• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Kampis

Såna scarves-kräklappar funkade inte här, dottern var ingen kräkbebis på så vis att det kom lite hela tiden utan det kom KASKADER några gånger/dygn. Då räckte det inte med en sån liten utan det var bara att byta kläder på henne, oss och oftast en tvätt av soffan eller nya lakan..

Kräklappar köpte jag superbilligt på loppisar/second hand gamla kökshanddukar eller handdukar. Ju äldre desto mjukare för bebis :)   

• mammsen

Angelica1991 - Förra (första) graviditeten läckte jag som du sista veckorna men det var nog först efter v 30 som jag vaknade med fläckar och sånt.. Min amning kom igång snabbt efter förlossningen och efter 2-3dagar var mjölkproduktionen på topp! Sedan hade jag ett jäkla överskott under ett par veckor innan mjölken lixom producerades lagom.. Trodde redan innan dottern föddes att jag skulle ha tillräckligt med mjölk så amningen skulle fungera osv tack vare detta och det gjorde den, jag vet inte om det fysiskt berodde på det eller psykiskt att det fick mig att känna mig säker, men amningen fungerade direkt!

• mammsen

Ja angående tvättlappar är äldre bra, förra gången lämnade vi alla våra badlakan vi inte ville ha kvar när vi endå skulle köpa nya till min mormor som sydde mjuka och goa tvättlappar av dem, men dessa från ikea är mjuka och bra och dessutom snyggare :)
    Ang scarves så hade jag några få stycken i olika färger mest för att de var så söta och fungerade bra som en liten halsduk på hösten och vintern :) 

• NiniMe

Påtal om handling så har jag inte heller handlat så där överdrivet.. Visst alla bassakerna är klara som vagnen och sängen.. Har handlat någon klänning och någon bodyg, ett par strumpor ett par byxor.... Men inte mer... Jag handlar om jag hittar något till bra pris och de jag gillar Hon kommer förmodligen få allt nytt, möjligtvis får hon använda något av sina bröders bodysar om det skulle vara så att hon blir en liten kräkis och att det kommer gå åt, men jag får se... Eftersom det är en tös, så vill jag bara använda tösakläder hahaha

• Sommaren12

Angelica: min kompis bröst läckte massor när hon var gravid med första barnet. Är väl tyvärr bara att stå ut :/

Mammsen: Nä jag menar inte scarvsarna utan nog samma som du menar. Tvättlappar då med andra ord. :) Så IKEAs är bra?

• Sommaren12

Vad kommer man behöva i vagnen när våra bebisar kommer? Är ju nästan höst men ändå lite sommar kvar. Har ingen aning om vad man ska ha däri eg?
    Och vad behöver man vid skötbordet för grejer?

• NiniMe

Andra barnet så SPRUTADE fullkomligt mjölken ur brösten hahaha, det räckte han släppte för att pausa så fick någon sig en dusch hahaha.... Handdukar gick åt alla spyor och mängder med tvättlappar

Scarves har jag handlat ett  par stycken, men som mammsen skriver mest för det är bra när det blir lite kyligare, inte som kräk eller sagelfångare.... Ska man ha sagelfångare så är det bästa om det är en annan yta på undersidan, så det inte rinner rätt igenom..

• mammsen

Sommaren12 - Jag tycker de är toppen, de är mjuka och inte för tunna och ser snyggare och goare ut i värkligheten än på bild, men ett 10-pack kostar ungefär samma som 2-3st enstaka tvättlappar på jysk.. jag ville inte köpa begagnade tvättlappar, och det kändes tråkigt att sy av gamla egna badlakan nu när vi hittade dessa så billigt på tradera =) Jag tycker bara det är possitivt att de är vita så man ser om de behöver bytas. :)
    Länkar till dem på Ikeas hemsida om det är någon som är intresserad. Köpte bara ett 10-pack men var jättenöjd så jag köppte fler.. :) de kostar 29kr så typ 2,90kr/st ingen summa att bråka om direkt!

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40054538/ 

• mammsen

Sommaren12 - Om du använder vanliga engångsblöjjor behöver du i princip bara blöjjor och tvättlappar, det är mildast att använda tvättlappar med bara ljummet vatten men om det är bajs som sitter "bra" så kan man ta lite barnolja på! Då lossnar det lätt som en plätt :)
       finns det ju bra att ha saker, typ våtservetter ifall man är på språng eller om alla tvättlappar ligger i tvätten.. Någon salva mot röda rumpor är bra att ha och många använder dessa välldigt flitigt.. Jag var dock ganska sparsam och tog mig hellre tiden att låta min dotter ligga naken och lufta på ett stort badlakan :)
    Vissa har liten nagelsax andra filar eller river försiktit av bebisens mjuka naglar..
       Men det enda du måste ha är blöjjor och tvättlappar + vatten
    eller blöjjor och våtservetter.
    Vad du behöver i vagnen beror på vad du har för vagn, man MÅSTE inte ha täcken och sånt i vagnen, jag hade tunn filt på sommaren och på vintern hade ju bebisen overall på.. kika på andras barnvagnar på stan! Man behöver igentligen inte något i en vagn.. fast det är ju mysigt att göra så den ser lite ombonad ut,, för oss vuxna :P

• Kampis

I vagnen ska jag ha fårskinn och en filt. En sak som många gör är att de inte tänker på att luften står still i liggdelen och det blir varmt där i. Sen är bebisar små kaminer :)

Fårskinn är bra på så vis att det svalkar när det är varmt och värmer när det är kallt.

Vid skötbordet har vi lite olika salvor (knappt använda, vi har mest kört på puder). Dottern har alltid haft mycket lätt för att bli röd och hon måste vara absolut snustorr innan man tar på blöja annars blir hon röd direkt. Räcker inte att badda torrt så hon har alltid varit naken mycket.
    Pappersservetter har vi använt, med tanke på at det kan bli 15-20 bajsblöjor / dag i början skulle vi inte ha annat att göra än att tvätta nerbajsade tvättlapar, och såna färdiga vårtservetter kommer inte på hennes känsliga rumpa inte. Har haft såna liggandes i skötväskan för när det inte funnits vatten till hands men har nog inte gjort av med mer än 2 paket på dessa år.