut inte lös, men inga harpluttar längre. Han dricker mycket, speciellt när han får dricka ur flaska.

• Tekla78

Hej från avd 74 på SÖS. Har inte läst på några dagar då Emil varit ganska dålig. Konstaterat RS och inhalation av adrenalin och koksalt om vartannat. Nu var det några timmar sedan senaste och han verkar klara det bra än så länge. Inatt blir andra natten, men förhoppningsvis blir vi hemskickade på hemmapermis imorgon. Som tur är har lillskrutt varit vid ganska gott mod hela tiden, men oj vad förbannad han blir av alla medicineringar!

• Tekla78

Det bästa med att vara här är att man inte behöver oroa sig. Blir han dålig är det bara att be om mer inhalation och då blir det genast bättre. Nu när han ändå åkt på skiten menar jag :-/

• Tekla78

Nu är vi hemma sedan ett dygn tillbaks. Så skönt att slippa ringa på klockan för minsta lilla som man behöver, men såklart var det skönt att ligga inne och slippa oroa sig för andningen också. Nu mår Emil mycket bättre, han sov hela natten inatt och hoppas han gör det nu inatt också. Han har lekt och ätit hela dagen och vi har inte behövt inhalera så mycket heller för den delen. Någon frågade om syresättningen. Den var aldrig riktigt dålig, men i fredags förmiddag hade han jobbigt och fick inhalera varannan timme. När vi blev inlagda låg den mellan 90-93% och när vi blev utskrivna låg den mellan 95-97 och ibland gick den upp till 100. Inte farligt om den går under 85, men obehagligt. Hjärtbebisar har runt 80% hela tiden sa läkaren. Tack för alla krya på förresten!

Svar på tråden Juli bebis 2012