• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Issan8

tack för tipset, nej inte läst den, hur får man en toppenförlossning, hade du övat mycket andningsteknik?

• mammsen
    Blomsterfröna skrev 2012-03-26 16:51:51 följande:
    Hur ska man klä dom små bebisarna sommartid? Nu kommer man ha en nyfödd mitt i aug. Hur ska ni göra??
    Min dotter är ju förr i dec, men jag föredrog då att ha pyjamas på henne första 2 veckorna, de är lite luftigare än body och byxor och trycker dessutom inte i den känsliga magen, föredrog dessutom pyjamaser med fötter eftersom de lätt blir kalla och lite blåa om händer och fötter just i början,, Korta armar och byxor på kläder kommer jag undvika om det inte är VÄLDIGT varma dagar tror jag, alternativt bara svepa in naken bebis med blöjja i en tunn filt =)

I vagnen och bilen har jag nog vanliga kläder som inte är för varma och är del lite kyligt/blåsigt så kommer jag ha filt/täcke så man lätt kan anpassa om man behöver ha varmare/svalare, jobbigt att klä på bebis för mycket och vara tvungen att ta av ett lager, bättre med lagom kläder och filt/täcke tycker jag =) 
  • Millas
    Kampis skrev 2012-03-26 18:58:53 följande:
    Ang storleken i början som just nu diskuteras i bildtråden så går jag mot strömmen lite.. Min dotter var 49 cm lång och 3540 g tund 1 dagar övergången och drunknade nästan i strl 50cm i början. Speciellt byxor brukar man kunna ha en storlek mindre då de inte ha raka ben ungarna.
    Ja det där är nog väldigt olika. Här satt strl 50 som ett korvskinn redan på BB han var 53 cm lång så det kanske inte var så konstigt?
  • mammsen
    Issan8 skrev 2012-03-26 19:16:11 följande:
    tack för tipset, nej inte läst den, hur får man en toppenförlossning, hade du övat mycket andningsteknik?
    Nej inte övat något alls, men det står lite om andningsteknik däri =)
    Fast förenklat, inget i boken är sådär knepigt och jobbigt att förstå sig på så man bara går och oroar sig för att göra fel utan har mer budskapet att det viktiga är ATT man andas! Men sedan kan man läsa fördjupningarna och olika andningstekniker och vad andra anser är possitivt och negativt med just de teknikerna,, 
       Men det rör sig mycket om det praktiska runtomkring som hur allt går till när man kommer till förlossningen och handlar om att förbreda er som föräldrar på det man kan förbreda sig för. Budskapet med boken är nog i grund och botten att känna sig trygg och lugn och våga stå på sig och känna att man har rätt att stå på sig och vara frågvis om man undrar över något. 
       Inför första förlossningen läste jag denna boken ganska tidigt och hann aldrig få några förlossningsrädslor, jag längtade efter att värkarna skulle sätta igång och tyckte det skulle bli jättespännande!! Jag körde lixom på utefter vad jag tyckte kändes bäst just för stunden och valde varmt massagebad, akupunktur och lustgas som bedövning, det var nog vid en eller 2 värkar som jag skrek att "jag ville dö och ha någon starkare jävla bedövning och få ut ungen nu för i helvette någon gång då!!" haha Det var mellan den aktiva fasen och krystningsfasen eller vad man ska säga, men mellan 2 krystvärkar så utbrast jag att "detta kan jag ju göra igen" så när jag säger att jag hade en toppenförlossning eller en drömmförlossning menar jag ju inte att den var smärtfri, men jag fick aldrig panik eller kände mig hjälplös utan hadde ganska mysigt med tända ljus och sällskapspel mellan värkarna.. Det gjorde såklart skitont men smärtan satt ju inte alls på de ställena som man tänker sig och det är inte alls att föda fram barnet som är värst,, svårt att förklara,, 
       Men! nu till denna förlossningen har jag oroat mig som tusan och haft lite ångest men jag har iallafall läst i denna boken om förlossningen igen och känner mig så mycket lugnare igen! Hatar alla böcker som bara focuserar på smärta, smärtlindring, komplikationer och allt som kan gå fel! Det går ju trots allt oftast bra, och när man känner sig trygg och lugn går det oftast både snabbare och lättare =)

Oj! Vad långt det blev nu! Sorry!!
  • Kampis
    Kampis skrev 2012-03-26 18:58:53 följande:
    Ang storleken i början som just nu diskuteras i bildtråden så går jag mot strömmen lite.. Min dotter var 49 cm lång och 3540 g tund 1 dagar övergången och drunknade nästan i strl 50cm i början. Speciellt byxor brukar man kunna ha en storlek mindre då de inte ha raka ben ungarna.

Men vad bra at jag korrireringsläser innan jag postar.  12 dagar övergången ska det stå!
  • mammsen

Åh! Nu har jag plöjjt mig igenom de sidorna jag missat! Så nu måste jag skriva det jag kom för att göra!!

Vi var på extra RUL på emmasultraljudsklinik idag och det är minsann en liten prins vi ska ha!
    En lat liten trotsig en som inte vill visa upp sig utan bara ligger och trycker sig mot moderkakan! Haha

Besöket kostade bara 850kr och det tog ca 50min, Vi fick 6st stora bilder (i vanlig fotostorlek typ) samt bilder på en skiva =) 19+1 idag och jag är såååååå Lycklig!!

När vi berättade för dottern att hon skulle få en lillebror sa hon bara "Neeeej!!! inte en kille!!!" Hon önskade sig en lillasyster haha sedan sprang hon upp till mormor och bara skrek på vägen upp att "Mormor, mormor jag ska få en lillebror" <3 

• Ellenbmt

Min dotter va 46cm vägde 2600 och 44 va pösigt! 50 fick vi vika upp HALVA ärmarna på..

• LiJon
    mammsen skrev 2012-03-26 19:04:45 följande:
    Så är det för mig med =)
    Men nej de brukar inte lyssna på hjärtljuden, däremot får du ju se hur hjärtat slår om du intye redan sett det!
    Som om det blinkar ser det ut =)

Skönt att höra att andra har det lika Fast det är inte RUL jag ska på imorgon, det har vi redan varit på. Ska på vanligt barnmorskebesök så frågan var om de brukar lyssna på hjärtljuden. Verkar vara lite olika så jag får se imorgon helt enkelt, har jag inte känt bebisen då så ber jag nog henne lyssna i vilket fall
  • cupcakekiller

Möööh vad det inte är min dag idag.
    Är galet irreterad på pappan till mitt barn och sen fick mitt ex helt plötsligt lust att smsa en väldigt massa "fina" saker helt oprovocerat.
    Har lust att bara dra täcket över huvudet, stanna inne i en vecka och inte prata med någon,
    tror inte att mina hormoner gör saken bättre heller, har vart kinkig och trött hela dagen.
    Ja, nu låter jag lite gnällig men måste få klaga av mig någonstans..