• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • TheMaraja

Naimis: jag gillar årets färger, egentligen alla tre faktiskt men tror det blir den nya gröna eller blåa. Tror det blir svart bas men jag har hört att den kan bli väldigt varm i liggdelen. Men kanske är värsta sommarvärmen över i slutet på augusti (räknat med att gå över två veckor).

Har ni bestämt färg?

• fru Elle

Jloow, då är det inte så viktigt med den maxvikten för er. Men det är ju lite tråkigt om de säljer in den och man har ett barn som närmar sig den vikten.

• mammsen

När det gäller att bestämma sig för vagn är det alltid jätteskillnad på när man läser om dem och ser dem irl, jag som köpt iallafall 5st duo/kombivagnar nya av olika märken vet att när jag bestämt mig för en sort och kommer till affären blir det nästan alltid en annan! Denna gången tx hade jag bestämt mig för en av emmaljunga vagnarna men tyckte samtliga modeller blivit både simplare och onödigt stora till skillnad från när jag var i vagnträsket sist för några år sedan! Min självklara favorit som jag vetat att jag skulle ha redan innan jag blev gravid som jag haft i bla modell -07 kände jag otrolig avsmak för, den var inte vad jag saknade eller ville ha.. Det blev en cresent eftersom den var på bra pris, det blir säkert någon mer och dessutom blir den nog utbytt snart endå eftersom jag är lite vagnkåt. MEN OBS OBS!! ... Beställ aldrig en vagn utan att kolla och provköra!!!!

Vem var det nu som skrev om ett barn i 2.5års åldern som inte ville ha syskon??  iallafall så har jag inte någon erfarenhet av det men min första tanke är att inte "tvinga på barnet ett syskon" alltså att försöka vilja övertala barnet att vilja ha ett syskon, säg istället att jag förstår att du inte vill ha ett syskon men villken tur att det är så långt kvar tills bebisen kommer! eller något.. Senare kan du ju ta med barnet till BM och lyssna på hjärtljuden de låter ju som ett litet tufftufftåg av modell mini! Köp en fin dockvagn och dockbilbarnstol till dottern är med ett förslag! Då kanske intresset ökar lite ;) Men låt henne få vilja vara ensambarn! Om ni försöker tvinga henne att vilja ha ett syskon kan det lätt bli tvärs om, låt henne känna som hon gör och stötta dem känslorna hon har, då blir det nog lättast att bearbeta! Jag säger alltid att det är "vår" bebis till min dotter som iof är 4 och har längtat efter syskon men som nog har lite blandade känslor med.. Jag försöker dock inte få henne att tro att det kommer bli "sååå roligt med ett syskon" utan mer "i början blir det ganska jobbigt och tråkigt när bebisen bara bajsar och skriker hela tiden men sen när bebisen blivit större då blir det roligt när ni kan leka och bada och sånt tillsammans" sedan kommer jag ha en fin bild på min dotter i bebisens vagga när stora flickan kommer till bb och hälsar på så hon får se att bebisen tittar på hennes bild, när mormor och farmor och alla kommer och tittar på lillebror sedan kommer jag prata med dem så de först får gå och gratta Storasyster och ge henne en fin storasysterpresent.. Gud vad jag nojjar över detta, jag sitter här och gråter när jag tänker på att min lilla tjej ska bli storasyster... Min sambo skrattar åt mig och så låtsasbölar han så jag bölar ännumer, så jag har säkert inte skrivit något vettigt!! Förlåt!! Jävla hormoner!! Började böla där någonstanns när jag skrev om att sätta foto på storasyster i bb-sängen...

*paus*

Ninime - Nu får ingen ta illa vid sig, jag gillar er alla! Men Ninime är lite av min absoluta favorit här i tråden! Jag håller ofta med om dina råd och ibland får jag en sån känsla att "varför skrev inte jag det" haha,, jag har ALDRIG uppfattat dig som att du säger vad som ÄR rätt eller FEL, utan att du alltid påpekar att man ska känna efter vad som är bäst för sig själv,, vill bara leta upp tråden och hoppa in och skälla ut den där gnällspiken efter noter! Haha Tar för givet att det är en sån där typ som gillar att själv ge "råd" och inte gillar när folk tycker dina råd är bra, kan det stämma?? Hon vill vara bäst själv och därför ogillar hon dina råd! Nu har ju jag ingen aning men jag kan inte tänka m,ig något annat!!  haha

Fru elle - Min dotter som är normalviktig, (lång och smal) vid födsel 3630g och 52cm i v 40 vägde ca 15 kilo när hon var 4år.. Dock har jag en lillebror som var en riktig michelingubbe, han vägde 15 kilo när han var strax över året haha!! Men han var extremfall!! Nu är han lång som fan och vältränad.. men han va en söt liten knubbis tills han var ett par år.. Han vägde dock närmare 5kilo när han föddes och det äör ju inte direkt såå vanligt!

Min lillebror jag nämnde ovan föddes med akutsnitt för han var så stor och hjärtljuden slutade nästan helt, läkaren råkade snitta han rakt över hela kinden ca 2cm från ögat så nu har han ett stort jävlaärr kvar, dessutom bröt de armen på han och de tog 2 dagar innan de röntgade trots att mamma var vansinnig och sa att han hade ont och något var fel.. De böjde och bände i armen och eftersom han inte grät så trodde de bara att det var någon hjärnskada eller något!! Detta var by the way på 90-talet och fan nu gråter jag igen!!!!! Piss!!! Detta är varför jag är så rädd för kejsarsnitt har jag kommit fram till!!Gråter

• NiniMe
    Mammsen:
    Vad glad jag blev Jag måste säga detsamma och det är betyder inte att jag inte gillar alla andra i gruppen men det finns vissa som det liksom "klickar" med
  • NiniMe
    Saftmedbulle skrev 2012-04-07 10:43:13 följande:
    Tack för tipset! Kan vara bra att tänka på...
    Ja precis Jag hade en filt ibland när man glömt parasoll, men då brukade jag försöka lägga den så den var över halva bara, typ... Men sen tycker jag inte att filt är ett bra skydd när man är ute i solen ändå eftersom den ofta blåser iväg...
  • Sommaren12

Ninime: Synd att alla inte förstår att det är FL är ett diksussionforum, alla kommer inte att tycka likadant som en själv. Så länge man inte hoppar på någon eller kränker någon, jamen allt sånt som går emot de forumregler som finns, så kan inte folk gnälla. Men det kommer folk göra ändå, tror det är dels för att just barn är ett otroligt känsligt ämne och alla tycker ju att de vet bäst när det gäller sitt barn, att få ett "råd" kan en del därför ta snarare som en pekpinne. Och så är det mycket gravidhormoner som spökar här så en del brusar upp över ingenting. Dessutom så har inte alla medlemmar förstått att det visst finns trevnadsregler i alla forum utan kontrar med att "jag får säga vad jag vill, hur jag vill, när jag vill". Så är det faktiskt inte i ett forum, det finns en hel del "vett och etikett" som ska följas för allas skull och därutöver rent etiska regler. Har kommit och gått personer i trådar som jag har lust att banka skiten ur haha men så länge man håller sig lugn och tänker på hur man själv bär sig åt så brukar trådar behållas skapligt trevliga. Jag tycker inte du har varit otrevlig det minsta btw!

• fru Elle

Klart inte alla kan tycka samma sak, tänk vad tråkigt det skulle vara. Nu kanske jag har missat vad det är ni syftar på nu, men tycker inte att det har varit någon som har bidragit till trist stämning i tråden på länge. Eller har jag skrivit något olämpligt , eftersom jag har missat det? Är bara en person som jag tycker bara skrev saker för att provocera, men den personen finns inte med i tråden sen ett tag tillbaka.

• Albasmamma

Håller till fullo med dig Sommaren12, bra skrivet!

Åh så härligt påskväder vi har, sitter ute i solen och barnen leker, ska snart på middag hos mina föräldrar. Hoppas att alla har en bra påskhelg!