Inlägg från: Tina lind |Visa alla inlägg
  • Tina lind

Augustibebis 2012

mammsen skrev 2012-03-06 22:26:03 följande:
    Ja! Jag vill föda på Näl i Trollhättan där hadde jag min förra förlossning, jag har ca 3 mil dit, den förlossningen jag "egentligen" hör till ligger typ 10 mil bort!

Men har ni hört det om att de börjat ta bort lustgas för att minska föroreningar????

Jag vill inte ha massa starka bedövningar men känner mig jättetrygg med lustgas och vill ha det.. Jag är redan skitnervös att de ska sluta med det på "min" förlossning innan jag föder..  
    Lustgasen som var min bästa vän under förlossningen! Måste fråga min barnmorska om det, så det inte är borta på ks när jag ska föda...Men även med eventuella barn senare så vill jag ju ha lustgas, måste vara män som kommit på idéen om att de ska bort...Får man en snabb förlossning är det ju bara lustgas man hinner få!
  • Tina lind
    AE84 skrev 2012-03-07 08:54:34 följande:
    Här blir det nog södertälje sjukhus, närmast dit, men funderar ändå på huddinge, var inte hel nöjd efter sonens Födsel på södertälje! Men vet inte om det är värt att åka extra för att hamna på huddinge...
    Var bor du? Hur gammal är din son?
  • Tina lind

pixel3- Åh så spännande! Lycka till :) Vilken vecka är du i?

lovisen01- Så tyckte jag om ks i huddinge, förlossningen var kanon men bb var inte bra alls. Fick ligga i ett eget rum visserligen men det var så tunna väggar...I ena rummet så skrek bebisen konstant och paret bråkade massor. Kvinnan hade gjort kejsarsnitt och hade jättesvårt att gå och amma bebisen och mannen tyckte inte han skulle behöva ta hand om bebisen för han hade ju bara "tio pappa dagar och DU ska ju vara föräldraledig i ett år", det skrek han till sin tjej som låg och grät med bebisen som skrek...

Och i andra rummer höll de på att bygga om, så klockan sju vaknade man av borrande och bankande...

Så kom bb personal in och väckte mig vid ett-två på natten för att säga att de gått på nattpasset. Som om jag ville veta det när jag äntligen sov!

Så var det en manlig barnmorska som varje natt skulle komma in och "hjälpa" mig amma, fast jag sade nej då amningen redan var igång. Då stod han över mig och tittade på bebisen och mina nakna bröst, jag kände mig så utsatt fast han kanske bara ville vara snäll men jag bad ju honom gå och han stod kvar.

Samma manliga sköterska kom in på natten för att väcka mig och säga att han skulle ta mitt blodtryck (jag hade ju havandeskapsförgiftning innan sonen kom ut) men inte ens på spec mödravården där jag låg i en vecka innan förlossningen kollade de blodtrycket mitt i natten...Förstod inte alls varför han gjorde det då mitt tryck gick ned direkt när sonen kom ut och var nere på normala nivåer hela tiden...

Denna gång ska jag åka hem direkt efter förlossningen, såvida inte barnet mår dåligt eller så då. Men annars vill jag inte stanna kvar. Tiden på bb var så otroligt stressig.

• Tina lind
    AE84 skrev 2012-03-07 09:28:19 följande:
    Bor i Järna utanför södertälje. Födde sonen i maj 2010
    Ja då är det ju en bit till huddinge...Hade en arbetskamrat som bodde i järna, de hade inte plats i södertälje så de blev skickade till sös och det är ju en väldigt bit att åka kan jag tycka.
  • Tina lind
    Gadget skrev 2012-03-07 09:31:20 följande:
    Tina Lind; vilka upplevelser du har. Och paret som bråkade. Stackars kvinna med en sådan man. Eftersom han ju bara hade tio pappadagar borde han väl vara mån om att spendera dessa med sitt barn. Fy.

En helt annan fråga, har man gått halva tiden när man går IN i v 20 (alltså19+0) eller efter vecka 20 (20+0)?
    Jag tänkte spontant när vecka 20 är avklarad, men mina appar säger att halva tiden har gått nu när jag går in i v 20.
    Ja jag vet, jag trodde jag hörde fel när jag hörde dem bråka och han skrek det. Han menade på att han bara var ledig i tio dagar. Men det är ju inte ledighet när man fått barn, man ska väl hjälpas åt! Så pinsamt att bråka redan på bb också...

Halva tiden har gått när du går in i vecka 20, enligt min barnmorska i alla fall. Vilken vecka är du i nu? 20?
  • Tina lind
    Tina lind skrev 2012-03-07 09:35:43 följande:
    Ja jag vet, jag trodde jag hörde fel när jag hörde dem bråka och han skrek det. Han menade på att han bara var ledig i tio dagar. Men det är ju inte ledighet när man fått barn, man ska väl hjälpas åt! Så pinsamt att bråka redan på bb också...

Halva tiden har gått när du går in i vecka 20, enligt min barnmorska i alla fall. Vilken vecka är du i nu? 20?
    Förlåt såg nu att du skrev att du gått in i vecka 20. Då är du halvvägs :) Grattis!
  • Tina lind
    Stövelkatten skrev 2012-03-07 09:34:58 följande:
    Nej, vi kommer ha inskolning, var på infosamtal om det innan skolvalet. Däremot var det inte så specifikt som vilka tider som kommer gälla och annat.
    De som har inskrivning i förskoleklass då brukar det bara vara första dagen har jag för mig. Men du tillhör ju stockholm så det är kanske andra "regler " där.
  • Tina lind
    Stövelkatten skrev 2012-03-07 09:40:53 följande:
    Tillhör faktiskt Haninge. Ja, en dag kan man ju klara! Vi bor en minut från skolan och ungen är ju väldigt social.
    Antar också att det är olika regler på olika ställen, precis som med förskolan. Vissa har två veckors inskolning, andra har tre dagar.
    Men Haninge tillhör ju stockholmsläns landsting, eller har jag fel? Det gör iof vi också, det är kanske skillnad från skola till skola. Här i Huddinge får man om man vill som förälder vara med första dagen men sedan ska barnen vara ensamma.
  • Tina lind
    Gadget skrev 2012-03-07 09:40:36 följande:
    Tina Lind: jag går in i v 20 imorgon, alltså 18+6 idag.
    Har för övrigt två veckor kvar till mitt stora ultraljud även om jag varit bortskämd med att få titta in varje månad. Men det ska bli spännande att få en datering då vår Plutt varit lite stor alla UL tidigare men läkaren har aldrig flyttat mig. Gissar att han gör det nu.
    Jag börjar dessutom bli lite nyfiken på kön även om vi hela tiden varit överens om att inte kolla. Men man kan ju försöka gissa lite själva utan att få det bekräftat av läkaren kanske.
    Känner du bebisen mycket?

Åh men då kanske du redan är i 20+ någonting ju! :)
    Jag såg själv pungen på sonens ultraljud... :P det var så tydligt att det inte gick att ta miste, frågade för säkerhetsskull och visst var det pungen jag såg...Om ni inte vill veta så hoppas ni inte ser det så tydligt  iså fall :P
  • Tina lind
    Naimis skrev 2012-03-07 09:46:46 följande:
    Tina- De var 2 år sedan, fast jag vet bara hur de fungerade på KS Solna då de va de som var aktuellt för oss.
    Man får ju eget rum i mån av plats, men det är ingen garanti.
    Vet att KS har en lägre snitt-siffra eller akut-snitt var det nog, och att dom har bättre beredskap för ev snitt och även neo-avdelning där.
    Men de att flera spricker vet jag inget om. Eftersom jag inte födde på sjukhus, men en av mina bästa vänner födde där och henne stoppade dom från att krysta så hon inte skulle spricka.
    Jo det är klart, jag vet ju bara hur det fungerade på ks i Huddinge.
    Det var "platsbrist" när jag födde men jag fick ändå eget rum, men jag låg iof på medicinskt bb och då kanske det är andra regler? Just för att man ligger där av en anledning, att man själv eller bebisen mått dåligt.

Vart födde du?

Jag blev väl extra uppskrämd när en arbetskamrats dotter (hon var några år äldre än mig) fick barn på ds och sprack från a till b så att säga...Hon tog i för mycket och de stoppade henne inte så det blev som det blev. Hon kunde inte sitta eller hålla tätt på månader efter och det tyckte jag lät så fruktansvärt. Efter något sådant förstår jag att man vill snittas, hon var ju livrädd för att behöva vara med om det igen.
Svar på tråden Augustibebis 2012