• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Svipp

Mammsen - Och för mig var det tvärt om, badet gjorde att värkarna blev ännu starkare och jag var tvungen att gå upp för det var så hemskt. Tänk vad olika det kan vara! Man får prova sig fram helt enkelt och vara öppen för förslag från de som arbetar där.

• mammsen
    7eHimlen skrev 2012-03-29 13:20:16 följande:
    Det är väldigt skönt för mig som förstagångsföderska att höra att flera av er klarat er på "bara" lustgas/bad/akupunktur! Att det alls går! :D Jag är i vanliga fall nästan extremt smärttålig, men vet ju inte alls hur förlossningssmärtor känns, så jag funderar lite över hur man ska göra. Jag tror att jag kommer vilja bada o använda lustgas, men tänker verkligen försöka utan EDA om det går. Även om min syster o min bästa vän som precis fött barn lovprisar den så är det ju även mkt som kan påverka barnet o mig om man använder den så jag hoppas att jag klarar det utan!
    Så tack för att ni delar med er, man vågar ju tro att man kommer att klara det! :D 
    Det viktiga är ju att man känner trygghet, att testa med bad och lustgas från början och hinna lära sig det och sen kan man endå välja ett komplement om man vill, det kommer jag göra om jag känner att jag behöver,, dock tror jag inte i stundens hetta att jag kommer känna för det denna gången heller.. Alltså om ett par veckor till kommer ju alla* i tråden att vänta på att det ska sätta igång snart,, haha
    Och när man känner första svaga lilla dova värk fylls man ju av sån spänning och förväntan och allt på en gång!! Man hinner ju oftast vänja sig vid att värkarna ökar i intencitet, det är ju inte som på film Pang Bom och man har världens supervärk och 2 värkar senare krystar man för glatta livet ect..
    Det är ju lixom det som händer efter typ 40 veckor,, det är ju målinjen i graviditeten och sedan får man en liten urgullig "mini me" i modell pytteliten!!
    Det hade jag ju lixom inte fattat ens under förlossningen och bebisen som kom flygande i luften kom mer som en chock!! Det ä'r ju så svårt att föreställa sig!!! Jag viste ju att det skulle komma en bebis,, men,, ja,, det kändes bara så overkligt haha

• Albasmamma

Hejåhå: min dotter låg också i säte, därav planerat kejsarsnitt för mig. Men sonen därefter är född vaginalt utan komplikationer så jag hoppas att du också får möjlighet att uppleva det. 

Saftmedbulle: usch för deppdagar strul på jobbet. Jag blev på bättre humör ikväll, fick också fina komplimanger och mina nya kläder passade :)

Tin Tixie: jag har valt TryggHansa, har egentligen inte jämfört så mycket denna gång men vi har övriga barnförsäkringar där och är nöjda med deras service.

Har lagt upp en ny magbild i bildtråden, går in i v.23 imorgon.        

• mammsen
    Hejåhå skrev 2012-03-29 20:57:05 följande:
    Jag tänker ta förlossningen lite som den kommer och låta barnmorskorna guida mig till vilken smärtlindring, ställning osv som är bäst. Det känns inte som det är någon ide att försöka måla upp en bild hur man vill ha det, eftersom det är svårt att föreställa sig hur ont det gör och hur lång tid det tar samt eventuella komplikationer som kan dyka upp och läkningen efteråt.
    Jag förlitar mig på proffsen och känner mig lugn med det!
    Med dottern var jag sjukt påläst och taggad inför förlossningen. Sedan blev det snitt pga sätesbjudning i v39. Så den här gången tar jag det lite som det kommer.
    Förstår vad du menar, men det skadar ju inte när bm erbjuder en bedövning att veta något om den,, Sedan tycker inte jag man ska försöka bestämma något i förväg, utan mer vara öppen för förslag beroende på hur förlossningen fortlöper, dock vill jag ju veta vad det finns för olika kontroller de kan göra av bebisens hälsa och vad det finns för bedövningar osv så jag vet vad det är de erbjuder och slipper stå och förklara allt för mig på plats :P
    banana81 skrev 2012-03-29 21:00:11 följande:
    Jag har PCO och i princip ingen egen ÄL så detta är absolut inte planerat! Jag trodde inte att jag kunde bli gravid utan hjälp ens!
    Men jag har i min kalender antecknat när vi haft sex, och är rätt så säker på den 7:e... Aja, ungen kommer när den kommer, haha!!
    Jag har med PCO! Vi försökte bli gravida i 1½år!! Och lyckades tillslut utan hjälp =)
    Svipp skrev 2012-03-29 21:32:25 följande:
    Mammsen - Och för mig var det tvärt om, badet gjorde att värkarna blev ännu starkare och jag var tvungen att gå upp för det var så hemskt. Tänk vad olika det kan vara! Man får prova sig fram helt enkelt och vara öppen för förslag från de som arbetar där.
    Ja absolut! Men jag hoppas bad fungerar lika bra denna gången! Då kommer jag inte gå upp!! Då får de väll försöka dra upp mig isåfall :P
  • Kampis

Här är en till där badet gjorde allt 100 gånger värre till ingen nyta. Hade fruktansvärda värkar och öppnade mig en halv cm på 4 timmar.

EDAn tog bort smärtan i 1 timme, sen slutade de verka och gjorde mig förlamad i ena benet istället i ett dygn.  

• Mamma070912

Kul att läsa om era förlossningar Ingen förlossning är den andra lik. För er som inte fött tidigare så är nog mitt råd att inte tro eller förvänta er någonting, man får ta det som det kommer. Det som är superbra för någon är världen sämsta för någon annan. Jag hade själv superont och tappade fattningen totalt. Inför andra förlossningen var jag mest rädd för att tappa kontrollen så fatalt som jag gjorde med första. Gick på aurora-samtal osv. Så jag blir ju lite farssinerad av de som tycker att förlossningen var lätt och att det inte gjorde så ont som man kunde tro... Blir bara avis Inget nedlåtande om någon.

Mina gick ganska snabbt, särskilt första. Vilket är drömmen för många, men det blev inte så för mig. Hann inte med alls i vad som hände. Ont och panik är väll vad som först ploppar upp i hjärnan när jag tänker på det.

Andra förlossningen gick bättre, mycket tack vare aurora, men det är ändå den första, jobbiga, som jag tänker på när jag tänker på förlossningar över huvud taget.

Gud vad jag känner mig negativ i alla inlägg... får rycka upp mig. PUSS och KRAM! Sov sött alla vackra mammor<3

Äntligen kom våra efterlängtade prinsessor!
  • irruz

Husmodern: tror absolut att du kan hoppas på en liten tjej :) till mig sa dom att dom såg tre steck, o det ska vara blygläpparna o klitoris.. En vän till mig som är läkare berättade att dom oftast säger att det inte är het 100, framför allt när dom tror det är en tjej, då vissa pojkar tydligen kan utvecklas "sent" o därför misstas som en flicka. Men är dom osäkra så brukar dom inte säga ngt alls, bara att det inte går att se.. O en överläkare borde ju verkligen ha tillräckligt med erfarenhet för att se o veta vad man säger :) grattis till tösen!!

• NiniMe
    Hejåhå skrev 2012-03-29 20:57:05 följande:
    Jag tänker ta förlossningen lite som den kommer och låta barnmorskorna guida mig till vilken smärtlindring, ställning osv som är bäst. Det känns inte som det är någon ide att försöka måla upp en bild hur man vill ha det, eftersom det är svårt att föreställa sig hur ont det gör och hur lång tid det tar samt eventuella komplikationer som kan dyka upp och läkningen efteråt.
    Jag förlitar mig på proffsen och känner mig lugn med det!
    Med dottern var jag sjukt påläst och taggad inför förlossningen. Sedan blev det snitt pga sätesbjudning i v39. Så den här gången tar jag det lite som det kommer.
    Ett tips är ändå att läsa på om dom olika sakerna som finns.. Barnmorskan är givetvis där för dig men många gånger har jag upplevt folks upplevelser att barnmorskan har gett och gjort det som blir enklast för dom.... Ex att dom rekomenderar eda ganska omgående eftersom dom har lite tid att vara hos dig, födande ställning, liggande på rygg för det blir enklast för dom att se och hantera... Jag hade inga krav överhuvudtaget när jag fick ettan och jag tänkte som dig... Men nu så vet jag vad jag vill och jag vågar mer och det är min förlossning inte deras...
    Så läs ändå på, för och nackdelar med sakerna....

Många gånger litar man alltför mycket på vården/barnmorskan och absolut ska man det eftersom man ligger i deras händer, men man måste tänka på det som är bäst för en själv....

Jag rekomenderar mycket rörelse och stående under förlossningen, det hjälpte mig jättemycket och det var och är så mycket mer smärtsamt o ligga ner, ex när man ska kolla ctg, så vill dom gärna att man ligger ner och det var den värsta tiden..
    Har du mycket smärtor i ryggen så rekomenderar jag att stå framåtlutad, ex på alla fyra eller på knä och luta över ngt, ex din man, den ställningen tar bort lite av trycket från ryggen, och man kan få en liten paus i ryggen... Tänk logiskt, står man så kasar barnet ner fortare och detta gäller även vid kryst och själva födandet ner i kanalen...
    Om ni tänker er en naturlig (djurriket) förlossning så ligger inte något djur ner på rygg, inte människor i andra kulturer (äldre kulturer) utan dom står upp eller halvsittande när dom föder..

Jag VET att det är svårt att tänka på andningen, men försvinn in i andningen när värken kommer, fokusera på den och försök samarbeta med värken, SKITSVÅRT men det hjälper, så det är verkligen något jag tycker man kan skriva i sitt förlossningsbrev, att man vill ha hjälp att fokusera på andningen...
     Där hade jag mycket hjälp av lustgasen... Tappar du fokus under förlossningen är det viktigt att man har någon där som rycker en in i fokus igen.... säg till er partner att när du börjar få panik, så måste han ta tag i dig, få ögonkontakt och prata lugnt men bestämt, tagga dig att du fixar detta...