Inlägg från: Tina lind |Visa alla inlägg
  • Tina lind

Augustibebis 2012

Jloow skrev 2012-02-17 18:57:39 följande:
    Här kommer en fråga till er som har barn sen tidigare.. är det någon som har haft eller kanske till och med har en Bugaboo cameleon och kan uttala sig om den?
    Jag är grymt sugen på att köpa en begagnad men min man är jätte anti just den för att den är så dyr i nypris och jag märker hur jag mer och mer vill ha en! haha.. Någon kanske kan få mig att komma på bättre tankar.. ;)
    Jag har inte haft den själv men en kompis till mig hade den till sin son. Jag fick testköra den och den är hur skön som helst att köra, speciellt om man bor inne i stan och inte rör sig på oplogade vägar eller i skog och gräsmatta. Men liggdelen är oerhört liten och väldigt smal. Min kompis fick sluta använda liggdelen till sin son när han var fyra månader för att han inte fick plats på bredden längre, han fick liksom ligga som i en sillburk för att få plats och med åkpåse så fick hans armar ligga på hans mage liksom så det gick inte längre då.  Sittdelen slutade hon med när han var elva månader då det inte gick att dra ut sufletten längre för att han var för lång för vagnen! Så det var ett dumt köp tyckte dem, även om hon var jättenöjd med den de första två månaderna.

Sedan jobbar jag med ergonomer på jobbet och det är inte ergonomiskt för barn att ligga böjda med benen som de får göra i den vagnen (och andra liknande vagnar, min var en sådan Brio sing så jag köpte en brio happy när jag skulle börja använda sittdelen).  Men ändå kallas ju vagnen för ergonomisk, det var därför jag köpte min sing. Men när jag väl började använda den så var jag inte nöjd, bebisen fick liksom halvsitta och sova precis som i buggan.
  • Tina lind
    Naimis skrev 2012-02-17 21:13:40 följande:
    Jloow- Jag har ägt en Cameleon, och var mer nöjd än missnöjd. Den är som sagt underbar att köra på plant underlag, perfekt när man är i affärer och även om man åker kommunalt. Tar inte så stor plats och den väger inget.
    Jag håller inte alls med Tina lind om att liggdelen är trång, det är en av de rymligaste på marknaden. Min son fick fortfarande plats när han var 1 år.
    Det den föll på för mig var hur jäkla osmidig den blev på vintern, när de var dåligt plogat gick de inte att köra utan vinterhjul och den tappar hela smidighetsfunktionen med vinterhjulen då dom inte är svängbara.
    Sen är de superbra att man kan sätta på babyskyddet direkt på chassit, lattehållaren är en mkt användbar liten finess däremot föredrar jag fotbroms på vagnen framför handbromsen och luftdäck.
    Men allt är ju en smaksak.
    Ja nu har jag ju bara mätt och jämfört med brios liggdelar och då är den väldigt väldigt smal (och kortare) om man har ett normalstort barn (de gjorde även en undersökning i någon barntidning när jag väntade barn, 2010, och då var den en av de minsta liggdelarna på marknaden men det har kanske ändrats). Men sedan så är jag lite mer kräsen vad gäller vagnar, jag tycker mitt barn ska ligga bra och skönt i den och inte som i en sillburk utan ha lite "sväng" yta för armarna. Men å andra sidan är jag inte en sån som binder in mitt barn i filtar så det inte kan röra sig heller, så det är väl en smaksak.

Som extravagn om man bor i stan är den nog kanon! Så länge man har ett litet barn (under normalkurvan) och inte är mycket för att shoppa :)
  • Tina lind

Hoppas ni alla haft en lugn och fin helg!

Här är vi äntligen på gång att bli friskare. Lille plutten hostar inte lika mycket och snorar inte lika mycket och så äter han bra igen. Jag hade så hemsk huvudvärk att jag grät i lördagskväll men nu är den på väg bort och bihållorna verkar bli bättre, så skönt! :)

Är det någon som haft syskonvagnen brio double wave? Min lilla plutt kommer ju vara 1½ när bebben kommer och då måste jag ha en syskonvagn. Men jag gillar inte när man inte kan ha barnen emot sig eller vagnar där de sitter för "utsatt", jag vill att de ska sitta skyddat för blåst och snöfall och ändå få plats med åkpåse och overall. Så dumt att det finns så få på blocket bara, men än har jag ju tid att hålla utkik iof :P

Jag har en del enkelvagnar också ifall man är fler ute och går eller så.
    Har en ny brio race i kartong som jag tänkte börja använda till sonen i sommar.
    Har en brio happy med ligg och sittdel, använder sittdelen åt lillen nu men han ska få sluta med den i sommar tänkte jag för då åker liggen på till bebisen.
    Sedan har jag en brio sing, sittdelen är inte bra till den vagnen men liggdelen är jättefin och ombonad och ett jättestort plus att jag kan ha mitt babyskydd på chassit, den kommer användas när vi ska hem ifrån bb och första tiden här hemma. Den är så lättkörd.

Jag har också en blogg förresten som jag haft sedan 05, vill någon läsa är det bara att skicka ett meddelande till mig så får man användarnamn och lösen.

Jag läser gärna andras, så roligt att följa andras funderingar och vardagsliv :)

• Tina lind
    godisbit skrev 2012-02-20 14:40:26 följande:
    Verkligen! Har inte varit så nervös veckorna innan, men just idag slog det till för fullt... Men nu ska jag nog kunna slappna av lite igen. Såg dessutom näsbenet i allt det blurriga så även det talar ju för att det är låg risk och att jag kan slappna av. 

=)
    Vad skönt för dig :) Och roligt att få en titt på bebisen.

NJUT nu :)
  • Tina lind

Godmorgon alla blivande augustimammor!

Vecka 16 nu, 15+3. Efter vecka 18 tyckte jag det gick lite fortare förra gången och det var lite roligare efter den veckan också. Man kände bebisen dagligen och den reagerade på ljud, så mysigt.

Jag ska strax ned på bokrean med min lilla plutt och möta min mamma, får se om det finns något bra :) Får passa på att läsa om kvällarna innan augusti för sedan lär det inte bli mycket läsande, med två troll under två år att passa :P

Tydligen är det oerhört halt ute idag, massor med bilar som krockat och människor som halkat (här i sthlm, det är is på marken och så regnar det nu). Så var försiktiga så ni inte halkar om ni ska ut!

Den 2 mars fyller jag år, jag hade tänkt gå på bio med två av mina syskon den helgen är det någon som vet någon sevärd film? War hourse har jag redan sett, den var superbra men lite för sorglig för en gravid att titta på :P

• Tina lind
    minstörstalycka skrev 2012-02-21 20:01:21 följande:
    Någon av er som har småbarn och kommer behöva syskonvagn ?
    Har ni börjat kika på den urusla marknaden på syskon/dubbelvagn =
    Jag har en tretton månaders, han kommer vara runt 18 månader när bebisen kommer. Så jag måste ha en syskonvagn.
    Men jag tycker som dig, det finns inga klara "vinnare" på den marknaden. Hade jag inte haft barn tidigare hade jag något köpt en urban djungle men nu när jag har barn så gillar jag inte att de bara kan sitta framåt och att de sitter så oskyddat. Babytravel ser annars bra ut, lättstyrd, men en bekant har den vagnen och så fort det är lite grus, gräsmatta eller snö så är det väldigt svårstyrd och så kan ju inte bebisen sitta mot en.

Så jag är inne på brion, brio double wave. Den ser enormt klumpig ut och svårstyrd men den har rejäla däck som går att köra på alla väglag (lär ju bli en hel del park besök på sensommaren) och man kan ha barnen emot sig. Så sitter de lite mer skyddade till vintern också. Ska testa den i vår tänkte jag.
  • Tina lind
    mammsen skrev 2012-02-22 14:01:26 följande:
    Ja det är sant, jag vet inte om jag utryckte mig fel men kodein är testat på gravida kvinnor, däremot tror jag inte de testat varenda läkemedel med kodein i eftersom de då inte skulle veta villket verksamt ämne som skadar vid eventuella skador. Kodein är inte farligt, skapar ingen ökad risk för för tidig födsel eller fosterskador osv..
    Är det någon som vet om paracetamol värkligen är testat? eller något man bara tar för givet att man kan äta som gravid, för rekomendasionerna om paracetamol är väll olika i olika länder? En av bieffekterna på oss vuxna är ju just leverskador, är det värkligen undersökt om det kan ge ex leverskador på foster? Såg iallafall en dokumentär från ett annat land där de gått ut med varningar för paracetamol för gravida,,  minns inte vilken kanal det var, men kan fundera lite, jag äter alvedon, jag räknar ju med att vårt land har vettiga rekomendationer och ligger långt fram i utvecklingen och kunskapen.. Men jag blev tveksam, någon annan som läst/sett/hört negativt om paracetamol? 
    Jag har också hört att man börjat prata om leverskador på foster. Men i Sverige går man inte ut med sådant innan man testat och åter testat, för det kan ju finnas andra faktorer till att personerna i testgruppen får barn med leverskador.

Jag knaprar fortsatt på med alvedon i alla fall. Från och med vecka 30 i förra graviditeten åt jag högsta dos alvedon varje dag fram till vecka 37 då sonen kom (åt det innan också men då bara ibland). Fick så högt blodtryck att jag hade gräslig huvudvärk varje dag, utan alvedon orkade jag knappt gå upp. Sonen är hel och har ett oskadat könsorgan så jag är inte så rädd för just alvedon utan det tar jag nu också. Tog även två tabletter citodon i slutet på förra graviditeten, dock är det inget man kan ta om man ska jobba jag blev helsnurrig i huvudet, jätteyr och spyfärdig :P
  • Tina lind
    Albasmamma skrev 2012-02-22 09:51:39 följande:
    Tina lind & Minstörtalycka: Jag har haft en Babytravel syskonjogger till mina barn (22 månaders ålderskillnad) och jag var jättenöjd. Jag tyckte tvärtom att den var väldigt lättkörd även på vintern med massa snö etc. Visst du kan inte ha de sittande barnet vänt mot dig men min dotter gillade att se mycket och trivdes bra, sen att det går att få fullt liggläge på sittdelen är toppen för min barn sov ofta ute i vagnen. Ett annat plus är den rymliga korgen under, toppen när man ska handla. Oj, nu låter det verkligen som om jag får betalt för att promota denna vagn, men jag var helnöjd. :)
    Ja det kanske bara var mina bekanta som tyckte den var svårkörd i snö. Jag har ju inte själv testat så jag vet inte.  
    Dock faller den bort för mig då jag inte tycker om att de är tvingade att sitta utåt, har jag otur får jag en tjockis bebis som är oerhört tidig denna gång också (min son började krypa som fem månaders) och då måste jag ju sluta med liggdelen tidigare och att sätta en fem månaders utåt är inte bra.

Jag ska nog ta med sonen till en barnvagnsaffär senare i graviditeten och testköra lite, så får han provsitta. Än känner jag ingen stress även om jag förra gången köpte vagnen i vecka 12 :P (hittade en jättefin till toppenpris på blocket). Denna gång är det bara syskonvagn som behövs införskaffas så det kan gott vänta lite, i alla fall till maj :P
  • Tina lind
    novaunique skrev 2012-02-22 17:09:32 följande:
    Idag fick jag utskrivet Citodon. Min huvudvärk är ett h-ete Mannen på väg hem från Apoteket nu, jag orkar inte ens hämta dem själv. HOPPAS nu att de lindrar så jag kan få vara människa igen.
    Åh varför har du så hemsk huvudvärk? Högt blodtryck?
    Det hjälper säkert ska du se! Men ta det när du ska lägga dig för man kan bli lite snurrig och yr i huvudet.
    Hoppas det blir bättre, huvudvärk är inte kul!
  • Tina lind
    novaunique skrev 2012-02-22 18:54:01 följande:
    Tina lind:
    Alla blodvärden och blodtryck är bra - vet inte varför jag har så ont. Läkaren trodde migrän. Tog citodon kl 17.30 eftersom jag inte stod ut längre. Värken har fortfarande inte släppt helt! Lite mildare är den dock. Blir galen. Hoppas detta är övergående...

Ellenbmt: du med? Har du kollat upp det hos BM/läkare?
    Usch så jobbigt! :( Hoppas det går över snart i alla fall för det är inte kul att ha ont i huvudet flera veckor i rad.

Hur många citodon skulle du ta, en eller två tabletter? Min huvudvärk brukar släppa fortare om jag ligger stilla så lägg dig i soffan och slappa :)
Svar på tråden Augustibebis 2012