• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • banana81

Tisdagen den 17 ska jag dit igen!
    Jag funderar över det att han ville flytta mig två veckor, kan det verkligen blivit så fel i mina räkningar? Jag är ganska säker på att ja hade ÄL den 7/12. Sen plussade jag den 2/1.. Skulle jag då blivit gravid två veckor senare så kan jag väl inte få ett plus redan då?

• Sommaren12
    Svipp skrev 2012-03-29 12:07:58 följande:
    Av egen erfarenhet av både förlossning med och utan epidural så rekomenderar jag verkligen att försöka utan. Alla är olika, så jag talar ju endast om hur det var för mig. Jag fick vänta en timme innan läkaren kunde lägga den efter jag bett om att få en och hann nästan få panik av att väntan. Sen när jag fick den var det ju skönt (men mest läskigt) en liten stund, men när själva krystandet skulle till så kände jag ingenting. Jag visste inte när jag skulle krysta utan tog bara i och hade ingen känsla av hur min kropp ville göra. Det var väldigt obehangligt att bara krysta på måfå.

Andra förlossningen hade jag bara lustgas, fast den hade dom glömt att skruva upp fick jag veta i efterhand, så det blev mest en grej att andas i. vilket iofs var bra. Jag hade även läst på mer och visst vad som hände i min kropp, kunde andas och dessutom känna allt som hände. Visst gjorde det helvetes ont där vid 9-10 cm, men hips vips var det över och krystvärkarna tog vid och jag hade kontoll. Bm sprayade nå bedövningsspray mot spänningarna, vilket var bra och sen var min lilla flicka där hos oss. Jag kände mig dessutom som en superkvinna, haha!
    Tack som delar med dig av dina erfarenheter! :)
  • isbertha

Hejsan! 
    väntar mitt första barn 3 augusti som ser ut att bli en liten kille :)  fick känna dom första sparkarna för prick en vecka sen, det är så mysigt att få känna det röra sig i magen!Skrattande

• Naimis

Jag hade ju ingen smärtlindring alls sist.
    Hoppas på att klara mig utan denna gång med, men jag tänker inte sätta nån större stolthet om jag inte fixar de utan.
    Däremot är jag lite nervös för att känna mig för hög av lustgasen.
    EDA hoppas jag verkligen att jag klarar mig utan

• Albasmamma

Gadget: Tack för din uppmuntring. Och det är sant, augusti låter väldigt långt bort men 4 månader däremot känns bättre. Tror jag ska börja svara "till sommaren" när folk frågar när man beräknas föda. :)

Känns lite bättre nu iaf, kläderna jag har beställt har kommit idag så håll tummarna att de passar bara.

Ang. epidural så vill jag helst inte behöva använda mig av det. Använde bara bad och lustgas (ett tag) när jag födde sonen och det var ok. Jag är lite kontrollfreak och tror inte att fördelarna med edidural överväger att inte ha kontroll på samma sätt.

• 7eHimlen

Det är väldigt skönt för mig som förstagångsföderska att höra att flera av er klarat er på "bara" lustgas/bad/akupunktur! Att det alls går! :D Jag är i vanliga fall nästan extremt smärttålig, men vet ju inte alls hur förlossningssmärtor känns, så jag funderar lite över hur man ska göra. Jag tror att jag kommer vilja bada o använda lustgas, men tänker verkligen försöka utan EDA om det går. Även om min syster o min bästa vän som precis fött barn lovprisar den så är det ju även mkt som kan påverka barnet o mig om man använder den så jag hoppas att jag klarar det utan!
    Så tack för att ni delar med er, man vågar ju tro att man kommer att klara det! :D 

• A R

Med första sonen hann en värk knappt sluta innan nästa tog vid. Jag provade lustgas men mådde bara illa av den. Tog ryggmärgsbedövning som var toppen för mig och hann gå ur innan krystvärkarna kom. Förlossningen tog 6-8 timmar. Det hela startade med att jag fick jätteont i ryggen, något muskelfäste som krånglade och vi fick komma in till förlossningen och kolla upp det, inga tecken på att förlossningen startat. När vi är på väg hem därifrån går vattnet och de säger att nu kommer nog bebisen inom ett par dagar. Ca 6 timmar senare var han född.
    Med andra sonen hade jag väldigt mycket förvärkar (i flera veckor) och jag kan faktiskt inte säga när förvärkar gick över till förlossningsvärkar. Fram till krystvärkarna var det mellan 5-7 minuter mellan värkarna och fosterhinnan fick de ta hål på. Hade ett par krystvärkar så var han ute. Från det att vi kom in till förlossningen tog det ca 4 timmmar innan han var ute. Hade bestämt mig för att ta ryggmärgsbedövning denna gång också men det hanns aldrig med. Däremot gick lustgas bra och klarade mig bra på det.
    Mina två förlossningar har därmed varit helt olika så vi får se hur det blir denna gång.
    Jag litar på min kropp och ser fram mot både förlossningen och första tiden efter trots att det är rätt jobbigt.
    Att föda barn är helt klart det största jag varit med om! 

• novaunique

Lustgas var min bästa vän under förlossningen senast. Provade även EDA men den bet minsann inte på mig. Tydligen finns det ett fåtal av oss kvinnor som inte har ngn effekt av EDA. De provade 2 ggr. Knäppt!

• mrsnoname

Hemma igen efter RUL å lite shopping! Blev flyttade en dag från 22/8 till 23/8 och vi väntar en liten tjej som ska heta Alva :) Allt såg bra ut.