Inlägg från: Tina lind |Visa alla inlägg
  • Tina lind

Augustibebis 2012

Jag hoppar in i denna tråd också, nu när jag kommit en bit på vägen, är i vecka 13+5.

Lite om mig:
    Jag bor i Huddinge, söder om sthlm. Är 26 år och väntar mitt andra barn som kom till genom en insemination i Danmark (jag är ensamstående) på första försöket! Bf är 11 augusti. Jag har också en liten son på 13 månader. Ska bli jättekul att få barn tätt! Jag bor i ett generationshus, jag hyr på ovanvåningen och mina föräldrar och fyra yngre syskon (den yngsta lilla sladdisen är sju år) bor på undervåningen. Perfekt boende när man är ensam!

Jag har en liten kaninuppfödning, föder upp dvärgvädur i pälserna: rex, normalpälsad, satin, satinrex.

Jag har egentligen följt denna tråd länge men ville inte hoppa in för tidigt. Blev också nojig över att bebben var död, jag kände den i helgen och sedan kände jag den inte mer så då undrade jag om det var inbillning. Sedan såg jag att någon här skrivit att dennes barnmorska sagt att det var vanligt med MA och då blev det ännu värre :P (oj vilken fantasi man har när man är gravid, i alla fall jag). Tillslut, igår, så ringde jag min barnmorska för att jag ville försöka lyssna på hjärtat. Hon var lite skeptisk till att det skulle gå, dels för att det är så tidigt och för att min livmoder är väldigt bakåtlutad. Men så fort hon satte dopplern på magen så hörde man bebbens hjärta! 150 låg det på, så underbart att höra.

Jag är mycket mer orolig denna gång än när jag väntade min son :P Mer medveten om vad som kan hända kanske.

Förra gången fick jag havandeskapsförgiftning vilket jag hoppas slippa denna gång.
    Jag är rh negativ och denna bebis är positiv så i vecka 30 ska jag till spec mödravården för att få en spruta!

Nu när jag vet att bebben mycket väl lever och mår bra ska jag börja njuta av min graviditet, det är ju bara så underbart att bära på ett liv!

• Tina lind
    anneh skrev 2012-02-10 11:03:50 följande:
    Välkommen Tina lind!
    Tack :)
    Stövelkatten skrev 2012-02-10 11:07:48 följande:
    Valkommen!
    Spännande att vi har några olika familjekonstallationer i tråden. :) Generationshus låter spännande, aldrig hört benämningen innan. (mina morföräldrars hus är byggt så, med "lägenhet" på övervåningen.)

Jag bor i Handen, så inte långt ifrån Huddinge. :)
    Ja jag tycker det är jättekul med olika familjekonstallationer, läste mycket genus i min journalistutbildning och det är så roligt när allt inte är som "normen" :)

Ja precis två lägenheter i ett hus typ, det var väldigt vanligt förr och börjar faktiskt bli mer vanligt nu (mycket beror på att många äldre har svårt att bo själva pga ekonomin idag). Helt perfekt för mig som älskar liv och rörelse, har en underbar familj.

Nej det är ju inte långt alls! Min pappa jobbar i handen som gymnasielärare, tar typ en kvart från oss.
  • Tina lind
    Tramses skrev 2012-02-10 11:21:55 följande:
    Hej!
    Jag lämnade tråden för flera veckor sedan då jag fick mf i v 5-6. Jag har ändå följt er hela tiden sedan dess.
    Just nu är jag världens gladaste. Plussade imorse
    Grattis :) Blir bf i november då?
  • Tina lind
    novaunique skrev 2012-02-11 10:33:11 följande:
    Har inte känt av bebis i magen på flera dar. Innan har det varit iaf EN liten buff per dag. Men nu - nada. Fasen vad orolig man blir direkt! Kanske är dags att investera i en sån där Angelsound ändå...
    Nån annan som upplevt samma sak? Att det lever om och sen blir lugnt därinne..?
    Önskar er alla en mysig lördag!
    Så var det för mig också, jag började känna bebisen förra torsdagen, kände den varje dag men så i måndags så slutade den röra sig, eller jag slutade känna i alla fall. Så blev jag så orolig då någon här skrivit att dennes barnmorska sagt att det är vanligt att de dör i magen och symptomen fortsätter. Var hos min barnmorska i torsdags för att försöka lyssna på hjärtljuden, hon var skeptisk till att det skulle höras så tidigt men det gjorde det :) Fina starka hjärtslag, jag började gråta :P

Men min barnmorska sade att det inte alls är vanligt att de dör i magen efter vecka 12 och det är inte vanligt med MA. Jag blev nog extra orolig eftersom jag inte gjort KUB och sett bebisen.

Du behöver inte oroa sig! Så här tidigt i graviditeten så känner man inte alltid bebisen varje dag, är ovanligt att känna något innan vecka 16.

Sök inte på google och stressa upp dig över folk som fått MA (som jag gjorde...) utan slappna av, snart kommer bebben ge sig till känna igen :)
  • Tina lind
    Novalina skrev 2012-02-11 11:04:37 följande:
    Men gud vilken opsykologist bm!! Är ju väldigt ovanligt att de dör i magen så sent iaf.

Men vad bra att du ändå fick lyssna på hjärtljuden, det gört inte min bm innan v.25 säger hon, för man vet inte om det kan skada bebisen, kanske forskningen visar det om 50 år säger hon...?
    Ja fast det var ju inte min barnmorska som sade det utan någons barnmorska här i tråden. Min förklarade att det inte alls är vanligt.

Nej det kan inte skada bebisen, det är forskning gjort på det som visar att det är ofarligt. Man trodde dock i början att det kanske var farligt men det har visat att det inte är det. Har själv läst den forskningen, är etnolog och journalist, gillar att läsa forskningsstudier :)

Hon kanske sade så för att det kan vara svårt att hitta hjärtat innan vecka 20? Man vill ju ogjärna oroa föräldrar i onödan om man inte hittar hjärtljuden...
  • Tina lind
    Ellenbmt skrev 2012-02-11 12:33:03 följande:
    Åh, då var man hemma för mat och vila innan nästa jobbpass, jobbar delad tur på hemtjänsten i helgen, värdelöst.

Känner ingen bebis och mår fint. Är inte alls orolig efter ul, jag såg att den hoppade runt så det tar vän ett tag till innan man känner är i v 15 i morgon.
    Åh då måste vi ha samma bf, jag går också in i vecka 15 imorgon!

Känner som dig, fast jag inte gjort ultraljud utan lyssnat på hjärtat, nu behöver jag inte oroa mig :)

Trevlig helg till er!
  • Tina lind
    fru Elle skrev 2012-02-11 13:58:50 följande:
    Idag kände jag bebisen för första gången , är i vecka 14 + 5 idag (om BF är 6/8 som BM sa på KUB-UL). Sen kände jag sammandragningar för första gången, tycker jag inte är lika roligt som att känna bebisen.

Är inte heller så orolig, tänker njuta av denna graviditeten. Är sista gången jag är gravid, min man var ganska nöjd efter två barn men sen kunde han tänka sig en trea. Jag ville ha tre barn så jag är så glad att han ändrade sig. Men känner att det här är sista gången, så jag planerar att njuta av graviditeten. Hoppas hemska sammandragningar och foglossning håller sig långt borta.

Fry Foxy, låter inte som en rolig dröm och du får krya på dig!
    Åh vad roligt grattis, man blir så glad när man känner bebisen :)

Jag fick också min första sammandragning idag, imorse innan jag gick upp. Så tidigt fick jag inte när jag väntade första, minns du om du kände mer sammandragningar med din nummer 2 än nummer 1?

Skoj att det blir en trea, då måste du passa på att njuta för fullt denna gång ju! :)
  • Tina lind

Inatt hade jag en jätteknasig dröm. Drömde att jag fick veta att jag väntade tvillingpojkar och att jag då genast tänkte att jag skulle skaffa en till så jag i alla fall kunde få en flicka.

Det är första gången jag haft en dröm om bebisar, annars drömmer jag bara helknäppa drömmar om mördare och helt ologiska saker.

I natt var jag uppe fyra gånger och kissade, jag är så trött nu. Är det någon mer som är uppe massor med gånger på natten för att kissa? Samma på dagen och ibland när jag precis kissat för typ tre minuter sedan blir jag kissnödig igen, jättekissnödig. Fånig sak att klaga på men jag vet sedan bebis nummer 1 att det bara kommer bli värre...Men inget illamående längre i alla fall, man ska ju vara glad åt de små sakerna :)

Mitt RUL är den 19/3, då är jag i vecka 19+1, så typ fem veckor kvar. Jag längtar jättemycket!

På fredag ska jag berätta för min chef att jag inte kommer tillbaka i höst som det först var sagt utan kommer vara hemma ytterligare minst 1½ år. Ska bli skönt att berätta för mina arbetskamrater!

• Tina lind
    oprofessionell skrev 2012-02-14 11:51:47 följande:
    Jag är en av dem du inte förstår dig på ;)
    Jag är i v 14+1 och säger v15, för att det är ju den jag "jobbar på" nu.
    För mig är det nog bara psykologiskt lättare att säga veckan man är i istället för veckor man klarat av :)

Svårare än så är det inte :) 
    Så är jag med! För vi är ju i vecka 15 även om vi inte "gjort" hela veckan klar. Jag är i vecka 15 men mer noga i vecka 14+2 :) Hade jag räknat åt andra hållet och varit i vecka 14 nu hade jag känt mig lite depprimerad, jag gillar inte första halvan av graviditeten. Gillar när det känns varje dag så man slipper få en massa dumma tankar i huvudet om att bebis är borta. En vecka hit eller dit är kanske inte mycket för andra men för mig är det mycket!
Svar på tråden Augustibebis 2012