• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • astro

Aldrig använt annat än lustgas (utom vid akutsnittet) men jag är också väldigt skeptisk till alla former av bedövning som minskar mammans kontroll över förloppet och/eller påverkar bebisen.

Jag tycker att det är uselt att det inte har utvecklats bättre metoder och bättre mediciner. Det känns inte som om det har hänt ett smack värt att notera sedan 70-talet, ungefär.

Jfr med vanliga huvudvärkstabletter och deras utveckling, så fattar man direkt hur intressant det är att satsa på bra förlossningsvård ... 

• anneh

Ang skötväska så beställde jag en matchande när jag beställde våran emmaljunga vagn. Den verkade bra!

• 7eHimlen
    Xericax skrev 2012-04-03 10:33:43 följande:
    Den såg ju bra ut, speciellt då jag själv gillar lite dystrare färger Glad

Vad allt är det egentligen man ska ha plats med i en skötväska? Och vad är det som skiljer en skötväska från en vanlig axelremsväska (alltså vad är det som gör att skötväskor är dyrare än en vanlig väska)?

Hehe ja egentligen är jag helt med dig om dystrare färger, men vi har valt en vagn i svart/vitt så då tänkte jag att det är roligare med en väska i färg :)

Nu är det ju mitt första barn oxå, så egentligen har jag väl inte så stor koll, men jag antar att det är blöjor, puder/salva/nappflaska, nån liten leksak, extrakläder.. nåt sånt. Antar att det är olika oxå beroende på barnet och dess ålder/behov och årstid.. 
  • Stövelkatten
    Xericax skrev 2012-04-03 10:33:43 följande:
    Den såg ju bra ut, speciellt då jag själv gillar lite dystrare färger Glad

Vad allt är det egentligen man ska ha plats med i en skötväska? Och vad är det som skiljer en skötväska från en vanlig axelremsväska (alltså vad är det som gör att skötväskor är dyrare än en vanlig väska)?
    Blöjor, våtservietter (beroende på vad för blöjor man har då, rispapper och blöjbyxor i annat fall, ex) eventuellt något ombyte till bebisen, napp, mat, dricka, hm...

Varför skörväskor är dyrare är nog mest för att folk köper dem ändå.  Ibland kommer de med en del som man kan använda som skötbädd, ibland med extra termos-del osv.
  • DetGodaLivet

Så resonerar jag med. De flesta skötväskor kostar mer än jag gav för min barnvagn. Har köpt en vanlig väska (färg forms shoppingbag med molnmönster) och en likadan skötbädd till. Hade en dyr skötväska senast och det var inget särskilt med den. Känner att jag hellre lägger pengar på att vara föräldraledig länge än på dyra bebisprylar.

7eHimlen skrev 2012-04-03 10:08:22 följande:
    Jag tänkte köpa en vanlig axelremsväska, tycker skötväskor är onödigt dyra! Nåt liknande den här ovan. Vet inte varför det ser ut som att du lagt upp bilden :P väskan kommer iaf från Biltema o kostar 89,90:- (vill inte ha just den, men liknande i nån rolig färg)

• Naimis

Jag funderar på att köpa en skiphop, vet dock inte om jag behöver deras dubble för att den ska passa på en syskonvagn, den känns väldigt stor.
    Sen köpa en Bugaboo organizer när man inte behöver skötväska längre.

• Ellenbmt

Lovisen- dadgear.com har de bästa mest funktionella, coola och praktiskaste sköt äskorna!! Dessutom förnybara!! Dyra men sp jäkla värt det!!

• Naimis

Den största skillnaden är nog att det är lite fler fack, och det brukar oftast vara iaf 1 som är fuktskyddat eller vad man ska säga för ev blöta kläder, även fack för flaskor. Sen har vissa krokar så dom hänger bättre på vagnen det går att köpa separat också.
    Och vissa får man extra saker som skötbädd etc till.
    Sen är väl alla dessa fack verkligen inte ett måste, utan det är väl upp till var och en hur mkt pengar man vill lägga.

• Ellenbmt

I dadgears så är det vita fack så man ser tydligt, ett fack för att kunna dra ut våtservetter från utsidan och så fyra blöjfack två flaskfack som man når utifrån ett liggunderlägg, och en sittdyna. Allt är vattentätt, så du kan iprincip ha välling simmandes i ett fack utan att det rinner ut.

• Xericax

Nu har jag googlat lite på skötväskor (ja, jag borde jobba istället men kan inte koncentrera mig) och det verkar som att man inte behöver så mycket i den första tiden, så jag tror jag försöker med någon av handväskorna jag har hemma redan, sedan då det blir mera packning så testar jag med någon ryggsäck som vi ändå bara har liggande i vårt skåp. Skulle det visa sig att jag verkligen behöver en skötväska måste jag väl köpa en vid ett senare tillfälle istället. (Fast Emmaljunga sport skötväskorna var ju riktigt snygga.)