• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • O Hanna O

Jag har i början av agusti!!! men räknar med 14 dars övertid...så i mitten på agusti är det nog lite små kyligt fleeceoverall ska då min ha...samt några stickade koftor! annars får vi se vad det blir måste ju ta igenom alla kartonger med pyttekläder sen sonen!

Stod och höll i massa tummen kläder på halva priset men köpte inget...vågar inte riktigt än!  

• Kampis

vart bor du hanna o? Här i småland brukar det vara skitvarmt i mitten av augisti när skolorna startar igen, vi aknske skulle säga var vi bor när vi skriver om detta egentligen då det kan skilja mycket i temperatur beroende på vart man bor...

• Saftmedbulle
    oxle bo skrev 2012-03-26 17:51:01 följande:
    En fråga tjejer, Är det farligt o sova på magen? Jag är i v23 o har ganska stor mage. Men brukar vakna av att jag ligger på magen..
    Tror inte det är farligt. Brukar oxå ligga på mage (bebisen är ju skyddad där inne...).
  • Stövelkatten
    oxle bo skrev 2012-03-26 17:51:01 följande:
    En fråga tjejer, Är det farligt o sova på magen? Jag är i v23 o har ganska stor mage. Men brukar vakna av att jag ligger på magen..

Samma här! i början gick det inte alls på mage, men nu funkar det som vanligt. förutom att en viss tjej kanbli lite sparkig. ;)
    O Hanna O skrev 2012-03-26 17:57:22 följande:
    Jag har i början av agusti!!! men räknar med 14 dars övertid...så i mitten på agusti är det nog lite små kyligt fleeceoverall ska då min ha...samt några stickade koftor! annars får vi se vad det blir måste ju ta igenom alla kartonger med pyttekläder sen sonen!

Stod och höll i massa tummen kläder på halva priset men köpte inget...vågar inte riktigt än!  

Jag håller nog med, låter väldigt varmt med fleece i mitten av augusti, brukar ju vara sommarvärme än. Men som sagt; bor i sthlm. :)

För tjejen blir det bara någon tunn kofta. I vagnen är man ju skyddad.
  • Stövelkatten
    Blomsterfröna skrev 2012-03-26 16:51:51 följande:
    Hur ska man klä dom små bebisarna sommartid? Nu kommer man ha en nyfödd mitt i aug. Hur ska ni göra??

Generellt klär man sin bebis som sig sjalv. Sen får man lägga till faktorer som att det ar lä i vagnen, en bärsjal är som åtminstone ett lager kläder osv.

Och givetvis skydda bebishuden mot sol.
  • Kampis

Ang storleken i början som just nu diskuteras i bildtråden så går jag mot strömmen lite.. Min dotter var 49 cm lång och 3540 g tund 1 dagar övergången och drunknade nästan i strl 50cm i början. Speciellt byxor brukar man kunna ha en storlek mindre då de inte ha raka ben ungarna.

• DetGodaLivet

Har köpt allt från kortärmad body med shorts till tunn fleecewrap (overall/filt). Har fått alla barn vid ungefär samma årstid och min erfarenhet är att det ungefär kan vara vilket väder och temp. som helst i slutet på augusti beroende på tidpunkt på dagen samt vädrets nycker.

Jag har INGA babykläder sparade, sparar generellt väldigt lite kläder mellan barnen över huvud taget och nu hade vi inte planerat en till. Men har redan köpt på mig/ärvt typ en full ikeakasse med kläder redan.   

• Issan8

jag bor i Schweiz och förra året i aug hade vi 32 grader här i flera veckor, så frågan är om min bebis som ska komma 7 aug kommer få leva i bara blöjan första tiden om det är lika varmt.

Jag har köpt 4 bodysar i strl 50 men tänker nog inte köpa fler i 50, har flera i 56 sen får man shoppa mer när bebis har kommit. Men eftersom att vi inte har släkt och ett fåtal vänner här i Schweiz så vill jag ha så det räcker hemma första veckan för vi har ingen så där man bara kan ringa å be köpa med sig bebiskläder Rynkar på näsan 
    fleece å yllekoftor är nog inget att ens tänka på här nere förrän i sep 

• DetGodaLivet

Till mig själv har jag köpt en sådan där vindtät fleecetröja från Polarn o Pyret som man kan dra ned dragkedjor på siorna på och fälla ut extrapaneler när magen växer. Superpraktiskt, räcker som ytterplagg för mig i sommar.

• mammsen
    LiJon skrev 2012-03-26 10:53:42 följande:
    Sen har jag en fråga till. Jag verkar ha en bebis som är jätteaktiv tre-fyra dagar, sen helt lugn tre-fyra dagar och sådär går det runt. Men jag blir ju likförbannat lika orolig varje gång hon blir sådär lugn och jag knappt känner henne alls, och nu har jag inte känt riktigt sedan i torsdagskväll någon gång. Ska till BM imorgon första gången efter RUL, brukar de lyssna på hjärtljuden då?        
    Så är det för mig med =)
    Men nej de brukar inte lyssna på hjärtljuden, däremot får du ju se hur hjärtat slår om du intye redan sett det!
    Som om det blinkar ser det ut =)
    Issan8 skrev 2012-03-26 10:56:51 följande:
    Har ni börjat fundera på och läsa på om förlossningen? Flera av er är ju flerbarnsmammor  så ni vet ju redan hur det kan va men är det bra/dåligt att läsa på mycket och bilda sig en uppfattning om hur man önskar sig att det ska gå?
     Den bästa och vettigaste boken jag läst är MAMMA PAPPA BARN och är skriven av Lisa fabre, den handlar om både Graviditet, förlossning och bebis och riktar sig till både mamman och pappan..
    Jag läste den innan min första förlossning och den fick mig att bara fatta att jag skulle fixa det och jag hadde inte några direkta rädslor inför förlossningen, den fick mig att focuser på allt det spännande och roliga! Bland annat står det om vad som händer när man kommer till förlossningen, hur man brukar bli bemött och vilka undersökningar som brukar göras och varför osv, den focuserar inte bara på smärta, smärtlindring och allt som kan gå fel! Utan tvärt om så får man en ganska klar och tydlig bild på alla praktiska saker som kommer att hända samt även allt annat som andra böcker tar upp med.
    Nu inför denna förlossningen så har jag börjat oroa mig en del även om jag hade en toppenförlossning sist där jag kände mig lugn och sansad hela tiden, men häromdagen tog jag fram boken och nu känns det lixom tryggt igen =) Toppenbok! Någon mer som läst den?