Inlägg från: Tina lind |Visa alla inlägg
  • Tina lind

Augustibebis 2012

Sommaren12- Jag kände första gången i vecka 15 med sonen och från vecka 18 kände jag honom dagligen. Hade moderkakan i framvägg då.

Denna gång kände jag i vecka 13 första gången och nu har jag känt den dagligen i nästan en vecka. Men det känns svagare än med sonen (iof var det i vecka 18 det kändes rätt så starkt, som popcorn i magen, nu är jag ju i vecka 17, 16+3).

• Tina lind

Hoppas ni alla haft/har en skön helg! Själv har jag fyllt 27 och haft lite kalas med närmaste familjen, att fylla år när man har barn känns rätt så onödigt :P Men jag fick en jättefin present, en ny mobil av min familj jättegulligt och jag blev väldigt rörd!

De senaste två nätterna har jag bara varit uppe och kissat en enda gång! Jag har dessutom sovit underbart gott och djupt och drömt helgalna drömmar om mördare och vatten. Med sonen blev kissandet på nätterna bara värre och värre till han kom ut. Så jag är helt förstummad :P Måste vara min livmoder som ligger på ett annat sätt denna gång? Hoppas det håller i sig ett tag :) Bebisen rör på sig varje dag nu och klämmer jag när jag ligger på rygg tycker jag mig känna den :) Vecka 18 nu, 17+0. Två veckor kvar till rul, då ska den få bli en hon eller han. Så spännande!

Sommaren12: Brio happyn har större liggdel än buggan, den är bredare. Och så finns det en bottenplatta som man kan fälla upp och plats för sele, perfekt innan man börjar med sittdelen. Men jag tycker happyn är rätt så tung, inget att dra upp för trappor om man bor i lägenhet...men liggdelen är lätt och har handtag på sidorna ett stort + för "gunget" i vagnen. 

Hade jag bott i lägenhet hade jag nog kört på min brio sing, lätt att fälla ihop och lätt att ta med liggdelen MEN liggdelen har inte handtag utan man får lyfta i bärhandtaget på sufletten vilket blir tungt när bebisen blir större...Men underredet är så smidigt att fälla ihop och lätt att bära. 

Jag funderar på att beställa brio double wave på barnvagn.se är det någon av er som beställt vagn där? Tycker egentligen den vagnen verkar rätt så klumpig men jag måste ha en där man kan ha barnen emot sig och där båda sitter bra. Sedan har jag möjlighet att ha vagnen i ett förråd på tomten så jag behöver inte böka in den. Så det blir en sådan. Lär ju bli en hel del öppna förskolan och parkbesök för mig i höst.... :)  

Nu ska jag utfodra ettåringen som varit ute med mig i några timmar, av döma av overallen, vantarna och skorna har han fått med sig halva gegget från tomten in :P

Hoppas ni har en fin söndag och lika soligt och vårigt som här i Huddinge :)

• Tina lind

Issan8- vad pluggar du?

För en förstföderska är det normalt att börja känna runt vecka 20-23. Att känna så tidigt som i vecka 16 är ovanligt för en förstföderska. Första gången jag väntade barn kände jag bebisen första gången i vecka 15 men sedan tog det till vecka 18 innan jag kände den dagligen och att jag kände så tidigt är väldigt ovanligt. Enligt en del ska det vara ännu svårare när moderkakan är i framvägg vilket min var då. Men en bekant var i samma vecka som mig och hon kände inte förrän i vecka 22, så det är inget ovanligt att du inte känner bebisen! Oroa dig inte :) Närsomhelst kommer det!

För en del rör sig bebisen mer när man sover och för en del (så är det för mig) när man sitter. Men lättare att slappna av och andas lugnt och samtidigt känna efter när man ligger ned, det blir som en yougaövning tycker jag!

Skönt för dig att du snart kan fokusera på din graviditet! Pluggandet gör verkligen att allt annat får stå åt sidan ibland...

Angående buggabo vagnen så är den väldigt svårkörd i snö. Men bor man i stan är den perfekt för där stannar ju sällan snön särskilt länge på gator. Det finns "vinterhjul" till den som gör den lite lättare att köra i snö men min vän som hade en bugga kunde inte gå ut förrän det var plogat ute. Hon körde fast, men så bodde hon inte i stan heller.

• Tina lind
    Saftmedbulle skrev 2012-03-04 17:01:49 följande:
    Har berättat för föräldrarna nu... min pappa ville att bebisen skulle heta Tarzan, passar ju både kille och tjej... tål att funderas på ;)
    Vad roligt :) Vad sade dem då?
    haha mm fundera på det ;)

Min ena lillebror (fyra år då) ville att min lillasyster skulle heta trädgårdsmästarn...
  • Tina lind

Gadget- Vet inte riktigt vad du menar för vagnar. Men jag kan svara på de jag själv haft. I Brio sing fanns det ingen ryggplatta att fälla upp på liggdelen och det tyckte jag var rätt så dåligt för det gick inte att bullra med kuddar bebisen gled ned och låg i konstig ställning istället :P Och har man en liten fyra-fem månaders på vintern som vi kommer ha då är det inte lätt att bullra med kuddar, då måste man ju ha påsar med att ha kuddarna i så de inte blir blöta av snö eller regn...

I Brio happyn finns det ryggplatta! Dock köpte jag den när min bebis var fem och en halv månad så då gick jag direkt på sittdelen. Men denna gång är planen att ha den liggdelen, när jag väl bara är ute med den minsta i alla fall...

O Hanna O- jag hade slagit till, 2000 är ju jättebra rabatt!

Albasmamma- Jobbigt med foglossning, hade du det i förra graviditeten? Gör det ont i bäckenet ut mot höften då? Dum fråga kanske men jag har inte haft foglossning.

• Tina lind

Oj vad många som ska göra rul, lycka till :) Det kommer gå fint för er alla!

Jag har två veckor kvar...Det känns verkligen som ett delmål, hoppas tiden inte går alltför sakta.

• Tina lind
    Stövelkatten skrev 2012-03-05 09:00:50 följande:
    En pigg liten tjej var det! Storebror kommer Bli så glad! :) allt visades i detalj, såg bra ut. Moderkakan i framvägg som så många av er gissat. :)

Ursäkta spammandet, beta-appen är lite si och så.
    Grattis! Vad roligt med en liten tös :) Blev du fram-eller tillbaka flyttad något?
  • Tina lind
    Bellatrixx skrev 2012-03-05 20:39:00 följande:
    Hittade nyss en Brio Happy med ligg och sittdel för 2500 på blocket, funderar på om man borde slå till... 
    Det är en ifrån 09 så tänkte googla lite om det står något särskilt om liggdelen just ifrån 09.
    Vilken fin rosa vagn du hade hittat!! .  
    Det är ju ett jättebra pris. Ett tips är att söka på bara brio, jag hittade min brio happy 2010 (köpte den i somras) för 3500 och prutade ned till 2500. Den hade varit inne länge men inte under Brio happy, utan bara brio. Antagligen därför den var kvar! Sittdelen var använd endast en månad, liggdelen i sex månader men de blir ju aldrig smutsiga eller slitna på samma sätt som sittdelen. Var jättenöjd med den, eller är, ska ha liggdelen till bebben den är så otroligt skön att köra och gunget är underbart!

Jag är enormt sugen på frysta hallon med lite glass, men mest hallon mm så gott! Och laktris är jag sugen på, det går lite i vågor och har jag fått noja på det i huvudet måste jag till affären helt enkelt.

Jag sover så otroligt gott om nätterna nu, somnar jättelätt och sover så tungt! Härligt!

Är det någon mer som börjat fundera lite över förlossningen? Jag vet att så fort jag gjort mitt rul kommer det sjunka in att det snart är dags för förlossning. Jag hade en toppen förlossning förra gången, själva krystvärkarna och utkrystandet tog bara 13 minuter. Så denna gång kommer jag få åka in direkt jag börjar få värkar, för då kan det tydligen gå fort. Hoppas inte på för fort, det var så otroligt häftigt och jag är kanske en av få som längtar till förlossningen. Kicken man får är ju underbar! Visst gör det ont men inte hela tiden och det är en otrolig resa i sig själv. Ska bli så spännande tycker jag :)
  • Tina lind

Man får glassdrinkar på Huddinge sjukhus också :P Det enda jag "åt" förutom vatten/saft, och åh så gott det var!

Jag ska föda där igen, de var super där på förlossningen. Vi skrattade och hade kul mellan värkarna. Håller tummarna för att jag ska få en barnmorskestudent även denna gång, hon var ju med en hela tiden så man kände sig jättespeciell och kunde ställa typ hundra frågor. Och så ska mamma med som förra gången, hon var toppen att ha med!

• Tina lind

Naimis- När fick du sist barn? Jag fick barn på ks i Huddinge i januari förra året, jag fick eget rum där mamma sov första natten med mig. När hon åkte fick jag fortfarande vara ensam. De frågade om jag ville vara ensam och jag sade ja, tänkte inte ens på att man kanske inte skulle få ett eget rum där någon kunde sova över med en. Men det var kanske för att jag var förstagångsförälder? Det var rs tider när jag födde förra året men då fick syskon hälsa på.

Jag blev rekommenderad ks av mina arbetskamrater (förlossningsläkare och barnmorskor som jobbat på båda ställena) pga min rädsla för att spricka. Tydligen är antalet sprickningar större på ds för att de låter kvinnan styra hela förlossningen, vilket leder till att de tar i för mycket så de spricker "hela vägen" på ks håller dem emot och hjälper en styra krystningarna så man inte ska spricka lika lätt. Fast eftersom du fått höra tvärtom visar det väl bara på att det beror på vem man frågar...Jag var i alla fall helnöjd med ks, sprack inget.

Svar på tråden Augustibebis 2012