Inlägg från: Tina lind |Visa alla inlägg
  • Tina lind

Augustibebis 2012

NiniMe skrev 2012-03-11 09:35:36 följande:
    Vad jag har fått reda på så kan man ligga på rygg men om du börjar må konstigt som illamående för att syret inte cirkulerar som det ska i din kropp så ska man ändra ställning och i reflex så gör man det automatiskt, och det är om magen är tung som risken finns...
    Ja precis så är det! Och det blir inte så för alla, jag upplevde det aldrig och kunde ligga på rygg hela graviditeten. Tyckte det var värre på nätterna med att byta ställning för varje gång (på slutet då) vaknade jag av att jag behövde ändra ställning och då tog det sådan tid innan jag lagt mig tillrätta så det kändes bra med magen. Och bökade jag för mycket vaknade bebisen i magen och började stöka runt...då kunde man inte sova pga det :P
  • Tina lind

Novixi och mammsen- Det är nya rutiner (vet inte sedan när) och nu får man det runt vecka 28-30 om barnet är positivt. Vid inskrivning tar de blodprov för att se om man är rh negativ och är man det kollar de upp om bebisen är negativ eller positiv genom ett vanligt blodprov på en själv. Dubbelkolla med era barnmorskor, det är kanske bara de rutinerna i sthlm?

• Tina lind

Novixi och Mammsen- Kollade upp det precis och jag kommer få en spruta i vecka 30 och sedan en till (om jag förstått det rätt) efter förlossningen. Det finns tydligen en liten risk att man under graviditeten bildar antikroppar, fast man inte får blödningar eller fostervattensprov. Men det verkar som att det är rutiner för sthlm, kolla denna länk http://www.vardguiden.se/Documents/Gravid/Nya%20rutiner%20f%C3%B6r%20RhD-negativa.pdf 

Japp man måste få en till om man vid nästa graviditet får ett positivt barn.

Novixi- Då ska jag kolla upp den amningskudden :)

• Tina lind

mammsen- Jag behövde aldrig ta järntabletter eller blufsaft under graviditeten. Men förlorade så pass mycket blod att jag fick knapra det efter förlossningen (skulle gjort det i två veckor men slutade efter fyra dagar). Och jag hoppas jag aldrig mer behöver äta järntabletter, blev ju förstoppad och kunde inte bajsa. Fruktansvärt! Speciellt att sitta på toaletten i mer än en halvtimme för att försöka bajsa medan man blev så stressad för att bebisen skulle vakna. Slutade äta dem snabbt och var uppe på mitt jobb (jobbar på företagshälsovård) för att kolla järnvärdet och då var det normalt igen, skönt.

• Tina lind

Julies- Så Niferex är de järntabletter som man brukar bli minst förstoppad av? Attans då, det var ju just den sorten jag fick efter förlossningen som redan dagen efter gjorde att jag inte kunde göra nummer 2. Aja får hoppas på att jag inte blöder så mycket denna gång.

Ellenbmt- Åh gud så gott det låter! Jag som också är så sugen på grillad fläskfilé med tsatsiki och klyftpotatis...mm.

Fru Elle- Skönt att bebben sparkar :) Vilken vecka är du i?
    Att passa andras barn (speciellt så många) tar verkligen på krafterna! Men kul för dina barn :)

• Tina lind

För mig gjorde det inte heller ont att amma. Sonen tog bröstet dagen efter förlossningen och det var bara mysigt med närheten. Mjölken rann till på tredje dagen, då spände det en del i brösten men det var bara en dag. Amningen flöt på kanon! Jag blev lite förundrad då jag nästan tagit förgivet att det skulle bli något sorts problem med tanke på alla böcker "problem med amning" "få amningen att fungera" och liknande. Så ni som väntar första barnet- det kan lika gärna bli så att det inte gör det minst ont!

Jag ammade sonen tills han var ett, slutade en vecka innan han blev ett. Slutade amma i januari :P Ska bli så kul att få amma igen i sommar! Det var så mysigt och för att inte tala om behändigt!

En vecka kvar till rul, åh vad jag längtar!

• Tina lind
    Grizabella skrev 2012-03-12 19:36:28 följande:
    För mig har också amningen funkat för första början med båda barnen, har aldrig haft problem med mjölkstockning eller såriga bröstvårtor eller att amningen gjort ont, det enda är att det blivit spända och ömma någon gång när de råkat sova över en amning. Jisses vad man kan längta efter att de skal vakna då . inte ens när jag slutade amma fick jag problem, mjölken sinade efter hand. Första barnet ammade jag tills han var 21 månader och andra barnet kommer jag inte ihåg, minst 15 månader iallafall.

Inför första barnet hade jag målat upp värsta scenariot och trodde helt enkelt att amning gjorde ont den första tiden och såriga bröstvårtor hörde till, det hade man ju läst liksom
    Ja gud, brösten kunde liksom känna när det var dags för bebisen att äta. Tillslut fick jag väcka sonen, för ibland blev de ju alldeles hårda...Och bara man tänkte på bebisen (i början) så kunde brösten börja rinna :P

Nej precis så hade jag också föreställt mig! Väntade liksom bara hela tiden på de såriga bröstvårtorna och första gångerna man skulle amma satt jag som på nålar, var så rädd att det skulle göra ont!
  • Tina lind

natlup- När du går in i vecka 20, alltså 19+0 är du halvvägs. Bf är 39+0.

Nu börjar det kännas härligt att vara gravid, jag känner bebisen dagligen och magen syns rejält. Det är ju inte alltför lång tid kvar heller. Så härligt att våren är på gång också. Ska bli en spännande vår tycker jag :)

• Tina lind

Ar- Jobbigt :( Hoppas du kan bli lite lugnad efter läkarbesöket! Man ska ju inte behöva vara orolig :( Men förstår verkligen att du är det, jobbigt att tro att det är blod varje gång det "rinner till". Det kommer nog gå kanon ändå tror jag, du känner ju bebisen och har varit på ul som sett bra ut! Lycka till idag!

• Tina lind

Har just läst igenom det jag missat sedan igår förmiddag. Jag är helt gråtfärdig och jag längtar inte längre till mitt rul. Usch så hemskt för er som fick så dåliga besked på rul. Men jag håller tummar och tår för att det kommer vända till det bättre för er!

Imorse kände jag bebisen sparka utanpå magen. Låg och höll handen på magen när jag hade vaknat så kände jag hur bebisen rörde sig och sparkade till så jag kände det med handen! Så otroligt häftigt! 18+4 idag, har antagligen moderkakan i framvägg som första gången.

Angående öf är min plan att gå dit i sensommar/höst med sonen som då är 1½ år, någon gång ibland. Han ska få vara hemma med mig och bebisen och lär ju behöva mer stimulans än första året så öf ibland och parken ibland har jag ställt in mig på, hoppas det är trevligt folk där :)

Nu ska jag försöka att inte tänka på vad som kan visa sig på ultraljudet om fem dagar, jag kan ju inte styra över det ändå.

• Tina lind

mammsen- Usch vilken hemsk berättelse! Vilken tur att du kunde rymma, hade du ens fått åka till förlossningen och föda med tanke på risken att de hade sett blåmärken? Usch :( Får man fråga hur det gick sen? Förstår om du inte vill svara. Hursomhelst, skönt att din dotter klarade sig utan några skador! Tänk vilka bra kroppar vi kvinnor har!

• Tina lind
    mammsen skrev 2012-03-14 16:39:23 följande:
    Han hittade mig och jag gav han en changs.. korkat jag vet men det är ju ofta så man reagerar.. Fick åka till förlossningen men efter misshandeln med basebollträ när min dotter var ca 2 månader flydde vi igen och vi har väll i princip flytt sedan dess... Vi lever med skyddade uppgifter som 1000-tals andra kvinnor och barn gör idag.. men jag har inte "råkat ut" för något mer än att behöva sitta i samma rättssal osv, inga mer misshandlar och sånt =)

Lever med en annan man sedan flera år och vi har det lungt och stabilt runt oss och har bott på samma ställe länge nu utan att behöva flytta =)

Jag har lärt mig jättemycket av detta och är på något sätt glad att det hänt mig, jag har fått... vad ska man kalla det, nytt perspektiv på livet ;)
    Vad jobbigt du har haft det! Och vad stark du har varit, och är- vilket mod! Hoppas du slipper honom för resten av livet nu!

Så härligt för dig! Och att du hittat en man som värdesätter dig för den juvel du är :)

Jag kan tänka mig det, du måste se saker och ting på ett helt annat sätt än jag som inte alls gått igenom något så hemskt. På något sätt har det hemska ändå format dig till just dig. Tack för att du delade med dig av din berättelse!
  • Tina lind

Nu har jag haft min första dröm som handlat om den kommande bebisen! Den var jätteverklig. Drömde att jag vaknade i sängen (så det tog en stund efteråt innan jag förstod att det var en dröm) och bebisen i magen rörde sig för fullt. Den liksom vände sig i magen så att huvudet trycktes ut mot magen (så man liksom såg utanpå när den vände sig). Så kunde jag liksom känna hela bebisen med händerna när jag tryckte lite på magen, det var som om magen var tunt som ett lakan. Så där bebisen slutade började en annan bebis! Jag hade två i magen och när jag känt efter lite så insåg jag att det var två jätteräkor i magen! På typ 20 cm vardera. Sen vaknade jag :P

Idag skiner solen för fullt här. Efter sonens förmiddagslur ska vi gå ut lite och njuta av vårvädret!

Lycka till ni som har rul idag!

• Tina lind

LiJon- Jag ska ha vagga till min bebis. Mamma har en jättefin vitmålad vagga med sänghimmel som jag ska få låna, den låg jag själv i som bebis. Den går att ha till bebisen är drygt fyra månader. Sonen har ju sin spjälsäng och den kommer han få ligga i tills han blir närmare två år, då får bebisen den istället. Får se hur mycket vaggan används när bebisen väl är här, men kan vara skönt om den sover bra att den får sova ifred, utan en liten pillsugen 1½ åring...

Tesdy- Ja precis så var det, jag kunde klappa den :P Haha, helsjukt!
    Ja det är jättemycket skumma drömmar nu, förundras över min fantasi!

• Tina lind

Pixel- Jag beklagar verkligen det svåra ni står inför! Jag har tänkt på er hela helgen. Ta hand om er!

Nu ska jag strax iväg på rul, har tid 09.30. Jag är så otroligt nervös och har varit det hela helgen, är så rädd att något är fel. Nu vill jag bara ha det gjort!

Nu måste jag göra sonen klar, min pappa ska kolla honom och mamma ska med mig in på ultraljudet.

Lycka till ni andra som hade rul idag!

• Tina lind

Mitt ultraljud gick bra. Men bebisen låg med ryggen utåt och min livmoder är så bakåtlutande att avståndet för dopplern blev för stort så de kunde inte se hjärtat som de ville. Jag fick gå upp och gå runt, hosta och hoppa men bebben låg så skönt så- den flyttade sig inte :P

Sen förstår jag inte varför de går efter sista mensens första dag när man vet exakt när ägglossning har varit och i mitt fall har jag ju inseminerat mig och de spermierna lever bara i 24 timmar. Så jag vet ju när bebisen blev till. Jag ammade när jag blev med barn och min mens var då jätteoregelbunden så enligt mens är jag två veckor längre gången och enligt ultraljudet är jag 18+6 (enligt ägglossning 19+1, så det stämmer säkert, ägget fäster ju inte direkt). Men bara för att sista mensens första dag skillde så mycket så ska de göra ett ultraljud till (och för att se hjärtat på bebisen som de inte såg så pass att de kunde kolla allt).

Nu spelar det ju ingen roll eftersom jag ändå måste dit för att hoppas att bebisen ligger annorlunda så de kan kolla hjärtat. Men så onödigt att mäta om bara för att de går efter mensen. Sedan räknar de ju på 28 dagars mens och min är (ja inte i höstas när jag ammade) 30 dagar.

Men men blir kul att se bebisen igen! Allt såg bra ut nu, hon kunde se allt förutom hjärtat i närbild och profilbild. Moderkakan är i bakvägg, jag var nästan helt säker på att den var i framvägg då jag känner bebisen lite svagare än med sonen och då låg moderkakan i framvägg. Enligt barnmorskan på ultraljudet spelar det inte så stor roll hur moderkakan ligger för att man ska känna men att det tar längre tid att känna bebisen utanpå magen om man har moderkakan i framvägg, det var nytt för mig!

Det var i alla fall en supersöt liten plutt och så skönt att få se att den lever och att det är en bebis där inne! Att jag inte inbillat mig! Och det är en liten lillebror i min mage :) Barnmorskan visade mig snoppen, såg ut som ett vitt litet sträck :P

Väntar med att ändra bebisen bf datum till efter nästa ultraljud.

Svar på tråden Augustibebis 2012