• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12
    NiniMe skrev 2012-03-27 18:03:05 följande:
    Känner du dig tröttare än vanligt? Isåfall är det ett tecken på att du kan behöva järn, man kan även se om man skulle bli mörkare under ögonen...
    Jag vet faktiskt inte haha... Tror inte det men jag är allmänt rätt trött.
    Några sa att det bara är att börja på eget bevåg, men man vet aldrig med mina mediciner, sånt ska ju kollas om det funkar ihop. Antar att det är bäst att ringa och kolla. Tänkte bara se hur ni gör eller vad era barnmorskor sagt? 
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-03-27 17:57:53 följande:
    Vanlig bikini it is! :)

Hur gör ni med järntabletter? Min barnmorska har inte sagt nåt till mig att jag ska ta det men har ju inte träffat henne sen inskrivningen (då var det inte aktuellt) och nästa blir ju i v 25. Min app sa att järn får många ta från mitten av graviditeten.  

Men de mätte väl din järndepå då? Nu för tiden kan de ju förutsäga ens behov av järn på ett helt annat sätt. Jag fick brev hem några veckor efter inskrvningen om att börja ta järn.
  • Sommaren12
    DetGodaLivet skrev 2012-03-27 18:26:45 följande:
    Men de mätte väl din järndepå då? Nu för tiden kan de ju förutsäga ens behov av järn på ett helt annat sätt. Jag fick brev hem några veckor efter inskrvningen om att börja ta järn.
    Ja hon tog ju ett blodprov och det såg jättefint ut sa hon "Tjockt och fint blod" så jag behövde inte ta nåt järn sa hon. Men tror hon menade då. Hon sa inget om hur det skulle va framöver, men antar att jag kan vänta till besöket i v 25 kanske?
  • Sommaren12

Nån som har nån koll på hur det fungerar att köpa och ta med sig hem en barnvagn när man är i USA?

• astro

Hur gör ni med järntabletter? Min barnmorska har inte sagt nåt till mig att jag ska ta det men har ju inte träffat henne sen inskrivningen (då var det inte aktuellt) och nästa blir ju i v 25. Min app sa att järn får många ta från mitten av graviditeten.  
    Jag äter rätt så järnrik mat men tar ändå blutsaft. Hade bra järnvärde hos BM men det är ju långt till nästa besök och lite extra järn kan inte skada; blutsaft är ändå snällt mot kroppen. 

Tål man socker så är messmör bra också. Likaså blodpudding och vanligt vitt bröd.

Oavsett tabletter eller annat järn är det viktigt att äta/drickas något c-vitaminrikt samtidigt, då tar man upp järnet bättre. Däremot ska te inte drickas tillsammans med järnrik mat eller järntillskott. 
  • Aprilia1977

var hos BM förra veckan som sa att jag låt lite lågt i järnet... så nu dricker jag blutsaft.. Har blivit så dålig i magen av järntabletter.

Jag hoppas iaf att Blutsaft är ok.. har läst någonstans att man inte ska få i sig så mkt örter....hmm...

:) Kolla iaf med BM nästa gång du är där. Glad   
  • Juliette
    Sommaren12 skrev 2012-03-27 18:36:44 följande:
    Nån som har nån koll på hur det fungerar att köpa och ta med sig hem en barnvagn när man är i USA?

Har en vän som gjort det. Fick väl checka in som extra bagage tror jag, men de sa att det inte var några problem alls.

Jag har köpt en baddräkt. Den här:  http://nelly.com/se/mammakläder/badkläder/baddräkter/carriwell-100264/mama-swimsuit-7566-14/. Jättefin! Men undrar också hur mycket mage som kommer få plats i den....

Min BM sa att jag skulle börja ta järntabletter från v 20, så det har jag gjort. Tar en Niferex varannan dag.
  • Fyran2012

Min barnmorska (i Kalmar) sa till mig att om jag inte hör något från henne, ang provsvaren vid inskrivningen) skulle jag börja ta järntabletter vecka 20 för då behövde de flesta.
  • Sommaren12

Juliette: fin!! Har du fått hem den än och provat? Du får utvärdera och skriva igen! :)

Har aldrig provat blutsaft, hur smakar det? Låter äckligt ;)