• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Ellenbmt

Mammsen- sånna runda jag kallar för tuttbindor :)

• mammsen

Men angående fårpälsar.. Är det bara jag som tycker det är jobbigt med pälsar när barnen är små? jag tycker följande om fårfällar:

1.De är sött med fårfällar med en liten bebis på
    2. De känns ofrächt att lägga barnet på en fårpäls som än nerbajsat/nerspytt, (som det snabbt blir under första månaderna)
    3. Det är jobbigt första bebistiden då bebisarna har sina stenhårda grepp pga gripreflexen.. Att lirka loss pälsen från de små fingrarna.. 
    4. De är svåra att göra rent.....

I vagnen eller barnrummet eller någonannanstanns när barnet blivit ett par månader däremot så blit det ju inte nedsmutsat på samma sätt eller lika ofta. När barnen är lite större så kan man dessutom som mamma stå ut med liiite smuts villket man gärna håller från sitt barn just första känsliga tiden, iallafall jag. Jag använder de enbart som prydnad och inte som något annat, jag kommer använda ett svart fårskinn under vintrarna för det är snyggt, svart tycker jag dock blir för varmt i solen och kommer därför inte använda det under sommaren. Men jag kan inte påstå att det är för att hålla värmen, det finns toppenbra vinteroveraller och åkpåsar jag använder det för :) 

• Mamma070912

Hej! Har äntligen läst ikapp allt, var några dagar sen jag var inne Kul att livet rullar på för er alla och inga nya svåra saker att hantera i tråden Har haft en bra men lite väl intensiv påskhelg, idag har vi bara varit hemma och slappat och ätit godis! Ute och plaskade i regnet en stund, ungarna var leriga från topp till tå, härligt.

Har inte gjort det själv men mamma brukar köra fårskinnen på ull-programmet i tvättmaskinen...

Äntligen kom våra efterlängtade prinsessor!
  • mammsen
    Ellenbmt skrev 2012-04-09 19:20:05 följande:
    Mammsen- sånna runda jag kallar för tuttbindor :)
    Haha, jag med,, jag ville bara inte avskräcka nybörjarna ;)
    Det låter så välldigt illa och komiskt med tuttbindor så jag rundade till det lite,, ;)
    De är iallafall skitbekväma att ha när man vill slippa oroa sig för fläckar på kläderna :)

OCH! DET ÄR EN SÅDAN SAK JAG ANSER ÄR LIKA VIKTIG ATT HA HEMMA SOM BLÖJJOR!!!
    FINNS DET NÅGON SOM INTE BEHÖVT SÅNNA????? 
  • Sommaren12

Jag fattar inte vad det är för "tuttbindor" ni pratar om? Vad heter de egentligen och köper man dom på apoteket?

Jag har ju inte barn sen innan, men många vänner har fårpälsar och tycker tydligen de är jättebra och en bra investering så jag antar att de inte haft några direkta problem med dom. Men jag funderar på det du säger mammsen, att första tiden kanske är lite väl mycket kräk- och bajskaskader för en päls. Kanske ska man vänta lite som du säger. 

• Kampis
    Sommaren12 skrev 2012-04-09 19:09:12 följande:
    Så till vagnen: fårskinn och en tunn filt?

Hur tvättar man förresten ett fårskinn? Tänker på om det råkar bli kräk, bajs eller nåt annat på den?
    Fårskinnstvättmedel, finns i hästaffärer :) 30 grader.

Jag har inte behövt tvätta mitt många gångr, men man kan lägga en handduk eller nåt tygstcke vid huvudändan så kräket kommer på den :)   

• Sommaren12
    Kampis skrev 2012-04-09 19:39:45 följande:
    Amningskupor, heter det helt enkelt :)
    Tack ;) Massa att hålla reda på. Skulle behöva ett gravid-lexikon! (kanske skulle man göra ett sen när man är mammaledig ;))
  • Ellenbmt

Vad heter då de hårda kopparna som samlar upp mjölk? De kallar jag för amningskupor? :)

• mammsen

Tack Kampis! Jag kom inte på ordet,, jag tänkte bara breast pads och det heter de ju inte så svenska.. :P

De finns att köpa på apoteket, ica, willys, hemköp och på alla välsorterade mataffärer, jag har alltid använt natusans och de finns där blöjjor,våtservetter och barnmat brukar vara.. De har dessutom presis som binder en remsa man drar bort med självhäftande "tejp" på baksidan så man kan fästa de i bh:n, det är ca 50 st i en paket och jag har ingen aning vad de kostar 50-100spänn tror jag.. kommer helt ärligt inte ihåg :/