• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Svipp
    NiniMe skrev 2012-03-29 15:41:05 följande:
    Jag känner ingen speciell stolthet över min förlossning på det viset att jag ser ner på andra som inte klarat sig utan bedövning (ex ryggmärgsbedövning osv) Men jag är stolt över mig själv... Och en jävla känsla, empowering, verkligen..
    Det är så jag menar också! Vill man ha epuderal så ska man såklart ta det, jag skrek efter det vid andra förlossningen också, där vid 9-10 cm, men då var det försent. Jag menar precis som du, bara känslan av att jag överhuvudtaget klarade av att föda barn, den är så fantastisk! Jag kände mig som en superkvinna för att jag klarade det!
    mrsnoname skrev 2012-03-29 15:25:37 följande:
    Hemma igen efter RUL å lite shopping! Blev flyttade en dag från 22/8 till 23/8 och vi väntar en liten tjej som ska heta Alva :) Allt såg bra ut.
    Så kul! Grattis till lilla tjejen!
  • banana81

RockTheRebell: när har du bf? Jag hade själv räknat den till 28/8 men om jag ska flyttas två v så är vi ju i mitten på september!

• RockTheRebell
    banana81 skrev 2012-03-29 19:26:20 följande:
    RockTheRebell: när har du bf? Jag hade själv räknat den till 28/8 men om jag ska flyttas två v så är vi ju i mitten på september!

Det är 28/8 som är mitt bf. (Kan inte ändra i bf-tråden för allt blir en smörja...)  jag fick 24-25/8 av BM eftersom de räknar på 28 dagars. Men när vi var på ul i måndags blev det tillbaka till 28 som vi räknat med här. Så du har räknat rätt från dina siffror du tror/vet du har. Men kroppen är en knasig grej och har man vart naken kan det ju var äl 2 veckor senare med. Men det borde kännas lustigt då man i princip skulle ha mens när du hade äl (enligt honom ju) i så fall? Men har du inte haft mens innan nyår från den 7/12 och har ojämn eller lång cykel är det lika troligt. Det blir spännande att se vad nästa RUL säger! Måtten kan nog inte ha så fel som den mänskliga faktorn kan ^^ När skulle du haft mens? 
  • Saftmedbulle
    Albasmamma skrev 2012-03-29 10:44:55 följande:
    Välkommen TinTixie! Självklart får du vara med här. Grattis till den lille. Jag är beräknad 2 aug så vi är nästan lika långt gångna.

Usch, idag är deppdag...strul på jobbet och dessutom känner jag mig såå stor redan, får kommentarer nästan dagligen "oj, när är det dags? jaha, augusti...är du säker på att det inte är två?" Avundas er med liten söt mage!
    Oxå deppig- med strul på jobbet... blä! Enda positiva är att jag får höra att min mage är så fiiiin och det är ju kul :)
  • TinTixie

Ni kanske har diskuterad det här tidigare men är det någon som har koll på vilken gravidförsäkring man ska teckna? Jag har läst lite här & där men jag blir nästan bara mer förvirrad. Någon som har några tips? :)

• Hejåhå

Jag tänker ta förlossningen lite som den kommer och låta barnmorskorna guida mig till vilken smärtlindring, ställning osv som är bäst. Det känns inte som det är någon ide att försöka måla upp en bild hur man vill ha det, eftersom det är svårt att föreställa sig hur ont det gör och hur lång tid det tar samt eventuella komplikationer som kan dyka upp och läkningen efteråt.
    Jag förlitar mig på proffsen och känner mig lugn med det!
    Med dottern var jag sjukt påläst och taggad inför förlossningen. Sedan blev det snitt pga sätesbjudning i v39. Så den här gången tar jag det lite som det kommer.

• banana81

Jag har PCO och i princip ingen egen ÄL så detta är absolut inte planerat! Jag trodde inte att jag kunde bli gravid utan hjälp ens!
    Men jag har i min kalender antecknat när vi haft sex, och är rätt så säker på den 7:e... Aja, ungen kommer när den kommer, haha!!

• Grizabella

Allt gick bra på RUL idag, en livlig liten kille som inte var stilla en sekund  ,  ja det blir triss i killar, har ju killar sedan innan, klart lite besviken blir jag ju då jag alltid innan jag ens fick barn alltid önskat mig en tjej, men får sörja lite och att jag aldrig kommer få uppleva hur det är att få en dotter,visst är jag himla glad över killen i magen och att han är frisk. Ja det gick inte att ta miste på att det var en kille, han visade stolt upp sin lilla snopp så att vi absolut inte skulle missa det

Tog hela 50 minuter då det var en underläkarstudent som skulle öva/lära sig tyda ultraljudsbilder, så vi fick se knodden mycket, fick 3 bilder med mig hem som jag inte betalade något för som tack för att jag ställde upp sån att hon fick chans att öva.

Nytt bf 25 augusti, fast 

Ja som jag misstänkte låg moderkakan i bakvägg, det är därför jag känner sparkarna så mycket tidigare denna gång

• mammsen
    Albasmamma skrev 2012-03-29 09:28:54 följande:
    Mammsen: jag hade ett planerat kejsarsnitt och var inte sövd. Fick ha dottern och maken hos mig hela tiden efteråt. Däremot ett akut ks är inget jag önskar, men huvudsaken att mamma och bebis mår bra. Prata med din BM om din oro tycker jag.
    Ja, jag har redan tagit upp min oro med henne, men annars längtar jag ju till förlossningen och hoppas det blir lika roligt och spännande som sist!! Dock får jag försöka bearbeta rädslan för ks på något sätt och helt enkelt acceptera att händer det något under förloppet som gör att barnet måste förlösas med ks så kommer jag ju känna att det är det absolut rätta att göra, det vat jag ju! Men jag kommer nog sörja om jag inte får vara närvarande hela tiden efter födseln.. Dock vet jag ju att sambon kommer vara där oavbrutet i sånt fall.. men shit,, jag vill inte kejsarsnitt!!!!
    Sommaren12 skrev 2012-03-29 11:35:49 följande:
    Välkommen TinTixie!! Alltid kul med nykomlingar! kimberly.nu är min blogg om du vill spana in!

Astro: I AGREE!! Har visserligen inte fött barn tidigare men som jag känner nu är lustgas den enda smärtlindring jag kan tänka mig. Är positiv till att prova akupunktur och bad också men har förstått att effekten inte är densamma utan bara tar udden av smärtan om man har tur, så jag ser de som komplement. Vill undvika epidural, tycker det verkar himla obehagligt.
    Förvänta dig inte att lustgasen tar all smärtan bara, den tar med udden,,, olika för olika människor hur mycket "udd" den tar. Varmt bad för mig gjorde att jag inte kände av en enda värk, INGENTING!!! Den sekunden jag la mig i vattnet till den sekunden jag steg upp kände jag inte en enda värk och trodde allt stannat upp, men icke jag öppnade mig från 3cm till 8cm på 1½timme!!!!!! Altså, jag kände inte ens av att jag hade sammandragningar, satt där i mörkret med tända ljus och skrattade och pratade med barnets pappa och kände mig lite deppig över att värkarbetet stannade upp!! Haha när jag reste mig upp ur badet var jag mitt i en värk, vilket jag märkte av efter ca 2-3 sekunder och blev "klubbad" av toppen på en stark jävla värk... Så Bad tog värkligen udden för mig och hade jag legat kvar 2 timmar till hade det troligtvis flytit upp en bebis till ytan som jag hade undrat var den kom ifrån,, haha

Lustgas är helt ok, det ger bra trygghet att få använda när man vill och hur mycket man vill tycker jag och hjälper till att ha något att koncentrera sig på.. men den tog bara udden för mig, dock kändes det som tillräckligt =)

• Husmodern

Var på RUL idag och fick veta att överläkaren för förlossningen tror att det är en tjej på grund av tre prickar? Varav en skulle vara klitoris? Jag har 3 pojkar sedan innan och vet inte alls hur en tjej ska se ut:) vad sa era BM eller läkare? Tror ni att jag kan vara någorlunda säker på en tjej ? Han kollade först och berättade om de tre prickarna och vad det kunde vara, sen efter ett tag så sa han mmm jag vidhåller att det är en flicka..men jag kan inte säga till 100 procent... Gaaah ! :) mina killar har det iofs synts på i samma vecka men men :)

Var i v18 +5