Inlägg från: Tina lind |Visa alla inlägg
  • Tina lind

Augustibebis 2012

Stövelkatten skrev 2012-03-07 09:58:10 följande:
    Jag vet inte, vi har haft inskolningsperiod på alla förskolor sonen gått på, även då han bytt från en vecka till en annan, så de tänker nog inte bara på att man ska vara utan föräldrarna, utan även på att det är ett nytt ställe.
    Fast är du säker på att det är inskolning för er båda där du ska vara med?

När min lillasyster började sexårs (hon är sju år nu) så hete det att det var inskolning första veckan. Men det innebar inte att föräldrar skulle vara med förutom första dagen. Sedan var det inskolning för barnet, kortare dagar och mer speciella aktiviteter. De började några dagar tidigare än ettan, för att de skulle få vänja sig vid att bära brickan i matsalen och dylikt, bli lite varma i kläderna helt enkelt.
  • Tina lind
    DetGodaLivet skrev 2012-03-07 10:39:06 följande:
    Ja precis, så brukar det vara här med samt att det oftast finns en rad tillfällen på våren då man går på inskolningsbesök med sin förskola. Då brukar barn som ej går i förskola inbjudas att delta med sina föräldrar, däremot de barn som går i förskolan har ju ej med sina föräldrar på detta.
    Ja så är det här med! Min syster fick börja i en skola som inte är den närmast dagis, dit de andra barnen skulle (vi bor bredvid den skola och det är en skola med väldiga problem i ledningen så den valde mina föräldrar bort...) så en pedagog på min systers förskola följde med min syster och hälsade på skolan som hon skulle börja i. Jättekul att de tog sig tid till det, att undvara en personal för ett barn.

Jobbar du som lärare?
  • Tina lind

Grattis till alla er som varit på lyckade rul :)

Lyckan med att slippa kissa så ofta om nätterna var kort. Nu ränner jag på toaletten fyra gånger per natt igen. Men men det är bara fem månader kvar ;)

Igår bökade bebben runt massor! Sitter jag känner jag den rätt så långt ned, ligger jag så känner jag den strax under naveln och ut mot sidorna. Min rör sig mest på kvällarna, men det kan ju bero på att jag är mer avslappnad då.

Naimis- Hur gick det för dig att föda hemma? Det måste varit en jättesnabb förlossning! Ska du sättas igång denna gång?

Kampis- jag har också en väldigt bakåtlutande livmoder, så pass att det till och med är väldigt knöligt när de ska ta cellprov...Låter inte trevligt med spiralen...Jag som tyckte det gjorde lite ont bara när de skulle vrida och hålla på för att kunna ta cellprov...

Är det någon mer som är rh negativ och har en + bebis, och således kommer få ta en sådan där spruta i vecka 30?

• Tina lind

Imorgon går jag in i vecka 19, härligt att tiden rullar på även om det ibland känns som den står stilla.

Nu väntar en dag ute, det ser dystert ut men det är hela sex grader varmt redan. Ska pyssla om kaninerna lite och se om de inte har lust att para sig! Skönt att väntan på kaninungar bara är dryga 30 dagar.

Hoppas ni får en härlig helg :)

• Tina lind

Sommaren12- Amningskudde kan du ju alltid köpa senare om du känner att du skulle behöva det. Jag tänker köpa en sådan denna gång. Hade alltid kudde under armen när jag ammade, annars fick jag så ont i armen och axeln, behövde få upp armen lite liksom. Blev inget sådant köp förra gången men nu i efterhand hade jag använt min flitigt så denna gång ska jag införskaffa en.

Sedan är det bra att ha torra tvättlappar som du tvättar rumpan på bebisen med, det är så lätt att de får utslag eller reagerar på våtservetter (det brukar man inte rekommendera i början, om det inte är nödfall när man är ute och så).

Inotyol (osäker på stavningen) är den bästa salvan för röda rumpor, den lägger sig liksom som ett skyddande lager, den är väldigt fet. Kanonbra och ett måste! Bepanthen är bra mot torr hud men den klarar inte röda rumpor, den är för lös i son konsistens.

Många små handdukar, går åt till läckande bröst, blöjbyten och eventuella kräkningar. Köpte en "amningshandduk" förra gången i en babyaffär, rea på den. Och jäklar vad den var bra! Len mot brösten men ändå sög den upp enormt bra! Jag tyckte frotté kunde vara lite väl hårt mot bröstvårtan. (jag hade mycket mjölk så jag fick hålla "trasan" emot den andra tutten när jag ammade för det forsade som bara den...Urtvättade kökshanddukar (som är riktigt slitna) är också sköna emot brösten.

Amningspump var ett måste för mig. Ammade ut i början när det spände för mycket och så var jag inlagd på sjukhus när sonen var tre månader och då ammade jag ut massor med mjölk. Kanonbra köp!

Köp inte för mycket kläder i strl 50, många bebisar är ju längre än 50 när de kommer och då kan de bara ha 50 när de är på bb (de är ju så "ihoptryckta" då). Omlottbodies är ett måste som någon redan skrivit. Man vill inte behöva dra över huvudet när de är helt "nya".

Mjuk babyfilt att ha med redan på förlossningen. Min plutt fick blöja och mössa på sig sedan svepte jag in honom i filt första dagen, ville ha honom nära nära utan kläder på honom.

• Tina lind
    LiJon skrev 2012-03-10 11:48:56 följande:
    Åh, vad mysigt med kaniner och ungar! Födde upp dvärgvädurar när jag var yngre och blir alltid kaninunge-nostalgisk när det börjar dofta vår ute

Här knallar det på, gick in i vecka 18 igår enligt nya RUL-beräkningen. Är dock sjuuukt orolig och deppig, tredje dagen idag som jag inte har känt av bebisen Har ju känt flera gånger om dagen senaste veckorna och till och med utanpå, nästan så fort jag satt/lagt mig ner. Och nu nada. Tyckte jag kände några konstiga ryckningar därinne igårkväll, men liksom bara bak mot tarmarna... Jättekonstig känsla. Tänker om bebisen vänt på sig på något vis och mest sparkar inåt så att det inte känns lika tydligt? Jag som sett framemot RUL nummer 2 nu i veckan börjar bli lika orolig som inför det första. Vill ju inte använda dopplern för mycket heller, men känner jag inget idag blir det nog så ändå.
    Ja men visst är det så! Så mysigt med små pälsbollar till våren. Jag har dvärgvädurer med rex, satin och satinrex päls. Och det blev i alla fall två lyckade parningar, så förhoppningsvis blir det smått om några veckor.

Det är säkert ingen fara alls! Så är jag med emellanåt och då nojjar jag så otroligt och blir så negativ. Men bebisen har säkert bara ändrat ställning så den sparkar inåt istället som du skriver. Veckan som kommer lär du känna bebisen igen tror jag! Vilken dag har du RUL?
  • Tina lind
    DetGodaLivet skrev 2012-03-10 17:50:20 följande:
    Jag har aldrig använt amningskudde mycket, köpte ingen senast och skulle inte köpa nu om jag inte hade fått ärva en. Men en del anväder dem mycket, beror lite på hur man föredrar att amma. Jag ligger helst och ammar. Vi har perfekt soffa för det också...stor bred och lagom hård.
    Nej precis allt beror ju på hur man ammar och det är ju inte lätt att veta på förhand!

Vilken skön soffa! Jag låg och ammade på nätterna men kunde inte göra det på dagen. Iof hade det nog gått i min soffa för den är rätt så djup men när jag låg ned så rann det så otroligt mycket ur bröstet som bebisen inte sög på, mer än om jag satt och då blev det så otroligt bökigt med handdukar...(i sängen hade jag alltid fyra handdukar redo + en att "binda in tutten i" :P)Kändes som jag alltid luktade sur mjölk eller bebiskräks :P Ny tröja precis innan jag skulle iväg hem till någon och ändå hann det bli kräks eller mjölk på...

Vad mycket bra du hade handlat också! bytardag eller? Vilket otroligt bra pris på babysittern!
  • Tina lind

Är det någon mer än mig som tycker avgaser och bensin från bilar luktar oerhört gott nu? Jag tycker det alltså inte när jag inte är gravid men nu doftar det ljuvligt! Tycker spolarvätska luktar väldigt gott också.

Nu ska jag sätta mig i soffan och vila lite. Hoppas ni får en fin kväll :)

• Tina lind

Novixi- Det var så jag tänkte använda amningskudde. Jag använde vanliga kuddar förra gången precis så som du skriver, men fick liksom stapla fler på varandra. Hade tänkt titta på en sådan med "kulor" i, var din en sådan där NG eller vad de heter?

Att du inte läcker mjölk ännu är inte ett tecken på att du får mindre mjölk denna gång, frågade min bm och det är olika hur kroppen förbereder sig bara. När plutten väl är ute så kommer mjölken!
    Jag läckte vid vecka 19 förra gången, men mer som att det blev små "skorpor" (torkad mjölk) på bröstvårtan som jag upptäckte när jag klädde av mig, då kunde jag även se den där klara vätskan men jag behövde inte ha amningsinlägg eller så, det handlade bara om milimeter.

Vecka 19 idag, en vecka kvar till halvtid och åtta dagar kvar till mitt rul. Ska försöka att inte längta bort hela veckan :P Sedan måste jag ha ett nytt delmål och det får bli vecka 30, då ska jag ta en sådan där spruta för att jag är rh negativ och bebisen positiv och då känns det som att barnet borde klara sig utan några större men om den föds.

• Tina lind
    Helenaa skrev 2012-03-11 08:22:58 följande:
    Tjohoooooo v.20+0 idag. Bara halva kvar då :) Sitter på jobbet nu...har haft en hemsk vecka. för det första så åkte maken iväg på jaktprov med en av hundarna till tossåsen onsdag morgon och kommer hem ikväll. Har själv bihåleinflammation, hosta sen 4 veckor tillbaka och dessutom jobbar jag 30 timmars helg. I förrgår hände det som inte ska/får hända. En tjej som hyr in sin häst hos oss (aldrig tyckt om hästen) sparkade ihjäl en av mina älskade hundar....naturligtvis då Ja är själv hemma...så jag var panikslagen hela fredagen och grinade hela dagen... Och som sagt, bihåleinflammation på allt detta, OCH mata och sköta X antal djur innan, mitt på dan, och efter jobbet...spyr då jag ansträngt mig för mycke (av hostan). Var bara tvungen att klaga av mig lite......
    Åh gud så hemskt! Usch jag får tårar i ögonen :( Beklagar verkligen! Lagom roligt när man redan mår piss pga att man är sjuk dessutom. Fy så hemskt, det gör så ont att förlora djur.

O Hanna O - Ingen fara man får ligga på rygg, det är i slutet av graviditeten som det kan trycka på så man inte kan ligga på rygg. Men då kommer du känna obehag och ändra ställning, och känner du inte obehag är det ingen fara! Jag kände det aldrig, låg på rygg fram tills sonen kom. Kan vara olika hur det trycker på enligt min bm.
Svar på tråden Augustibebis 2012