-
-
Inte ska du oroa dig över det, ingen kommer ta din bebis för att du har dåligt med pengar!Saaajmon skrev 2012-02-14 16:16:17 följande:Jag har fått en sådan olustig känsla att någon kommer ta ifrån mig mitt barn när den är född och att jag ska förlora vårdnaden då jag är ung och har ingen superekonomi direkt. Det är min största rädsla att socialen ska ta ifrån mig mitt barn
Man får sådana där tankar och blir orolig över allt och inget när man är gravid (och ammar), jag oroar mig över helknasiga saker men du ska verkligen inte gå och oroa dig över det där för det kommer inte hända!
En klasskompis till min syster (hon går i andra ring) fick barn tre månader efter mig förra året, hon har det jättedåligt ställt och inget stöd från sina föräldrar (jag har gett henne kläder och barnsaker) men ingen har tagit hennes bebis. Så oroa dig inte, släpp den oron :) -
Saaajmon skrev 2012-02-14 16:51:23 följande:haha, man blir lätt orolig och paranoid. Jag vet att de inte kommer ta mitt barn. Men man älskar sitt ofödda barn så mycket att man skulle gå sönder om någon tog mitt älskade barn :)
Ja jag vet och det blir bara värre när de väl är födda :P Jag oroar mig hela tiden över min ettåriga son och det lär ju inte bli bättre... Försök njuta istället, även om det är lättare sagt än gjort... Jag ser på unga mödrar som går på femman och efter jag sett på det blir jag också orolig över allt möjligt, speciellt när man sett hur en del får sina barn tvångsomhändertagna. Även om det lär ligga jättemycket bakom det mer än man ser på tv så blir man så ledsen och orolig över sitt eget barn. Fast man är i en helt annan sits. -
Välkommen och grattis till bebben i magen :) Är det din första?banana81 skrev 2012-02-15 08:24:04 följande:Godmorgon!
Nu har jag smygläst er tråd sen den startade nästan! Först NU inser jag att jag faktiskt ÄR gravid! Så jag skulle gärna vilja vara med här!
Jag är i v 12+1 idag!
Var på inskrivning igår, fick en supertrevlig bm men blev lite besviken då hon sa att nya regler säger att man inte får lyssna på hjärtat förrän i v 24. Jag vet att nån annan skrev det här med, men visst har några av er fått lyssna?
Skumt det där..
Jag har en angelsound hemma så jag har redan fått höra hjärtat men det hade varit "verkligare" på nåt sätt att lyssna där!
Jag kommer inte att göra något KUB så får inte se lille plutt förrän om läääänge..!
Jag fick lyssna förra veckan, var då i vecka 13+4. Men det var för att jag fick en noja över att bebben inte fanns längre. Annars skulle jag fått lyssna nästa vecka då jag är i vecka 15+2.
Det finns inga regler om att man inte får lyssna innan vecka 24 det är nog mer så att på din barnmorskemottagning har de satt upp riktlinjer att inte lyssna innan vecka 24. Antagligen för att på vissa kan det vara svårt att höra tidigare än vecka 20, många blir nog jätteoroliga när de inte kan hitta barnets hjärtljud. Så oroliga att de gör ultraljud eller "tjatar" sig till ett och det är nog det man vill undvika, undvika att föräldrarna blir uppstressade i onödan.
Samma här, jag har inte gjort KUB så jag får vänta till den 19/3 innan jag får se min plutt. Känns som en evighet men åh vad jag längtar :) När har du RUL? -
Jag har haft ont i huvudet i nästan en vecka nu. Allt som hjälper är att ta alvedon och ligga stilla och vila men det går ju inte när man har en ettåring som springer och ska klättra upp på en massa läskiga saker...
Så idag vaknade jag med en helt igentäppt näsa och hosta, även min lilla plutt hostar och snorar och vill inte äta (han är ett riktigt matvrak annars...), så det är kanske pga förskylningen som jag har huvudvärk. Bara hoppas på att det inte är en seg förskylning. Jag vill ha vår nu. -
Åh vad roligt med en trea :) Har du berättar för dina barn att de ska få ett syskon till?banana81 skrev 2012-02-15 08:46:59 följande:Tack!
Detta blir min lilla 3a! Har en tjej som är 10 och en kille som blir 2 i april!
Det är nog så att de satt upp det som en riktlinje, tycker bara det är så trist..
Jag har inte fått tid till RUL än. Det kunde dröja sa hon!
Det är ju bara lite mer än en månad till ditt! Såå spännande!
Ja det håller jag med om! För i vecka 24 har man ju gjort RUL och känner ju oftast bebisen dagligen, då är man ju inte i lika stort "behov" av att höra hjärtljuden som nu.
Vart i Sverige bor du? Jag fick mitt per post dagen efter inskrivningen, det tyckte jag var väldigt fort! Ja det börjar i alla fall närma sig nu :) -
Ja gör det, prata med någon lärare du känner förtroende för så hjälper de dig :)Saaajmon skrev 2012-02-16 23:05:29 följande:Jag måste nog snart börja prata med skolan och så hur jag ska göra med praktik och projektarbete i 3:an. Men då måste jag gå ut med att jag är gravid och det ser jag mindre fram emot då jag vet hur allas reaktioner kommer bli. Men det behöver man inte ta nu. Kan jag ta senare i maj månad då det är lugnare :) Jag kommer jag gå in i vecka 29 när jag fyller 18 år i maj, vilken present... ;)
Strunta i vad alla andra tycker, var stolt över dig själv istället :) Har du berättat det för dina närmaste vänner? Eller vet ingen om det? -
Jag är dunderförskyld idag, känner mig helt borta! Och lilla plutten mår inte bra han heller, han vill helst sitta i knäet om dagarna och äter dåligt :( Jag hoppas så att vi blir friska fort!
Nu har jag berättat för min chef att jag inte kommer tillbaka i höst, han blev väl lite överraskad och funderade länge :P På måndag ska jag berätta för min arbetskamrater. Skönt när man är gravid "officiellt". Det blir nog en hel del blandade reaktioner, både positiva, chockade och svartsjuka. Men sånt är kul :P
Nej nu ska jag vila lite medan lilleman ligger och sover. -
Det är nog olika från person till person, endel gravida kan ju ha det utan att de känner något.Gadget skrev 2012-02-17 13:10:48 följande:Känns urinvägsinfektion som gravid annorlunda mot vanlig?
När jag haft förut vet jag att det gjort fruktansvärt ont att kissa och att jag haft känslan att behöva kissa varannan minut.
Nu har jag kissat tre gånger på 15 min och känner mig nödig igen. Det kommer förvisso ut mer än ett par droppar men ändå.
Har besök hos BM på torsdag och jag tror att de alltid letar UVI i urinen varje gång jag är där och lämnar prov. Men det vore ju typiskt att få nu till helgen och behöva åka till akuten...
men jag tror det är din livmoder som trycker på blåsan för jag kan gå och kissa och tre minuter senare vara jättekissnödig igen och jag har inte uvi. Men om du är orolig så kan du väl ringa din bm nu så hinner du kanske dit och testa innan helgen? om du inte bor för långt bort. -
Välkommen och grattis! :)Xericax skrev 2012-02-17 14:16:58 följande:Hej, jag har följt denhär tråden ett tag nu men aldrig skrivit tidigare. Är idag 13+0 BF 23.8, det är vårt första barn men min andra graviditet, fick ett missfall i somras i v.7. Vi har inte berättat för släkten ännu vi gör kanske det i slutet av februari eller början av mars. Men jag berättade åt min chef i tisdags och min närmaste kollega vet också. Jag är 27 år och min man fyller 30 i vår och vi bor i Finland.Jag fick brun flytning i söndags, sedan på måndag förmiddag började det rinna klarrött blod. Jag trodde förståss det värsta såg själv ingen annan förklarning och jag fick en akuttid till UL. Det visade sig att allt var ok pyret lever än. För mig var det moderkakan som ligger lågt ner och hon sa att om det börjar blöda på nytt så kan jag försöka vänta och se om det slutar men om jag får smärta i magen samtidigt så ska jag genast ta kontakt.
Jag har inte heller berättat för släkten ännu förutom mamma,pappa och mina syskon. Berättar nog för alla i mars någon gång. Är i vecka 14+5.
Vart i Finland bor du? Min farmor kommer från finsk-svenska sidan Nagu, vi har sommarställe där :)