• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • astro

Har ett par favoritmagknep jag också:

Kokosfett
    Starkt koffeinfritt kaffe
    All oljerik mat, t ex grekisk sallad med mycket oliver och olivolja
    Torkade aprikoser
    Fet fisk

Undvik:
    Mjölk, filmjölk, all youghurt under 10% fett. 

• Challelotten

Jag tror att de flesta av färgerna inte är så farliga längre. Vet inte om det står på färgburken men man kan ju kolla efter varnings symboler. Ha ett fönster öppet :0)

Idag blir det att städa ut sovrummet och ställa i ordning säng m.m måste städa bort allt godis :D

Kiwi säger dem att det är bra mot hård mage. Har testat att ta äta kiwi på morgonen och det har funkat.

• Kampis

Sommaren: Om färgen är vattenlöslig är det ok, oljeblandad är mindre bra. :)

• strongenough

Jag gjorde ett misstag igår när jag va på påskmiddag. Mögelosten stog framför mig och tog en bit på mackan. Jag hade HELT glömt att man inte ska äta det. Enda missen jag gjort sen jag blev gravid. Hur farligt är det egentligen? Rynkar på näsan

• LindaPernilla
    strongenough skrev 2012-04-08 10:30:00 följande:
    Jag gjorde ett misstag igår när jag va på påskmiddag. Mögelosten stog framför mig och tog en bit på mackan. Jag hade HELT glömt att man inte ska äta det. Enda missen jag gjort sen jag blev gravid. Hur farligt är det egentligen? Rynkar på näsan
    Förra gången jag var gravid så fick jag inte reda på graviditeten förän jag var i vecka 23, och jag hade ätit lite smått med mögelost innan. Hade superångest och sa det till BM vid inskrivning och hon sa att det inte var någon fara eftersom det inte var några stora mängder.. så jag tror absolut inte du behöver oroa dig :)
  • strongenough
    LindaPernilla skrev 2012-04-08 10:34:39 följande:
    Förra gången jag var gravid så fick jag inte reda på graviditeten förän jag var i vecka 23, och jag hade ätit lite smått med mögelost innan. Hade superångest och sa det till BM vid inskrivning och hon sa att det inte var någon fara eftersom det inte var några stora mängder.. så jag tror absolut inte du behöver oroa dig :)
    Tack Glad 
  • Sommaren12

Ok, det är vattenlöslig färg. Ska googla lite :)

Strongenough: gjorde med missar igår. Gjorde en kräm med råa ägg i och chevrecreme. Skulle inte äta själv men provsmakade så det smakade bra, sen kom jag ju på att det inte heller borde va ok eftersom bakterier finns ju där och har inte med hur mycket eller lite man äter att göra. Eller?

MEN! Det är ju himla ovanligt med dessa bakterier i mat man ska undvika så du behöver nog inte oroa dig. Mamma sa förresten att det inte fanns några restriktioner om ostar när hon skulle ha mig och jag är ju väldigt välskapt får jag säga! ;)

• mammsen
    NiniMe- Härligt att det rör sig mer igen! Man oroar sig så lätt! Jag har märkt att de dagarna jag haft mycket för mig så har jag lixom lagt mig ner på em/kvällen och funderat på om bebis sparkat alls! Men han brukar komma igång efter en stund när jag väl är uppmärksam, tror även vi börjar bli vana av att ha tvättmaskiner i magen nu så vi lättare kopplar bort det när vi gör annat =)

Maaya - Hej! Välkommen till tråden! Hoppas du hänger med och håller oss sälskap! Fruktansvärt med blödningar i graviditet, i min förra grav hade jag en sparsam blödning i ca 3:e mån sedan hade jag störtblödningar vid 2 tillfällen efter v 20, ut kom en stor och energisk liten tjejj i v 40 :) Denna graviditeten har jag haft lite blodiga flytningar i v 8 eller 9.. Men det är OFTAST inte något farligt och du är så långt gången att en förlossning startar oftast inte med blödningar utan värkarbete eller vattenavgång till skillnad från tidigt i graviditeten. Men man ska alltid kolla upp det och det har du ju gjort, bebisen var säkert helt oberörd :) Så du kan nog släppa det nu och fortsätta njuta av att vara gravid ett tag till :) Är det ditt första barn? 

Anneh - Ang Järtillskott så stämmer det att niferex är mycket mer koncentrerad på järn. Dock är järnet i blutsaften lättare för kroppen att ta upp eftersom blutsaften innehåller massa hjälpämnen för att kroppen just ska kunna ta upp järnet.. Så även om det är mer järn i niferex får kroppen i sig mer järn av blutsaft, barnmorskor får dock enligt lag inte tippsa om blutsaft eftersom det är ett naturmedel.. så larvigt..
    I min förra grav var jag tvungen att äta niferex redan direkt efter inskrivningen i v 10, en om dagen men missade ibland, sedan i v 20 hade järnet sjunkit mycket och jag fick förja äta 2 om dagen, magen blev helt förstörd och förstoppad och jag fick problem med hemor invärtes, inte ROLIGT!! i v 25 hade järnvärdet sjunkigt ytterligare och låg på 101 som minst. Jag slutade med niferex och köpte en flaska blutsaft som min mamma rekomenderade mig, tog endast rekomenderad dos och för varje besök hos bm ökade järnvärdet stadigt tills jag inte behövde järntillskott mer i v 32/34 eller något sånt! Magen fungerade dessutom toppen under hela perioden när jag använde blutsaft och fungerade bättre med blutsaft än utan. Så jag slapp, jobbiga läkarbesök och salvor och skit.. Jag har innan jag blev gravid tränat lite och då tagit blutsaft någon gång i veckan nu är jag i v 22 och har fortfarande så bra järnvärde och järndepåer att jag inte behöver äta något järntillskott än!
    Köp en flaska blutsaft, det är BÄTTRE!!

Sommaren12 - Åh! Vi renoverar med hemma!! Vi har rivit ned tapeter och bredspacklar väggarna i tv-rummet, det ska på vävtapet och målas sedan innan vi flyttar haha
    Vi ska byta lägenhet med min mamma som har en större på samma gård..
    Väl där så ska målas om i vårt blivande sovrum och i babyrummet, i dotterns rum blir det vitt med fondtapet med stora lila/rosa blommor på =)
    Vattenbaserad färg e det som gäller och vädra ordentligt, sov inte i rummet på ett par dagar.. Jag e lite nojjig och har munskydd och grejjer som tar både ångor och andra småparticlar, så jag kan i princip använda vad jag vill för medel..

Strongenough - Det ÄR inte farligt =) Det är bara det att man som gravid har liiite lättare att bli matförgiftad än annars emn om du känner dig bra fortfarande så behöver du inte oroa dig =) Jag har käkat lite brieost som är pastoriserad och det är ok, så det rekomenderar jag er mammor som saknar osten, kolla bara så den är pastoriserad =)
  • NiniMe
    astro skrev 2012-04-08 09:50:34 följande:
    Har ett par favoritmagknep jag också:

Kokosfett
    Starkt koffeinfritt kaffe
    All oljerik mat, t ex grekisk sallad med mycket oliver och olivolja
    Torkade aprikoser
    Fet fisk

Undvik:
    Mjölk, filmjölk, all youghurt under 10% fett. 
  • NiniMe
    mammsen skrev 2012-04-08 11:51:38 följande:
    NiniMe- Härligt att det rör sig mer igen! Man oroar sig så lätt! Jag har märkt att de dagarna jag haft mycket för mig så har jag lixom lagt mig ner på em/kvällen och funderat på om bebis sparkat alls! Men han brukar komma igång efter en stund när jag väl är uppmärksam, tror även vi börjar bli vana av att ha tvättmaskiner i magen nu så vi lättare kopplar bort det när vi gör annat =)
    Ja jag har märkt att jag blir mer och mer orolig för varje graviditet, tur detta kommer vara den sista annars hade man blivit knäpp hahahah, men det är kanske för man vet vilken kärlek som växer därinne som man blir mer överbesyddande.. Jag brukar ta det mesta med ro men när det gäller barnen så oroar man sig lätt Hjärta