• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • DetGodaLivet
    LiJon skrev 2012-04-09 13:06:06 följande:

Tänkte skicka in mitt moderskapsintyg nu. Är det någon som vet om det räcker att posta bara själva intyget? På barnmorskan lät det så men jag vill ju ha ansökan om graviditetspenning hemskickad också, får man det automatiskt eller måste man skriva det i samma brev?       

Jag har (de tidigare gångrna har inte fått mitt än nu) skickat in enbart moderskapsintyget rätt och slätt. Ansökan om graviditetspenning har jag dock aldrig gjort men har du kollat om blanketterna finns att skriva ut från hemsidan?
  • Kampis

Vänta nu LiJon, jag missuppfattade nog vad du menade, är inte van vid att havandeskapspenning heter graviditetspenning nu, jag trodde du menade föräldrapengen förlåt! Jag har för mig att jag skrev ut ansökan om HP förra gången via hemsidan.

• anneh

LiJon: Du skickar in moderskapsintyget, då får du papper om inkomstutredning för din föräldrapenning, det pappret ska din arbetsgivare fylla i.

På FKs hemsida finns papper om graviditetspenning (2 delar, en som du ska fylla i och en som din arbetsgivare ska fylla i) så det är bara och skriva ut och skicka in. Tänk på att det är 30 dagars handläggningstid på graviditetspenning, så skicka in dom papprena i god tid, jag gjorde det för 2 veckor sen så att man slipper tänka på det.

• LiJon

Ja nu när ni säger det kom jag på att jag sett blanketten för gravpenning på FKs hemsida, jag som är lite snurrig också. Men barnmorskan sa nånting om att jag skulle be om båda när jag skickade in intyget? Äh det löser sig nog, ska kika noggrannare på hemsidan när jag kan kolla från datorn. Tack för hjälpen iaf!

• LiJon

Anneh; tack, hann inte se ditt svar! Men kan jag skicka in ansökan om graviditetspenning innan det där med inkomstutredning är klart? För den penningen baseras väl också på ens SGI? Gud, jag blir så snurrig av allt det här :p ja jag vill skicka in det nu i tid så man slipper oroa sig för det, är ju bara två månader tills jag går hem isf.

• tjockisbullen

Ni skriver flitigt varje dag - en annan är inte alls lika flitig:) 
    Imorgon har vi RUL, det blir spännande att se lillen igen mest för att se att den mår bra för jag känner inte mycket av den fast jag är i vecka 22 nu......sedan hoppas vi kunna se om det är en flicka eller pojk därinne eller om vi ska bli överraskade igen!

Vi har köpt lite kläder här o där och så är vagnen klar också men vi måste skaffa säng samt badbalja o annat sånt smått och gott. Känns ingen stress direkt, det va värre med första barnet:)  

• Sommaren12

"kräklappar" säger ni. Vad heter dom egentligen? Hur många behöver man?
    Skriver en lista nu på allt vi måste skaffa...

• anneh

LiJon: det går alldeles utmärkt. Jag gjorde faktiskt så att jag skickade in ansökan om gravpenning först av allt, sen inkomstutredningspapper, och allra sist moderskapsintyget (det fick jag för en vecka sen).
    Så det blev inskickat i HELT fel ordning, men det spelar ingen roll egentligen :)

• mammsen

Sommaren12 - Om folk menar de söta haklapparna som är trekantsformade så är de helt onödiga, dock jäkligt söta!!
    Själv gillar jag bäst tvättlappar, har köppt 3st 10-pack på ikea för typ 20kr st eller något sånt det är fyrkantiga tvättlappar i mjuk frottemed färg-glada hankar på om man vill hänga dem någonstanns.. 
    Bra att ha när man ammar om man som jag har bröst som leker brandbilar och sprutar överallt bara barnet tittar på dem.. Eller bara när barnet ammar använda för att lägga över barnets huvud och bröstet om man vill ha lite avskilldhet..
    Perfekta storlek att slänga över axeln när bebis ska rapa och gärna passar på att spy upp överflödet och toppen att ha med sig i vagnen, bilbarnstolen eller vad som hellst om barnet skulle spy eller om man ska amma..
    Dock används de av många för att torka rumpor vid blöjjbyte (mildare än tvättlappar) dock krånglar jag inte med det om jag är hemmifrån utan har en spec färg som jag bara har till rumpor när jag är hemma, vill inte blanda ihop rumplappar med mjölklappar.. I varje 10-pack på ikea är tvättlapparna vita med hankarna i fem olika färger. Så denna gången blir rumplapparna gröna och blåa =)

• Angelica1991

på tal om bröst som läcker.. mina är hopplösa jag har läckt sen v 15-16 tror jag det var.. det var nånstans där iaf, nu är jag v 22 imorn.. jag kan inte vara utan bh utan att jag ska få stora fläckar på tröjan och varje morgon jag vaknar upp ser jag torkade fläckar :P haha otroligt charmigt ;D hihih det är hela tiden jag läcker och jag är förstföderska.. har googlat och hittar bara att man kan läcka lite speciellt när man är omföderska, vilket jag inte är =) men det kanske bara är bullshit att det inte är vanligt med läckande bröst för förstföderskor?  :P jag får nog vara glad att jag inte läcker genom bh:n :))