• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • LindaPernilla
    Hej allihopa!!

Hoppas allting är bra med er och era magar! Roligt att läsa att det gått så bra på RUL för många. Det var minsann en upplevelse att se den lilla "räkan" som vi så fint kallar bebis! ;)

I veckan var vi och köpte barnvagn! Vi kikade omkring litegrann på blocket och hittade en kanonfin barnvagn som vi ringde på.. och den fanns kvar! En Emmaljunga Edge Duo Combi. Som det känns nu så är den underbar!! Lätt att dra, snygg & praktisk! Fick med en oanvänd skötväska också.. :)

Annars så rullar allting på! Vi har nog kommit överens om namn också, jag och karln! YEY.. det trodde jag aldrig, faktiskt Men vi ska klura lite till, ett "back up" namn utifall! När sonen föddes så var jag stensäker på att det var en Jesper som vi bestämt. Dock tyckte pappan att Hugo var ett sånt tufft namn. Vad hände? Det var inte alls någon Jesper som kom ut - det var ju för tusan en Hugo!! Och så blev det

Vi tog ju inte reda på kön denna gång - så allt är så spännande! :)

Imorgon går jag in i vecka 21. Känns så häftigt att mer än halva tiden har gått!
  • Mamma070912

Godmorgon! 17+5 idag, imorgon är det dags för rul. Fortfarande orolig, ska bli skönt när det är gjort. Underbart att läsa att det gått bra för alla andra. Hoppas ingen annan behöver gå igenom vad pixel gör just nu. Tänker mycket på henne...

Jag hade tänkt att köpa tillbaka vårt babyskydd som vi köpte till första dottern för 5 år sedan i sommar. Vi hade den till 2 barn och sålde till en kompis. Sa till henne att hon gärna fick fråga oss först är hon skulle göra sig av med det och det skulle hon. Nu när jag frågade om hon ville sälja tillbaka så hade hon såld det till sin bror, som har det som extrastol, de har ingen egen bil. Nu börjar jag bli tveksam, ska jag använda detta skydd till ett 5te barn? Det togs i bruk juli 07, så det är ju inte för gammalt men börjar bli på gränsen.

Äntligen kom våra efterlängtade prinsessor!
  • A R
    Sommaren12 skrev 2012-03-27 02:24:38 följande:
    Lite kul förresten på tunnelbanan. Var så trött och det var fullt med folk men en man såg min mage och erbjöd mig sin sittplats! :) måste betyda att man börjar bli ganska tjock nu, blev lite snopen haha. Men väldigt behändigt ;)

Och en sak till: hur gör ni med badkläder i sommar? Provade en tankini för mammor men den var precis lagom för magen dom den är NU, kommer inte alls få plats sen. Känner mig tveksam till bikini men isf kan man väl ha en vanlig?! Måste man liksom verkligen ha en gravidanpassad?
    Skönt att någon visar hänsyn på tunnelbanan, bara att ta för sig Skrattande

Jag har fått ärva en (oanvänd!) jättefin svart gravid/amningsbadräkt från BOOB, det blir nog den och bikini.
    Har minst fyra bikinis idag men brösten lär inte få plats i någon av dem så det blir till att köpa nya!
  • Tesdy

Godmorgon.. Sitter på jobbet och allt bara snurrar för mig. Är det någon här som har något tips på hur jag dämpar detta? Alltså om det är någon som har erfarenhet redan...

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • godisbit
    Tesdy skrev 2012-03-27 09:09:27 följande:
    Godmorgon.. Sitter på jobbet och allt bara snurrar för mig. Är det någon här som har något tips på hur jag dämpar detta? Alltså om det är någon som har erfarenhet redan...
    Snurrar som i yrsel eller som i på väg att svimma? Låter obehagligt vilket som =(

Vet inte om det är ngt särskilt knep som gäller vid graviditet men annars brukar väl tipsen vara att:
    - Testa att lägga dig med benen högre än huvudet eller böj dig fram med huvudet mellan knäna... Funkar väl mest om det är blodtrycket som spökar.
    - Drick ett glas saft eller ta ngt sött att äta... Funkar väl mest om det är blodsockret som spökar.
    - Har ni ngt vilorum kan det ibland hjälpa att sova en stund... Funkar väl lite så där diffust, men kan vara skönt om man blir orolig och kan släppa det en stund. 
    - Sätt dig ute en stund... Frisk luft kan ju också göra att  man mår bättre så där lite diffust.
    - Testa att ändra ställning ifall det är bebismagen som trycker mot och försämrar blodcirkulationen vilket, har jag för mig, kan ta sig uttryck som yrsel och svimningskänsla?
    - Hjälper kanske inte på kort sikt, men om det inte ger sig kan det vara värt att kolla att du inte har brist på några viktiga mineraler....  

Hoppas det går över!! 
  • Tesdy
    godisbit skrev 2012-03-27 09:23:50 följande:
    Snurrar som i yrsel eller som i på väg att svimma? Låter obehagligt vilket som =(

Vet inte om det är ngt särskilt knep som gäller vid graviditet men annars brukar väl tipsen vara att:
    - Testa att lägga dig med benen högre än huvudet eller böj dig fram med huvudet mellan knäna... Funkar väl mest om det är blodtrycket som spökar.
    - Drick ett glas saft eller ta ngt sött att äta... Funkar väl mest om det är blodsockret som spökar.
    - Har ni ngt vilorum kan det ibland hjälpa att sova en stund... Funkar väl lite så där diffust, men kan vara skönt om man blir orolig och kan släppa det en stund. 
    - Sätt dig ute en stund... Frisk luft kan ju också göra att  man mår bättre så där lite diffust.
    - Testa att ändra ställning ifall det är bebismagen som trycker mot och försämrar blodcirkulationen vilket, har jag för mig, kan ta sig uttryck som yrsel och svimningskänsla?
    - Hjälper kanske inte på kort sikt, men om det inte ger sig kan det vara värt att kolla att du inte har brist på några viktiga mineraler....  

Hoppas det går över!! 
    Det är bara allmänt yrsel, Känns inte som om jag är på G att svimma. Jag var och spolade öronen igår pga av vaxpropp och då blev jag också fruktansvärt yr, men då sa sköterskan att det är lätt att man blir det av att få vattnet i örat där balansen sitter.
    Men  nu är det ju ändå nästan ett dygn sen det hände och det borde väl inte bli så igen utan att jag gör ngt med örat.
    Jag har tagit en banan nu och en cappucino (stavning??) men kanske skall ta en av dom turkiska peppartabletterna jag har här på skrivbordet för att se om det hjälper.
    Jag testar även nu om det är bättre att luta mig mer bakåt på stolen.

Tack för tipsen hittills.
  • astro
    Tesdy skrev 2012-03-27 09:09:27 följande:
    Lakrits. Inte så nyttigt men effektivt.
  • NiniMe

JAG ÄR DEMENT hahahaha... Det var inte idag jag skulle till läkaren.. Det var imorgon.... Satt där och väntade, till sist var jag tvungen o fråga, och nä imorgon har du tid Ninni HAHAHAHA...

DetGodaLivet skrev 2012-03-27 07:39:44 följande:
    Hoppas du blir sjukskriven då, inget kul att inte kunna "prestera fullt" om man känner att det drabbar andra, då hamnar man ju liksom i kläm där.

Mitt jobb är precis tvärtom. Det viktigaste är att jag är dä. Spelar ingen soll om jag skulle ha hela kroppen i gips och sitta parkerad mitt i rummet o göra inget. 

Jag jobbar som en resurs elever med autism och brukar ha hand om "svåra fall" (framför allt elever med mycket utåtagerande beteenden och agressivitet) så normalt skulle jag nog ha fått gravidpenning. Men just nu har jag bara en kille som jag jobbar med och han är så inkörd på mig efter flera år att han fungerar superbra ....så länge jag är där. Om jag är sjuk blir det kalabalik däremot så jag hoppas verkligen att jag slipper vara borta frånn jobbet.  

Han slutar till sommaren ändå så det passar perfekt. Det påverkar inte någon att jag går på föräldraledighet och har ingen stress att komma tillbaka till jobbet (som då blir ett  helt nytt uppdrag) och det känns himlans skönt då jag tänkt vara föräldraledig ca 3 år.

Ja jag känner mig mest till besvär, jag vet att mina kollegor vill underlätta för mig men det är svårt när det är en massa tunga lyft osv, dom blir ju också drabbade..
  • Tesdy
    astro skrev 2012-03-27 10:02:33 följande:
    Lakrits. Inte så nyttigt men effektivt.
    Men inte så effektivt som jag hoppades på Snurrar fortfarande. Får gå en sväng i korridoren och ta lite luft tror jag...
  • natlup

Var hos BM igår för återbesök. Fick äntligen höra lillans hjärta slå. Hjärtat pumpade så fint så först slog det 153 slag/minut sen lugnade hon ner sig och låg på på 148 slag/minut.  Vi fick även välja ett sjukhus igår, vart Huddinge med tanke på att de garanterar en plats åt partnern. Karolinska som vi tänkte ta först ska tydligen byggas om så blir svårt att få plats där. 

Hur är det med kuser? Har ni tänkt på vilka ni ska gå på?