• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • cupcakekiller

Första gången sen jag slutade röka i v.6 så är jag extremt röksugen..Vill ha kaffe och cigg på balkongen, mööh!

• Ellenbmt

Natlup- om det är en tshirt kan den passa. Men 40-44 är prematur storlek, alltså förtidigt födda, men som jag sagt tidigare så hade min dotter 44 och hon var 46 lång och vägde 2600

• Fyran2012
    Tifan skrev 2012-03-27 13:26:48 följande:
    Fyran2012: gå genom MVC! De har mer kunskap om foglossning och sjukskrivning kring det! Hoppas att du kan få hjälp så du slipper att ha det jobbigt! Jag är själv sjukskriven 50% pga foglossning men kommer snart inte orka jobba mer! Håller tummen för att du träffar en trevlig o förstående läkare!
    Ja jag tänker likadant. Läkaren på vårdcentralen som sjukskrev mig två veckor, sa att han inte tänkte nämna i papprena att jag var gravid utan bara gå på ryggen & olyckan, för att fk ogärna beviljar om man är gravid.. Sjukskrivningen går ut på lördag & jag jobbar egentligen på söndag..så senast fredag behöver ju jag träffa nån & vad jag förstår är det lååång väntetid på barnmorskans läkare..

Tror jag ringer vc på fredag & sen jagar bm;s läkare sen.
  • Stövelkatten
    cupcakekiller skrev 2012-03-27 14:22:03 följande:
    Första gången sen jag slutade röka i v.6 så är jag extremt röksugen..Vill ha kaffe och cigg på balkongen, mööh!
    Mmm.... Hjärta
    undrar hur tusan jag ska hålla mig rökfri efter förlossning och ammning. :-S
    Challelotten skrev 2012-03-27 13:45:07 följande:
    Någon som har testat tens? Hade tänkt göra det med dottern men det blev aldrig av och funderar på att verkligen testa denna gång. Vet att man måste boka en i god till till förlossningen.
    Jag hade Tens förra gången, men mest för att hjälpa mot foglossning och förvärkar. Den var rätt meningslös när väl värkarbetet kom igång, tyckte jag. Men kanske i kombination med lustgas? Provade aldrig lustgas förra gången.
  • 14mars

Finns det någon som har gjort någon "checklista" för va man typ behöver köpa och hur mycket kläder man behöver köpa osv, som ni skulle vilja dela med er av? :)

• DetGodaLivet
    14mars skrev 2012-03-27 16:34:16 följande:
    Finns det någon som har gjort någon "checklista" för va man typ behöver köpa och hur mycket kläder man behöver köpa osv, som ni skulle vilja dela med er av? :)
    Vad man behöver varierar ju från person till person, hur man lever och hur ofta man tvättar osv.

Eftersom jag köper det mesta begagnat har jag gjort en lista mest för att komma ihåg att titta efter rätt grejjer på loppisar/bytardagar. Det som är märkt * har jag redan köpt/fått. Kommer säkert tillkomma något med.Det jag inte hinner hitta innan tar jag efteråt utom när det gäller mer akuta grejjer. Men bra att börja kolla i tid, blir billigare så.

-Liggvagn*
    -Skötväska + skötbädd* 
    -Regnskydd till liggvagn
    -Leksakshänge till liggvagn* 
    -Kudde, lakan, filt till liggvagn*
    -Plastad frotté*
    -ev.lammfäll
    -Gallerfilt till säng
    -Kudde till säng
    -Sovpåse  (istället för täcke) *
    -Skötbord
    -Skötbädd (dyna)
    -Tvättlappar i frotté
    -Engångsblöjor och bindor till första tiden hemma*
    -Tygblöjor*
    -Nätkasse till tygblöjor
    -Rispapper     
    -Napp*   
    -Termometer
    -Hårborste (mest för skorv hår brukar inte mina ha så värst)
    -Badlakan
    -Bärsele*    
    -Bärsjal i trikå *
    -ev. ringsjal
    -Amningsinlägg
    -Mjölkuppsamlare*
    -Bröstpump*
    -Amningsnapp
    -Sovtopp 
    -AmningsBH    
    -Amningströjor* 
    -Kläder, ca 15 set i vardera storlek + 3 pyjamas, några tunna mössor, strumpor, ytterplagg *
    -Babysitter*
    -Elektronisk babyvakt 
    -Någon bra tjock filt att ligga på på golvet
    -Babyskydd (bilbarnstol)*

• Saftmedbulle
    Sommaren12 skrev 2012-03-27 02:24:38 följande:
    Lite kul förresten på tunnelbanan. Var så trött och det var fullt med folk men en man såg min mage och erbjöd mig sin sittplats! :) måste betyda att man börjar bli ganska tjock nu, blev lite snopen haha. Men väldigt behändigt ;)

Och en sak till: hur gör ni med badkläder i sommar? Provade en tankini för mammor men den var precis lagom för magen dom den är NU, kommer inte alls få plats sen. Känner mig tveksam till bikini men isf kan man väl ha en vanlig?! Måste man liksom verkligen ha en gravidanpassad?
    Jag tänker definitivt ha bikini... ska inhandla en i juni :) En vanlig tror jag funkar.
  • Sommaren12

Vanlig bikini it is! :)

Hur gör ni med järntabletter? Min barnmorska har inte sagt nåt till mig att jag ska ta det men har ju inte träffat henne sen inskrivningen (då var det inte aktuellt) och nästa blir ju i v 25. Min app sa att järn får många ta från mitten av graviditeten.  

• NiniMe
    Sommaren12 skrev 2012-03-27 17:57:53 följande:
    Vanlig bikini it is! :)

Hur gör ni med järntabletter? Min barnmorska har inte sagt nåt till mig att jag ska ta det men har ju inte träffat henne sen inskrivningen (då var det inte aktuellt) och nästa blir ju i v 25. Min app sa att järn får många ta från mitten av graviditeten.  
    Känner du dig tröttare än vanligt? Isåfall är det ett tecken på att du kan behöva järn, man kan även se om man skulle bli mörkare under ögonen...
  • Kampis

Jag tänker inte använda bikini i sommar, väljer att bespara allmänheten min randiga mage (sedan förra grav) :D Sen ska man ju inte sola bristningarna heller så ytterligare en anledning att ha baddräkt :)